Socket 754 problem med minne över 1Gb?

Permalänk
Medlem

Socket 754 problem med minne över 1Gb?

Läste precis på THG att socket 754 har problem med minnen över 1Gb. Som jag tolkar detta fungerar alltså inte 2 stickor á 1Gb med denna socket speciellt bra?
http://www.tomshardware.com/2005/11/21/the_mother_of_all_cpu_...

Så snälla posta nu att det visst fungerar utmärkt =(

(I länken nedan beskriver jag, i en annan tråd, min uppgraderings planering ^^ posta gärna där om du har samma moderkort och nämnda minnen så jag kan sova lungt.)

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54339...

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte referensen till den råa mängden RAM. Det närmsta jag hittar är cachemängden och att 754-processorerna "bara" har en minneskanal.

Dock vet jag att 754-processorerna blir kinkiga om man använder fler än två stickor. Använder man tre kan man bli begränsad till DDR333 och att Cool&Quiet av någon anledning stängs av.

Själv kör jag två 512MB DDR400-stickor med en gammal Newcastle, och det fungerar fint.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

"A memory expansion of more than a gigabyte caused frequent problems."(fotnot i mitt första inlägg)

Alltså seriöst är jag den enda på detta forum som kör socket 754 med (snart 2 Gb)??? Är det ingen annan här som har s.754 och 2Gb internminne?

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk

Jag kör 2 gb med min 3000+ Newcastle, minnena funkar fint i den specade hastigheten.

Permalänk
Avstängd

Toms har ju aldrig varit något att lita på. Har aldrig hört om det där felet.

Permalänk

Jag har ett Asus K8N och får inte mina två 512 stickor att köra i 400MHz. Enligt manualen skall det går men jag fattar inte varför det inte funkar för mig. Har inte rört några inställningar alls i BIOS men efter jag satte i andra stickan går det bara i 333MHz. Har flyttat runt stickorna men det verkar inte ge nån effekt...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Prova att ställa in minnenas hastighet manuellt istället för "auto" som jag tror är default i bios. Med endast två minnen ska det inte vara några problem att köra 200mhz.

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem

Jag kör 3 stycken stickor på 512. Då klockar kortet automatiskt ner till 333 mhz, men det är bara att tvinga upp fsb till 200 (400mhz) i bios, funkar klockrent för mig.