Två GeForce 7800 GS AGP i februari

Permalänk
Melding Plague

Två GeForce 7800 GS AGP i februari

<font style="font-size: 10pt"><b>Två GeForce 7800 GS AGP i februari</b></font> <small class="small">lördag 14 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Vill man ha ett AGP-grafikkort men bättre prestanda än GeForce 6800 GS AGP så kan man vänta till februari då Nvidia planerar att lansera AGP-versionen av GeForce 7800 GS, det kraftfullaste AGP-grafikkortet Nvidia kommer att lansera. För att ge användare valmöjligheter kommer två versioner av grafikkortet, GeForce 7800 GS 100 och GeForce 7800 GS 200. GS 200 kommer först och har en klockfrekvens runt 400 MHz. Prestanda beräknas dock vara något sämre än GeForce 7800 GT. Specifikationer för GS 100 är okända men enligt <a href="http://vr-zone.com/?i=3100" target="_blank">VR-Zone</a> så har Nvidia prestandaproblem med den här modellen, vad nu det kan innebära.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mums, mer AGP

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

juppi äntligen ett hyffsat AGP-kort. hoppas ATI gör samma sak med sin nya serie graffen

Permalänk
Avstängd

GÖTT!!! AGP MER,MER

Permalänk

gytt kanske man kan uppdatera grafikkortet en gång innan det verkligen verkligen är dags att köra en komplett uppdatering

Visa signatur

C2D E4400@3Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smultronpop
gytt kanske man kan uppdatera grafikkortet en gång innan det verkligen verkligen är dags att köra en komplett uppdatering

Jovars.

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk

är det nån mer än jag som har en känsla av att de kommer att kosta lika mkt som 7800gt-korten till pci express?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555
är det nån mer än jag som har en känsla av att de kommer att kosta lika mkt som 7800gt-korten till pci express?

Jag tror att det kommer kosta mer

Permalänk
Medlem

"7800 GS", GS = Golden Sample?

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk
Medlem

Att inte ATi har fattat vilket dumt misstag att inte släppa ett lägre X1800lx eller liknande till AGP är.
Alla 6800gs korten till AGP är ganska svåra att få tag i.
Jag sitter idag med 9800pro och ett barebone med AGP. Skall jag uppgradera till PCI-e så blir det lätt över 8000kr bara för att få snabbare grafikkort.
Skulle jag komma undan med en 3000kr någonting och klara mig ett år till skulle jag vara jätteglad.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Yay, kunde de inte sagt det innan jag köppte ett 7800GT?
Så kunde man ju ha haft kvar sitt AGP mobo

Men, mitt 7800GT presterar bra det med

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem

Jaaaaaaaaaa, ÄNTLIGEN....

Hurra, hurra.

Då köper jag ett i mars.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bottle
"7800 GS", GS = Golden Sample?

Nej, det är Gainward som har den beteckningen på vissa av sina kort, är osäker på vad det står för här.

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem

GS = Gullable Suckers ? (Dumma jävlar som håller kvar i gammal teknik) *hehe*

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

AGP lever fortfarande:) När de släpper till AGP så brukar det vara lägre frekvenser vad jag har förstått nu... och högre till PCI-e

Permalänk
Medlem

ATI ser väll x850xt som deras alternativ till 7800gs då antar jag, eller kommer de med ett färskt AGPkort tro? Trevligt med lite konkurans på AGPmarknaden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
GS = Gullable Suckers ? (Dumma jävlar som håller kvar i gammal teknik) *hehe*

Om den presterar bra vad vad gör då det om det är AGP eller PCIe?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

YES! min dothan behöver en ny kompis

Undrar vad som kommer att skilja mellan 100 & 200 versionen, (förutom priset ) mängd/typ av minne? antal pipes? klockning?

