2st Raptor diskar i RAID

Permalänk

ok... Jag trodde man körde 2st i raid1, sen körde man raid0 på dom...
Men då har man 2st raid1, som man kör ihop med 2st raid0 då...:D

Men då återstår bara min lilla guide om nån känner till en sån!

/z€r0(0o|_

Visa signatur

ASUS ROG Strix Helios || ASUS ROG Strix X570-F GAMING || AMD Ryzen 5 5600X || Spectrix D60G 32GB 3600MHz CL14 || ASUS 6800 XT ROG STRIX LC OC || ASUS ROG THOR 1200w || 2x Samsung 980 Pro || Steelseries Apex Pro + Rival 710 + Arctis Pro Wireless ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pecka1
Jag har 2 st Raptor 74GB, en för OS/spel/program och den andra som enbart swapdisk (lite slöseri kanske )

vad är en swapdisk?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Hedersmedlem

Disk som man har swappen (det virtuella minnet) på. Jag kör min swap i en ramdisk btw, Raptor släng dig i väggen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Disk som man har swappen (det virtuella minnet) på. Jag kör min swap i en ramdisk btw, Raptor släng dig i väggen.

sry Vicotnik, men jag fattar inte ett smack
kan du inte förklara lite närmare

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Hedersmedlem

Hårddisken kan användas som virtuellt RAM-minne. Hårddisken är otroligt mycket slöare än RAM-minnet så för att snabba upp användningen av det virtuella minnet (aka swappen) kan man låta det virtuella minnet ligga på en egen fysisk disk. Då kan systemet använda det virtuella minnet utan att störas av annan diskaktivitet.

Idealet imho är när systemet inte använder virtuellt minne alls, utom i absolut nödfall (t.ex. ifall ens vanliga RAM har tagit slut). Denna strategi kör t.ex. Linux med och man slipper swappandet helt så länge man har tillräckligt med RAM.
Windows kör dock med en annan strategi och swappar ut saker fast det finns mycket minne kvar. Idag när minne är billigt och många sitter med 2GB RAM är Windows strategi inte den bästa enligt mig. Eftersom man inte kan (Win2k) eller bör (WinXP) stänga av det virtuella minnet så kör jag en liten swap i en ramdisk. På så sätt känns det som att swappen är avstängd.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

ok, tack, nu fattar jag, då har jag bara en fråga kvar, vad är du menar med ramdisk?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan med RAM simulera en hårddisk, det blir då naturligtvis en väldigt snabb sådan. Bra för saker som temp, browser cache och "ful-swap" som i mitt fall.

Jag har 2GB RAM, men låter bara Windows se 1,5GB. Sen kör jag de sista 512MB som en ramdisk. I den ramdisken kör jag sen en swap på 192MB och har resten av utrymmet till temp mm.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Man kan med RAM simulera en hårddisk, det blir då naturligtvis en väldigt snabb sådan. Bra för saker som temp, browser cache och "ful-swap" som i mitt fall.

Jag har 2GB RAM, men låter bara Windows se 1,5GB. Sen kör jag de sista 512MB som en ramdisk. I den ramdisken kör jag sen en swap på 192MB och har resten av utrymmet till temp mm.

Kan du rekommendera något bra RAM-disk program?
Är själv på jakt efter något liknande

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Hedersmedlem

Jag använder Cenatek RAMDiskNT, kostar $49 och har funkat väldigt bra.
- http://www.cenatek.com/product_ramdisk.cfm

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Hmmm ... om du reducerar RAMet med 512MB och lägger detta i en RAMdisk för swappen - menar du att detta ger en prestandaökning?! Isf under vilka förhållanden.

Swapping får du när RAMet inte räcker till, dvs brist på RAM och att då "sno" 512MB "äkta" RAM till en RAMswapDisk låter inte som någon framgångsrik strategi.

