Permalänk
Medlem

Pentium 4 med Rambus

Har just nu en Pentium 4 1.7 Ghz med 1 gb Rambus RAM, och jag tänkte uppgradera processorn till en med 2.8 eller 3 Ghz. Problemet är bara att ca 100% av alla Pentium 4 som säljs idag kräver ett moderkort med Prescott-stöd, vilket mittt Rambus-moderkort Asus P4T533-C, inte stöder. Rambus och Prescott verkar vara en oförenlig kombination.
Eftersom det är så svårt att hitta nya, tänkte jag att man kanske kunde hitta en begagnad Pentium 4 som skulle funka med mitt moderkort och mina minnen.
Så min fråga är; vilka varianter av Pentium 4 fungerar tillsammans med Rambus-minnen på ett moderkort utan Prescott-stöd? Finns det sådana processorer i upp till 2.8 eller 3 Ghz?

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort klarar av den näst senaste generationens NorthWoods (som har 533Mhz FSB).
De finns i hastigheter upp till 3.06Ghz.

Dock verkar ASUS sida strula just nu, så jag kan inte se om ditt moderkort stödjer 3.06an.
Annars finns det 2.8or och 2.66or som ska fungera.

Lättast är att söka på ebay efter dessa processorer, du kan även slänga upp en annons på marknaden.
Se till att ha senaste BIOS installerad om du köper en beg CPU.

Observera att det är NorthWoods med 400 eller 533Mhz FSB som du kan ha.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

Tack, det var det jag behövde veta. Då vet jag vad jag ska leta efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikerrer
Ditt moderkort klarar av den näst senaste generationens NorthWoods (som har 533Mhz FSB).
De finns i hastigheter upp till 3.06Ghz.

Dock verkar ASUS sida strula just nu, så jag kan inte se om ditt moderkort stödjer 3.06an.
Annars finns det 2.8or och 2.66or som ska fungera.

Lättast är att söka på ebay efter dessa processorer, du kan även slänga upp en annons på marknaden.
Se till att ha senaste BIOS installerad om du köper en beg CPU.

Observera att det är NorthWoods med 400 eller 533Mhz FSB som du kan ha.

2.53Mhz Oxå tror jag för det har polarn,fast den kanske "bara" är 400Mhz,men rambus har han:(Billigt och bra när dom pajar)^^^^

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk

Jag har en p4 2.8 med 800 buss. Dock stryps den väl ner till 533 antar jag.

Visa signatur

||BFG 7950 GX2||ANTEC 1080AMG 480W||ASROCK Dua SATAII||Opteron 146 @ 2800Mhz ||4x 512MB Kingston HyperX @ 2-2-2-5 ||BFG 7950 GX2

Permalänk
Medlem

Mm... den stryps till 1.7-1.8 Ghz, inte lönt med andra ord. Iofs skulle det gå att lyfta en bit till, om Bios har vettiga "överklockningsmöjligheter" men...

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

mittt tips vore ju att köpa en beg p4. Dock är det ganska svårt att hitta då de flesta säljer hela datorer med p4 or

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b