Visa signatur

Jag är cancerforskare, är du?
| Samsung T220 | ASUS P4P800 Deluxe | Intel® Pentium® M 1.6@2.4Ghz | 1GB BH-5 + 1GB BH-6 | 7800GS 256MB | X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Intel SSD 80GB + WD740ADFD 74GB + 7200.10 320GB + 7200.7 120GB |

Permalänk
Medlem

Benchmarks

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
GS = Gullable Suckers ? (Dumma jävlar som håller kvar i gammal teknik) *hehe*

Om den presterar bra vad vad gör då det om det är AGP eller PCIe?

Nej nej MaLo, Du måste inse att allt som är lika bra, fast av en äldre teknik, en teknik som tillråga på allt fortfarande totalt sett dominerar marknaden, och inte ger så stora fördelar att det motiverar ett byte av all hårdvara, är idiotiskt att hålla kvar vid.

Ja, alla ni som inte hängde med här, när det blåste till genom öronen på er. Det var lite ironi med i spelet här. För de som trots allt lade märke till det, men fortfarande är övertygade om PCI-E's nödvändighet, ty annars går det nte att köra SLi, bör överväga att verifiera nyttan med sli för den stora massan av användare. Det fåtalet som över huvudtaget kan detectera skillnaden i prestanda på ett, eller två 7800yada yada, eller två X1800, X1900, eller zytp389346892, och två av de samma, vad än nästa modell må heta, i crossfire, är så minimalt att det går att beskriva med orden "de som kör" + 10 bokstäver. Mmmm, det är sant, prestanda skillnaden på upplösningar vanliga dödliga, altså, stora massans valda upplösning, är inte bara liten, utan som bäst, ytterst marginell.

(tips, för er som fortfarande undrar, så är de sista 10 bokstäverna "kschbamenr". Jag hoppas jag stavade rätt.)

Alla ni som inte undrar, eller inte känner något agg för att jag säger att era livsdrömmarsmål inte bara är meningslösa, eller lite löjliga, har antagligen inte någon igentlig anledning att läsa hela mitt inlägg, men jag tackar er för er tid i alla fall. Jag antar att vi är förhållandevis överens i sakfrågan.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

tycker själv det är lite onödigt att de fortfarande tillverkar AGP de borde sluta upp helt och hållet med AGP och ägna mer tid åt PCI-e eller någon annan slags ny teknik

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
GS 200 kommer först och har en klockfrekvens runt 400 MHz. Prestanda beräknas dock vara något sämre än GeForce 7800 GT.

Skillnaderna mellan 7800GTX och 7800GT PCI-e:

7800GTX

* Klockfrekvens - GPU 430 MHz
* Klockfrekvens - Minne 1200 MHz
* Pixel Kanaler 24
* Vertex Kanaler 8

7800GT

* Klockfrekvens - GPU 400 MHz
* Klockfrekvens - Minne 1000 MHz
* Pixel Kanaler 20
* Vertex Kanaler 7

Om GPUn kommer att köra i 400MHz på 7800GS Agp så är ju frågan vad minnet kommer att köra i och hur många pixel och vertex kanaler den kommer att ha och om den verkligen kommer att vara speciellt mycket sämre, kanske går att klocka bra?
Sweclockers måste nog ta och göra ett jumbotest när det kommer ut, med i matchen vill vi se:

Nvidia Agp-kort:
6800GS
6800GT
6800Ultra, tillverkas inte längre, jag vet, men bara för skojs skull
7800GS 200
7800Gs 100

Ati Agp-kort
X800XL
X850PRO
X850XT
X850XT PE

som referens
Nvidia PCI-e
7800GT
7800GTX

Ati Agp
X1800XL
X1800XT

Ett test för alla som fortfarande har Agp.
Agp for teh win!