Nå't jag inte greppar?!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju just det som är grejen; Windows använder inte bara swappen när minnet är slut utan swappar ut saker till höger och vänster fast jag inte vill. Praktexemplet är när bakgrundsbilden sakta ritas fram från disk när man minimerar ett fönster som varit maximerat länge.
Eftersom jag i Win2k inte kan stänga av det virtuella minnet så är en liten swapfil i en ramdisk ett fulhack som löser mitt problem. En ramdisk skulle jag köra i vilket fall eftersom jag tycker att det är smidigt att ha bl.a. temp och browser cache där, så det är inga problem egentligen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Vicotnik, du får gärna förklara för mig nackdelen med att stänga av swapfilen i XP och i stället ha drygt 3 GB ram som jag?

Jag är troligtvis mest okunnig men jag har aldrig tidigare hört att det skulle vara en fara med det?

eller man kanske skulle googla lite? "hazards with turning off the swap fil" as we saj in Sweden...

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Hedersmedlem

Jag körde WinXP under en kort period för ett tag sen och då hade jag swappen avstängd, men vad jag har hört så bör man inte stänga av den eftersom vissa program "antar" att det finns en swap. Inget jag märkte av dock.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z€r0(0o|_
ok... Jag trodde man körde 2st i raid1, sen körde man raid0 på dom...
Men då har man 2st raid1, som man kör ihop med 2st raid0 då...:D

Men då återstår bara min lilla guide om nån känner till en sån!

/z€r0(0o|_

Jag antar du menade att du skulle köra hårdvaru-RAID (dvs allt som inte är helt implementerat i OS:et, även om CPU:n får göra mycket jobb på billiga RAID-kort).
I så fall ska du bara in i kontrollerkretsens BIOS och skapa din RAID-array och sedan installera ditt operativsystem på det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

läst igenom tråden och så, och undrar om man kan köra raid om man bara har en hårddisk? Ni pratar om 2st hela tiden. Funderar nämligen på att skaffa mig en 74Gb Raptor.

eller ska man sattsa på SATA2 istället, med tanke på att överförings hastigheten är bättre?

Eller kanske det ultimata är och ha Raptor som OS/Spel/Program disk och SATA2 som lagring?

Kommer köpa ett DFI Expert som har SATA2.

Permalänk

Nej du kan inte köra raid med en disk.
Eftersom dagens diskar inte kommer över sata1:s kapacitet på 150MB/s så spelar sata1 eller sata2 ingen större roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
Nej du kan inte köra raid med en disk.
Eftersom dagens diskar inte kommer över sata1:s kapacitet på 150MB/s så spelar sata1 eller sata2 ingen större roll.

Okej, så det är lika bra o köpa en SATA lagrings disk än en SATA2?

Permalänk
Medlem

RAID 1+0!

Om du har ett nyare moderkort med intels styrkretsar kan du köra någonting som kallas matrix, då behöver du bara 2 diskar.

Det funkar så att du delar upp båda diskarna i 2 partitioner, kör raid0 på den ena partitionen och raid1 på den andra. du får alltså en C och en D disk för att använda DOS termer. där C, den du använder för OS är raid0 och data disken är raid1

för optimal prestanda skall raid0 skapas först = ligger på den snabbaste delen av disken.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z€r0(0o|_
ok... Jag trodde man körde 2st i raid1, sen körde man raid0 på dom...
Men då har man 2st raid1, som man kör ihop med 2st raid0 då...:D

Men då återstår bara min lilla guide om nån känner till en sån!

/z€r0(0o|_

För att förtydliga förenklat:

RAID 0 går ut på att man skriver varannan data på varannan disk. (stripe)

RAID 1 går ut på att man skriver samma data på säg två diskar (spegling)

För att köra RAID 0 krävs alltså två diskar för att skriva varannan, och för att köra RAID0+1 så blir det alltså en exakt kopia av RAID 0 arrayen. Vilket ger 4 diskar. Hoppas du förstår hur det funkar nu.

Det borde stå i din moderkortsmanual hur du gör. Det är nog inte så svårt att välja RAID 0 el 1 antar jag från en meny (Vad jag menar är alltså, att det ser med största sannolikhet olika ut helt beroende på vilket moderkort, kontrollerkort du har.)

Övning ger färdighet.

Tar tillbaka min kommentar ang föregående inlägg, förstod fel.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux