MacBook Pro och den nya iMac:en är här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
Just TCP:n är ju där för att OSX inte ska gå att köras på en PC, inte för det motsatta.

men samtidigt äre väll lite tidigt o säga att det garanterat kommer funka? ingen har ju ännu listat ut vad för hårdvara apple använder. intel, ja, men vad men visst TCP hindrar inget.

men har ingen annan uppfattat att den har optisk utgång från ljudkortet? är ju skitbra om man gillar ljud

Det står ju klart och tydligt på deras hemsida vad den innehåller.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

PRISA HERREN!
IM IN HEAVEN!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Hur kan de vara så mycket snabbare? De gamla macarna var ju enligt Apple och alla Macibaner snabbare än alla andra datorer.

Speciellt så var ju det en väldig fördel att vissa filter i Photoshop var jättesnabba. Det kan de ju inte vara nu då det är samma "crap" som sitter i var och varannan x86 PC.

Vissa saker ändras ibland snabbare än man tror...

PPCn har ju varit betydligt snabbare än i386, så det är väl inget konstigt med att Macanvändare pushat för det innan.
PPCn VAR snabbare än Intels grejor.. Men saker ändras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Det står ju klart och tydligt på deras hemsida vad den innehåller.

jorå, men man kan ju alltid inbilla sig tyckte nästan det var för bra för att vara sant

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga vart det står att man inte kan köra XP på dessa burkar, vet att tom Steve J har sagt att dom inte ska stänga den möjligheten. Devburken gick det iaf att boota i både XP och Linux..

Grym maskin förövrigt och jag tycker inte heller att priset är så svin högt, om man tittar på vad man får för stålarna, det blir nog en sån fast i rev2 så man slipper ev barnsjukdomar.

Visa signatur

Eat your greens kids

Permalänk
Discokungen

Spela spel på denna datorn! Snygg, bra processor och hyfsad grafik. Utan tvekan värt det med tanke på hur sexig den är om man jämför med vilken annan likvärdigt presterande PClaptop som helst

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Interceptor
PPCn har ju varit betydligt snabbare än i386, så det är väl inget konstigt med att Macanvändare pushat för det innan.
PPCn VAR snabbare än Intels grejor.. Men saker ändras.

Så en processor baserad på P3:an är dubbelt så snabb per MHz än en G4 samtidigt som en G4 var mycket snabbare per MHz än en P3:a? Does not compute!

Visst, Yonah är snabbare per MHz än en gammal P3 men inte så otroligt mycket snabbare.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Så en processor baserad på P3:an är dubbelt så snabb per MHz än en G4 samtidigt som en G4 var mycket snabbare per MHz än en P3:a? Does not compute!

Visst, Yonah är snabbare per MHz än en gammal P3 men inte så otroligt mycket snabbare.

Vad snackar du nu om?

Vad jag menar är att utveklingen går hela tiden framåt, vem som är snabbast ändras hela tiden.
Apple har legat före PC-burkarna vid många tillfällen, fram till dess att det kommer nått nytt häftigt på PC-sidan.. Och då släpper Apple (IBM/Motorola) något nytt igen..

Men nu känns det ju som utveklingen kommer trappas av lite.

Permalänk
Discokungen

Rätt kul att svenska Apple-store är nere så ofta idag

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Vi får väl se om det snart kommer iBook-uppdateringar också. Lite lustigt att de byggde på de linjer som redan uppdaterats väldigt nyligen, men förhoppningsvis så kommer budget/mittensegmenten nu snart också, så inte företaget nischar sig alldeles (igen).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Interceptor
Vad snackar du nu om?

Vad jag menar är att utveklingen går hela tiden framåt, vem som är snabbast ändras hela tiden.
Apple har legat före PC-burkarna vid många tillfällen, fram till dess att det kommer nått nytt häftigt på PC-sidan.. Och då släpper Apple (IBM/Motorola) något nytt igen..

Men nu känns det ju som utveklingen kommer trappas av lite.

Det är just det jag tycker är lustigt. Enligt Apple själva har de legat före PC-burkarna vid många tillfällen men när de själva byter till PC-hårdvara är de helt plötsligt dubbelt så snabba än sina gamla burkar.
Det där fruktföretaget är bra på att överdriva, deras nya burkar är ju alltid dubbelt så snabba än allt annat.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Interceptor
Vad snackar du nu om?