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spectryym
tycker själv det är lite onödigt att de fortfarande tillverkar AGP de borde sluta upp helt och hållet med AGP och ägna mer tid åt PCI-e eller någon annan slags ny teknik

Varför i hela fridens namn då? Det finns minst 5 gånger så många system med AGP 4/8X som PCI-E, bara baserat på försäljningsår, långt från alla är intresserade av att upgradera, men det räcker med att en liten del av alla de där systemens ägare/användare är intresserade av att uppgradera grafikkortet, men inte resten av burken, för att det ska vara lönsamt att producera AGP kort i ett par år till. Du tror väll inte på fullt alvar att tillverkarna producerar nånting som inte går med vinst? Det är bara politiker, och musikindustrin som gör det medvetet.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Låter myspys, antar att prestandan komemr vara lägre i jämförelse till sina Pci-e kort. För dom vill ju ändå få folk att gå över till PCI-e för att kunna sälja flera PCI-e kort i framtididen.

Detta är vell mer för att kunna skrapa ur den sista smeten ur agp skålen innan ati gör det
för nog finns det pengar att käna på agp marknaden.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk

Fins det något kort än för pci-e som skulle begränsas av bandbredden på agp?

ja menar behövs mer än vad agp kan ge än så länge?

Visa signatur

(1) XP-M 2400 @ (11.5*235 @ 1.92v) DFI Lanparty NFII Ultra B Hercules 9700Pro Watercooled =)

Permalänk
Medlem

Det är skrattretande, kärnor som inte duger åt fullgoda GT slussas in i AGP marknaden. Fyfxn vad kass. Detta är bara en tes

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

Nån har säkert skrivit det här redan men yaaaaay ännu fler beteckningar för grafikkort att hålla reda på :rolleyes::rolleyes:

PCI-E behövs väl för att det ska bli nån standard som gränssnitt för grejer typ nätverk, ljudkort osv. Istället för att ha en PCI buss och en AGP buss osv.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem

Den enkla sanningen är att det är fler som vill uppgradera till ett nytt AGP kort än till PCIe och nu är dom så illa tvungna att återinföra kort till den marknaden men samtidigt visa på hur mycket bättre PCIe är även om det inte är det.

Ett tag fanns knappt några prestandakort till AGP marknanden men nu finns dom överallt igen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
Att inte ATi har fattat vilket dumt misstag att inte släppa ett lägre X1800lx eller liknande till AGP är.
Alla 6800gs korten till AGP är ganska svåra att få tag i.
Jag sitter idag med 9800pro och ett barebone med AGP. Skall jag uppgradera till PCI-e så blir det lätt över 8000kr bara för att få snabbare grafikkort.
Skulle jag komma undan med en 3000kr någonting och klara mig ett år till skulle jag vara jätteglad.

ehh lätt över 8000? nu har du något låtit tankarna flyga iväg lite långt, massa 7800 kort för runt 3000-4000 kr. moderkort kostar kanske tusenlappen tror inte de skulle överstiga 5000 om du inte ska ha välrdens overkill moderkort

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
GS = Gullable Suckers ? (Dumma jävlar som håller kvar i gammal teknik) *hehe*

Gullible...?

Permalänk

japp det stavas gullible, ska man kalla andra idioter ska man se till att inte framstå som en själv först

hur som helst så känner man sig ganska lurad om man måste punga ut över 3k på ett kort som är långsammare än motsvarande för pci-express tycker jag... idag finns det väl pci-express moderkort till s754 (vilket är intressant för mig) dessutom för under tusenlappen.. fast att byta planka är ganska omständigt

det kanske är lika onödigt som 6800gs till agp. ett jäkla skämt tycker jag, det kostar 200 kr mer än när 6800gt var som billigast och är inget annat än ett 6800nu med större och bättre minne...

Permalänk

Priset är högre på de nya AGP kort för att man måste sätta en konventerings chip som gör om PCI-E signaler till AGP och tvärtom. Så tror jag också att det finns påtryckningar från moderkort tillverkare att nVidia och ATI ska sluta tillverka high-end kort i AGP. Vilket är helt förstårligt från deras ekonomiska sidan.
Att folk klagar på varför priset är högt på de nya AGP kort tyder på att de lite susning på varför det är så. De bara gnäller, för att de är folk, som inte vet bättre. Think outside the freaking box people!

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."