"Pryl" för att ha laptop på i fåtöljen?

Permalänk

"Pryl" för att ha laptop på i fåtöljen?

Kanske OT, men jag letar efter nånting som jag kan ha min bärbara på när jag sitter i min favvisfåtölj men datorn i knäet och spelar poker. Nån korsning av bricka och hylla som uppfyller följande önskemål:

- Undviker att mina lår blir stekta av värmen.
- Förhindrar att "ludd" och annat fanstyg kommer in i burken.
- Underlättar luftgenomströmning så att inte kylning blir sämre.

Jag har hittat en del fantasifulla saker (tex http://www.sitincomfort.com/wordestray.html) i USA som gör detta. Men finns det nåt bra tips på nånting liknande som säljs i Sverige?

Permalänk

Något åt det hållet diskuteras i tråden "Laptop kylning" på denna sida.

Jag fick ett tips från en bekant så sent som idag: Han använder ett s.k. tallriksunderlägg; brukar vara med 'granna' motiv på översidan och med kork på undersidan. I knät, up-side-down och med notebooken på korken. Korken isolerar och har 'antiglidyta'. Jag testar just nu. Inte så tokigt kanske. Har man ett sådant hemma kostar det inget att försöka; sedan återstår förstås husföreståndarinnans kommentarer.

eller varför inte

http://www.homeshop.se/butik/default.asp
Kolla TableMate under Problemlösningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wilburt99
Något åt det hållet diskuteras i tråden "Laptop kylning" på denna sida.

Jag fick ett tips från en bekant så sent som idag: Han använder ett s.k. tallriksunderlägg; brukar vara med 'granna' motiv på översidan och med kork på undersidan. I knät, up-side-down och med notebooken på korken. Korken isolerar och har 'antiglidyta'. Jag testar just nu. Inte så tokigt kanske. Har man ett sådant hemma kostar det inget att försöka; sedan återstår förstås husföreståndarinnans kommentarer.

eller varför inte

http://www.homeshop.se/butik/default.asp
Kolla TableMate under Problemlösningar

Har du tid så modifierar du den här http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1976&session=081f67...

Permalänk
Medlem

Fanns ett/flera UF-företag som sålde brickor med kudde under.

Permalänk

men... nja... skulle inte köpa någonting från homeshop, tvins eller tvshop... har själv sålt tvins prylar och det är inte alldeles väldigt mycket övertygande ^_^

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk

Bild/beskrivning av fåtöljen tack.
Behöver "bordet" gå utanför (frammåt) armstödet eller skulle det räcka med en skiva att lägga över?

Den länkade prylen verkar inte vara så smidig, vad gör man när man ska resa sig? Då är det ju bättre att ha något på en svängarm.
Kanske tom smidigast att ha ett separat bord som man kan rulla så pass nära att det sticker in över fåtöljen.

Detta var faktiskt en ganska rolig tråd

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk

Mitt tips är att köpa sig en bordskiva från ikea, köpa 4 ben och 4st hjul... montera... färdigt.

100kr för vikamon vit bordskiva, 99kr för vika curry (röda är snygga)...

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem

finns flera varianter, här får du två förslag

lyxversionen: http://www.raindesigninc.com/ilap.html

budgetversionen: http://www.nok.se/nok/titlar/27/08719-0.htm

Då jag har en väldigt snäll dotter får jag använda hennes bok hur mycket jag än vill.

Permalänk

MrNo: Neeeej... det där med boken måste vara den dummaste ide jag någonsin hört... ^_^'

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk

Jag offrade mig och satsade 250 pengar genom att ha beställt Table Mate från Homeshop. Leverans inom en vecka. Verkar inte så tokigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrNo

lyxversionen: http://www.raindesigninc.com/ilap.html

Snygg och enkel. Såg att den fanns på Macoteket, så jag svänger nog förbi där och kollar kvaliteten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HuggOrmen
Snygg och enkel. Såg att den fanns på Macoteket, så jag svänger nog förbi där och kollar kvaliteten.

Gör det och skriv gärna vad du tyckte om den, Är också rätt intresserad

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wilburt99
Jag offrade mig och satsade 250 pengar genom att ha beställt Table Mate från Homeshop. Leverans inom en vecka. Verkar inte så tokigt.

Det står ju tillomed att den är 'Perfekt för ett mellanmål i soffan, frukost på sängen, barnens målning, en arbetsstund med datorn – och mycket mer!'

EDIT

Dessutom ett mumsigt fruntimmer med ett väldigt övertygande leende på bilderna Så det får nog bli ett sånt för mig med inom kort

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrNo
Gör det och skriv gärna vad du tyckte om den, Är också rätt intresserad

Var där igår och klämde och kände

Gedigen och lätt är väl de ord som passar bäst tror jag. "Rullen" i framkanten på iLap sitter fast med kardborreband, så lätt att plocka av/på när man vill. Snygg och stilren utan onödigt bjäfs. Så det blir en sådan när ekonomin tillåter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HuggOrmen
Var där igår och klämde och kände

Gedigen och lätt är väl de ord som passar bäst tror jag. "Rullen" i framkanten på iLap sitter fast med kardborreband, så lätt att plocka av/på när man vill. Snygg och stilren utan onödigt bjäfs. Så det blir en sådan när ekonomin tillåter.

Inte så billig va?

