Permalänk

verktyg för att såga i metal?

Vad finns det för bra verktyg för att såga i metal, med högprecision?

Har en dremel jag köpte för 199kr på clasohlsson men den är alldeles för klen, kan en orginal dremel hjälpa? Och vilka såg blad ska man ha?

Permalänk
Medlem

vilken sorts metal?

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammex
vilken sorts metal?

Heavy metal!!

Permalänk

Hell Yeah!

Permalänk
Medlem

Vinkelslip skulle jag nog satsat på, fast det beror ju på vad det är för nått du ska såga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0bb1t
Vinkelslip skulle jag nog satsat på, fast det beror ju på vad det är för nått du ska såga...

Du kan väl inte säga att en vinkelslip har högprecision?

Permalänk
Medlem

Jag ska dra ett hål i mitt chassi imorron, blir med vinkelslipen och sen finputsning med dremel kopian.

Sticksåg funkar oxo, men skulle nog inte använt sen sån om man inte har aluminium chassi

Visa signatur

A64 Venice 3000+@2655Mhz || Asus A8N-E || A-Data PC3200 2x512 || Geforce 6600GT || WD Raptor 74Gb
3DMark 01: 22xxxp. 3DMark 03: 86xxp. 3DMark 05: 4xxxp. SuperPI: 34sec
www.thorsteinar.se

Permalänk
Medlem

stick såg med ett vettigt blad på.
eller en helt vanlig plåtsax, de använde jag till min gammla dator blev hur bra som helst.

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk

Vart får man tag i plåtsax?
Hörde talas om nån som andvänt det förut med goda resultat..

Vet inte vad det är för typ av metal.. är iaf ett billigt asus chassi.. jag tycker det är ganska tjockt och hyffsat stabilt.. men wobblar ändå smått :P.

Permalänk
Medlem

en järn affär.
de är ju en typ avbitare fast bättre, kommer dock inte på nån bättre förklaring

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk
Medlem

plåtsax finns på biltema, classe eller liknande butiker. Jag har inte testat med det i stäl men i typ 1.5 mm aluminium skär den som smör. Ska man köra med sticksåg e de viktigt att hela sidan är täckt i maskeringstejp annars när man drar undersidan på sticksågen e de mkt lätt att de blir repigt! Glöm inte att köpa sticksågsblad för metall för kör man med trä (om nu bladet håller) så rivs skiten upp o de blir mkt fula kanter. Vinkelslip är inte alls svårt att få det bra med.. så länge det är raka linjer eller dom går "utåt" om man säger så.. skära ytterkanten av en båge e lätt men fan inte innerkanten.. Vinkelslip river även lätt upp kanterna vilket inte är så snyggt men de filar man lätt ner efteråt

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Ja kör me sticksåg i mitt billighets plåtchassi... funkar kanon...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Q_exittor
Du kan väl inte säga att en vinkelslip har högprecision?

Ojsan, det råkade jag nog hoppa över att läsa ^^ Men det var det jag menade, att det beror på vad man ska såga

Permalänk
Medlem

om man bara ska ha ett tråkigt 4-kantigt hål så kan man ju använda vinkelslip.

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk
Medlem

om man har tur kan man ju ta sin vattenskärare till hands ..

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

annars finns de ju "skärbrännare" eller "plasmaskärare"
skärbrännare e de enda jag har erfarenhet av och de funkar bra som fan, förutom att man bränner bort alla färg.

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk

Sticksåg med stål anpassat blad skulle jag köra på:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adam_ramone
Sticksåg med stål anpassat blad skulle jag köra på:)

det skulle jag med. Bara du hittar ett blad för fin metall

Permalänk

men det som blir fult är ju när man borrar håll för att få ner sågen, några tips på metoder som man kan andvända sig av?

Permalänk

Om du skall borra typ ett fläkthål, så borrar di inne i hålet, sedan sågar du dig ut mot konturen. Eller är det så du menar?

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Medlem

Plåtsax fungerar ypperligt så länge det inte är för tjockt. Köp inte en den billigaste ni hittar bara, det är en VÄLDIGT stor skillnad på plåtsax och plåtsax. Farsan håller på med vent och hans saxar kostar ca 1000kr/st.

Permalänk

men jag ska såga ut bokstäver på ena chassi sidan... Måste bli rakt, och bokstäverna är hyffsat smala...

Permalänk
Medlem

Kolla efter en nibbler, de tuggar dock bort en remsa men du får inga fula kanter.

Lägg upp en bild på det du ska ta upp så är det enklare att säga vad du bör annvända.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk

kör med sticksåg med fina metallblad. Brukar bli jävla fint resultat.

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk

sticksåg.

Visa signatur

AMD 64 4200+ X2, GeForce 7800 GTX, 2*512 mb Samsung, i ett Coolermaster Centurion 5B Svart/Silver
Styleshit.com - Webmaster
Theberndt.nu - Webmaster

Permalänk
Medlem

Kan ju säga att sticksåg rulez!!!

Nej men det är det ända jag använt och det pågrund av att det alltid har fungerat bra.

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk

låter bra, tror att det enda jag behöver är en sticksåg med väldigt smalt/kort blad..

Permalänk

har testat dremel också, tar väldigt mkt på kapskivorna (man måste använda typ 10 st) och så är det total katastrof om man slinter. Inte särskilt rakt blir det heller

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk

Skulle det inte funka om man köpte ett annat stål till en överhansdfräsen som
har till trä? Borde bli ganska fina linjer ifall man är stadig på handen. Jag håller på med en hepc och har en fron som är ca 31x17,5cm. I det högra hörnet ska jag fräsa ut en "Linje" För att sedan göra en fin lucka till dvdn. Vad tror ni om detta?. Borde inte det funka? Och vad kan ett stål fräs kosta?

Permalänk
Medlem

Vinkelslip is the shit!
Kostar 149:- med monterad skiva på rusta!

Visa signatur

Jag gjorde ett forum en gång. Det var i ASP. Nu kodar jag mest PHP. Men jag har en sajt som heter Clanhost.se också!!!11 ONEONE