Vad jag menar är att utveklingen går hela tiden framåt, vem som är snabbast ändras hela tiden.
Apple har legat före PC-burkarna vid många tillfällen, fram till dess att det kommer nått nytt häftigt på PC-sidan.. Och då släpper Apple (IBM/Motorola) något nytt igen..

Men nu känns det ju som utveklingen kommer trappas av lite.

En sak är säker: Från och med nu "är" Apple en PC. Således kan en dator från Apple inte vara snabbare än en PC, det är ju en contradiction in terms. Det kommer dock, näst intill alltid, finnas PC-maskiner som är snabbare än något Apple har att erbjuda. Det enda som skiljer är ju operativsystemet, om man bara ser till saker som har med prestanda att göra vill säga.

Skall bli spännande att se en 1on1 mellan OS X och Windows, med samma specs, dvs. en Core Duo på 1.83 GHz, 1 GB minne och ett Mobility X1600. Kanske man kan få lite saker svart på vitt så att säga

Permalänk
Medlem

Säger som min polare "Usch det känns som nån släppt in fel folk i den heliga PC's kyrka, död åt kättarna! Lyssna inte på deras lögner!":D

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

inget om Minin? ska det bli standard med mer minne i den minsta nu eller..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

att det skulle dyka upp intel-macar visste man ju säkert, det var ju bara en tidsfråga.

det tuffaste släppet som de gjorde nu på expot är helt klart integrationen med nya iLife och .mac
snabb och lätt publicering av bild, ljud och film på nätet snyggt och prydligt utan krångel. DET är grejer det, det är DET som gör apple intressantare än mycket annat.

Visa signatur

"No bird soars too high if he soars with the power of his own wings"

Permalänk
Medlem

Hmm visst borde det blir mycket enklare att göra spel tillgängliga för mac användare nu?

Permalänk
Medlem

Andra julafton.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreHar
Måste bara fråga vart det står att man inte kan köra XP på dessa burkar, vet att tom Steve J har sagt att dom inte ska stänga den möjligheten. Devburken gick det iaf att boota i både XP och Linux..

Grym maskin förövrigt och jag tycker inte heller att priset är så svin högt, om man tittar på vad man får för stålarna, det blir nog en sån fast i rev2 så man slipper ev barnsjukdomar.

finns inget som säger att man inte komemr kunna göra det. dock ska man ju inte vara 100 % på det förän någon testat. vi snackar ändå om en färdig produkt, o inte nå snabbt "ihopkrafsat" som developersdatorerna på sätt o vis var + att det är en bärbar, vilket kan innebära massa kretsar som inte är så vanliga. därmed inte sagt att det inte komemr funka, men vänta me att säga nått tills nån prövat.

lite halvvanskligt o lova nått som inte säkert kan hållas

för att tala om nått annat, visst vare synd att ibook inte uppdaterades, men powerbooken behövde ju en ersättare, den har inte fått sina uppdateringar som kräfts den senaste tiden. det roliga för alla som gillar apple är ju att de nu ska bli klara med hela produktlinjen i år. alltså kan ibook o imac vara nära. powermacen kommer nog sist.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Så nu har apple äntligen erkänt, deras nuvarande burkar har halva prestandan mot PC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Skall bli spännande att se en 1on1 mellan OS X och Windows, med samma specs, dvs. en Core Duo på 1.83 GHz, 1 GB minne och ett Mobility X1600. Kanske man kan få lite saker svart på vitt så att säga

Verkligen..
OSX gick tydligen mycket snabbare på redan på dev burken jämfört mot G5an, så att IBM inte har lyckats med vad dom lovade för några år sedan är solklart.

Jens:
Så sant, jag kan inte heller tänka mig att Apple gör det så att man enkelt kan köra XP alt Linux på deras burkar, men om det går så lär vi säkert se ett tredjeparts program som tar hand om den biten på ett smidigt sätt.

Visa signatur

Eat your greens kids

Permalänk
Medlem

För att klargöra lite för folk här inne som inte förstår det här med hastighet...
En ny modern cpu är ju självklart snabbare än en gammal.

