Microsoft file share fråga!

Permalänk
Medlem

Microsoft file share fråga!

Hej

Undrar om man kan dela in tex. 3 företag i varsin domän i programet? Om man vill få upp en struktur på det hela..
Om det inte går kan man köra undergrupper, som tree.

Hoppas ni förstår vad jag menar?

Antingen -> l l l eller l
I I I

Visa signatur

XP1700+@2657mhz
XP1700+@2518mhz

Permalänk
Medlem

Det var lite för dåligt med fakta för att ge ett bra svar.

Något som kanske kan underlätta (för dig) för att samla filresurser är Distributed File Services som samlar resurser under ett namn och kan även replikera samt ha backup-resurser ifall något skulle hända en gren.

Vad är det du gör igentligen, förklara så mycket du kan så får du ett exakt svar...

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Det var nog ganska dumt formulerat. Men de är så här att jag ska sätta upp en Microsoft file share server åt 3 olika företag. Jag vill att varje företag ska stå i sin egna domän så att man får lite bättre struktur på det hela. Företagen samarbetar ihop så jag vill att dom ska kunna komma åt filer från varandra, men de är ganska enkelt att fixa med konton.

Om de inte går att sätta dom i egna tree:s så att säga så får man nog mappa så att alla ligger under ett och samma och sen uppdelat på varsin map?

Tänker jag fel?

Visa signatur

XP1700+@2657mhz
XP1700+@2518mhz

Permalänk
Medlem

jag har precis börjat läsa om detta i skolan, men har inte lärt mig så mycket.

det du skriver får mig tänka på nått som jag såg i läroboken:

root---------------------root2 | | /\ /\ / \ / \ / \ / \ / \ / \ child1 child2 child3 child4 En skog som består av 2 domäner

sen vet jag inte om det hjälper dig nått, tänkte mest om det gav några ideer

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Medlem

Du säjer inget om dom har egna filservrar och om du ska samordna detta åt dom, men dem självklara lösningen är att oavsett hur du gör se till att domänerna litar på varandra.

Om dom är olika domäner men ska lita på varandra är det en "skog" som ska ställas upp som Hetzz beskriver, saken är den att det bildas en dubbelriktad trust som gör det möjligt att ge behörigheter till resurser på konton, grupper etc även om dom inte hör till den egna domänen (låter som "enklaste sak i världen" men är helt tokigt sett ur säkerhetsaspekt... domäner är vanligtvis vattentäta skott så sett)

Du kan sedan med lätthet samla alla shares på varje site (plats) för varje domän under en DFS med replikering för att öka på hastigheter vid åtkomst.

Det där du pratar om "trees" är antagligen ditt sätt att tolka hur filer ligger men är inte samma sätt som användare upplever det. Förenkla för användare, ge dom djupare sökvägar och färre mappningar... typ det som DFS fixar. Vill du ha det exemplifierat kan jag rita upp det lite snyggt.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T