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Medlem

Runt 700 ink. moms + frakt.

http://www.macoteket.se/search.jsp?search_string=ilap

På internet hade de (macoteket) bara 3 storlekar som är anpassade till powerbook, medan raindesign tillverkar ytterliggare 3 som är mer anpassade till pc, bland annat "15 inch widescreen PC" som passar perfekt till min aspire 5021.
http://www.raindesigninc.com/ilap_specs.html

Vet du om det fanns fler storlekar i butiken? Vilken skulle du ha?

Permalänk

Priset låter lite väl saftigt.

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Medlem

ja, helt klart, men jämför man med annat skräp som säljs för bara någon hundralapp mindre så framstår detta som rätt prisvärt.

Permalänk

Den är kanske prisvärd - vad vet jag...men kardborreband ? ... då är man på låg-nivå (Den bockade alu-plåten leder.)
Men inte f-- kan man ha någon av dessa i knä't; inbilla er inte det.

Här är det ett bord som gäller ...

fredrikandersson & jag återkommer med rapport !

Permalänk

Nä fan, det blir att rita på en egen konstruktion istället, lär ju bli bra mycket billigare.
Det skulle varit lite mer justeringsmöjligheter på det där bordet, så man kunde få in själva skivan mer mot sig, t ex så man kan luta sig bakår i soffan.

EDIT

JA, jag beställer nog ett bord jag med, men moddar om det inte funkar som jag vill

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Medlem

tror ändå att ilap är ett mycket bättre lösning än tablemate. Dessutom har den kylande funktion. Annars blir det att köa en 40 x 50 bit alluminium och böja själv så den passar. Vet bara inte var man köper sånt. Järnaffär?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrNo
tror ändå att ilap är ett mycket bättre lösning än tablemate. Dessutom har den kylande funktion. Annars blir det att köa en 40 x 50 bit alluminium och böja själv så den passar. Vet bara inte var man köper sånt. Järnaffär?

Man plockar på jobbet

EDIT

Bara att gå till en plåtslagare annars. Kolla Gula Sidorna.
De kan oftast bocka den som du vill.

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredrikandersson
Man plockar på jobbet

EDIT

Bara att gå till en plåtslagare annars. Kolla Gula Sidorna.
De kan oftast bocka den som du vill.

Tänkte på en sak till med det här att göra det själv. Både ilap och koolsink fungerar så att de kyler datorn eftersom aluminium är ett bra värmeledare. Det behöver inte vara någon kontakt mellan datorn och aluminiumet, det räcker att de är nära varandra. Så långt allt ok och enligt de testerna jag lyckats hitta fungerar detta hyffsat. Men både koolsink och ilap måste väl också bli lite varmare ju varmare datorn är. Skulle man inte kunna göra det ännu bättre om man la en bit till alluminium, så att man fick dubbla lager, och med kanske 2-3 mm mellanrum mellan dessa? Så att den undre alluminiumbiten hjälper till att kyla den övre som i sin tur hjälper till att kyla datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrNo
Tänkte på en sak till med det här att göra det själv. Både ilap och koolsink fungerar så att de kyler datorn eftersom aluminium är ett bra värmeledare. Det behöver inte vara någon kontakt mellan datorn och aluminiumet, det räcker att de är nära varandra. Så långt allt ok och enligt de testerna jag lyckats hitta fungerar detta hyffsat. Men både koolsink och ilap måste väl också bli lite varmare ju varmare datorn är. Skulle man inte kunna göra det ännu bättre om man la en bit till alluminium, så att man fick dubbla lager, och med kanske 2-3 mm mellanrum mellan dessa? Så att den undre alluminiumbiten hjälper till att kyla den övre som i sin tur hjälper till att kyla datorn.

Hmmm, ja du. Jag är ingen expert varken på aluminiumets värmeledande förmåga eller bärbaras värmeutveckling. Men jag tror inte det blir så varmt att det skulle behövas? Jag kan naturligtvis ha fel. En grej däremot, vore väl kanske att fästa en bunt kylflänsar på undersidan av aluplåten, så kylningen blir mer direkt. Dock så kan jag tänka mig att det blir rätt mycket tyngre för varje del man lägger till, så bara för att ha den i knäet så funkar det nog som det är från början.
Mer för kylningens skull så kunde väl flänsar vara till mer nytta. Dessutom så är det ju som det står också hjälpt av effekten som varm luft får, den stiger ju, och står den på en lutande yta så stiger väl inte lika mycket av luften direkt upp i datorn igen utan mer snett bakåt uppåt, dock så är väl den effekten(att den "smiter ut på baksidan uppåt") inte så stor kan jag tänka mig.

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Medlem

Det är synd att iLap är så små, ska jag ha något liknande så vill jag ha lite utrymme för en mus vid sidan. Annars så verkar den ju riktigt fin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EleyT
Det är synd att iLap är så små, ska jag ha något liknande så vill jag ha lite utrymme för en mus vid sidan. Annars så verkar den ju riktigt fin.

Här har du en

Ful som stryk dock

http://www.laptopdesk.net/desks.html

Permalänk
Medlem

Ja inte direkt lika snygga

Permalänk

Är väl bara att dra musen på låret

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Medlem

Kolla också Lapinator, finns på eBay. Ganska enkel och billig, men duger om man bara vill undvika att bränna låren.

Permalänk
Medlem