Apple gör en marknadsföring nu att det är 2 gånger snabbare beräkningskapacitet...
Det är inte konstigt alls då det är dualcore. Det betyder dubbla mängden beräkningar får plats.
Om så en modernare cpu också läggs på kan man då enkelt få 3gånger snabbare i beräkningskapacitet. Det är inte svårt förstå. Alltså blir 2-3 en dualcore yonah 2-3 gånger snabbare än single G5a.

G4an är som sagt tekniken innan G5an, alltså ännu långsammare, om det är 2-3gånger snabbare med dualcore yonah mot singlecore g5 så är det såklart 3-4 gånger snabbare mot singlecore G4.
Så sluta tjafa som hastigheten. Dubbla mängd beräknignar på dubbla mängden hjärnor + modernare cpu = upp till 3 gånger snabbare...

Ryktena säger att Apple har dumpat BIOS och kör EFI till deras datorer. Jävligt intressant om de har. Att de ska bli första desktoptillverkaren på x86 som tar EFI till massan. Varför gör aldrig Dell etc. sådant för? Är de efterblivna eller?

Permalänk
Medlem

Så var det med den saken

Visa signatur

Eat your greens kids

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blahhzt
Så nu har apple äntligen erkänt, deras nuvarande burkar har halva prestandan mot PC.

Nu vill jag bara skriva idiot och vill att du ska ta åt dig.
MEN, det gör jag inte. De säger att de är dubbelt så snabba som deras tidigare. Ingen PC har än de chips som sitter i de nya macarna.
Men det har inte med det att göra, om man enbart kör photoshop på en mac och på en pc så är pcen snabbare om de är i samma prisklass. Men om man kör mer än 2 program så är macen ofta snabbare och stabilare.
Prestanda är så mycket mer än att endast kunna köra photoshop snabbt.
Dessutom har apple legat före i prestanda men nu börjar IBM göra sämmre processorer och Intel bättre.
Jag kan erkänna att de senaste året har de legat efter på den bärbara fronten.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Discokungen

Det intressanta är att de har en Yonah i iMacen också. Inte oväntat men intressant. Det betyder ju att Intels framtid är just Yonah och liknande processorer. Tror AMD kommer ha högre frekvens än Intel i framtiden. Men det är ju bara jag Sen är frekvens inte allt

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Det intressanta är att de har en Yonah i iMacen också. Inte oväntat men intressant. Det betyder ju att Intels framtid är just Yonah och liknande processorer. Tror AMD kommer ha högre frekvens än Intel i framtiden. Men det är ju bara jag Sen är frekvens inte allt

ja, intels framtida processorer bygger ju som sagt inte på samma grund som P4. utan på just mobile processorerna

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

vill ha macos på min pc...

Visa signatur

Länkarna funkar inte pga olika människors elaka handlingar
[Webdesign | Tjäna pengar på din hemsida | Gratis prylar!]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Hur kan de vara så mycket snabbare? De gamla macarna var ju enligt Apple och alla Macibaner snabbare än alla andra datorer.

Speciellt så var ju det en väldig fördel att vissa filter i Photoshop var jättesnabba. Det kan de ju inte vara nu då det är samma "crap" som sitter i var och varannan x86 PC.

Vissa saker ändras ibland snabbare än man tror...

G5'an är otroligt snabb men å andra sidan ett riktigt jävla element, dom var helt enkelt för varma och strömkrävande för att sitta i en bärbar. plus att den här nya har ju dubbla kärnor

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Citat aftonbladet:

"Intel inside – även i Macintosh Nu går datortillverkaren Apple över till ”Windows-processorer”. "

Jag lollade när jag läste ”Windows-processorer”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Nu vill jag bara skriva idiot och vill att du ska ta åt dig.
MEN, det gör jag inte. De säger att de är dubbelt så snabba som deras tidigare. Ingen PC har än de chips som sitter i de nya macarna.

Det finns bärbara PCs med dual core. Såg en för ca 15.000 nånstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Dessutom har apple legat före i prestanda men nu börjar IBM göra sämmre processorer och Intel bättre.
Jag kan erkänna att de senaste året har de legat efter på den bärbara fronten.

Oj det verkar ju onödigt, borde dom inte fortsätta tillverka dom gamla processorerna då? som var bättre? .

Kommer det att gå och köra OSX istället för XP på en vanlig pc?, hade ju varit kul..