Permalänk
Medlem

Otroligt men sant? veckans tips!

Tjohej!

Jag bytte i dagarna upp mig från en A64 3000+1,8GHz till en A64 3200+ 2Ghz.

Min gamla cpu hade tempen 36C i idle, runt 40C vid load med standardkylning och klockad till 2GHz

MIN NYA Däremot har en idletemp på 26C i idle och 3xC i load.

Det jag gjorde på orginalflänsen innan jag satte dit den nya cpu'n var att renslipa den med slip-pasta och hushållspapper så fint så jag såg min egen spegelbild i den. Kan det vara möjligt? Förmodligen finns det mycket smutspartiklar på ytorna som förhindrar en stor del av värmeöverföringen. Använde även några reningsvätskor från zalman lånade av polaren. Isåfall är det nog fan veckans tips för er som vill ha en svalare cpu, jag menar 26 grader är ju ingenting!

Så köp slip pasta med er och kör hårt!

Permalänk
Medlem

Knappast Inte för att vara sarkastisk men 26C idle med standardkylning är för lite.

Testa att byta BIOS och se om tempen är högre då.

MvH

Visa signatur

DFI Lanparty SLI-DR AMD64 3000+@ 2.5Ghz Twinmos Speed Premium BH-5 @ 1.5-2-2-2 (235Mhz)
Powercolor x800GT

Permalänk
Medlem

3xC e de 39c? 1grad e int mkt..

Visa signatur

Surl, spel: celeron D 2.8ghz, 1024mb ram, ASUS mobo, asus ax700 128mb, 120gb maxtor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nitroxxx
Knappast Inte för att vara sarkastisk men 26C idle med standardkylning är för lite.

Testa att byta BIOS och se om tempen är högre då.

MvH

Det du säger låter ologiskt då min förra cpu/kylare visade 36grader i idle och över 40 i load. Om det vore så som du säger så hade jag haft 26 grader på förra cpu'n också. Allt jag gjorde var o byta cpu och kylare, har inte gjort något i BIOS. Men tempen verkar ju lite ologiskt den med så.

aeg1992: kan översätta det till runt 30 i load då

Permalänk
Medlem

kanske blev den kallare för att du bytte processor och cpu kylare?

Permalänk
Medlem

Det kan ju givetvis vara sant eftersom min 3000+ idlar på 24C med en BIG Typhoon i 0.9V ^^

Visa signatur

DFI Lanparty SLI-DR AMD64 3000+@ 2.5Ghz Twinmos Speed Premium BH-5 @ 1.5-2-2-2 (235Mhz)
Powercolor x800GT

Permalänk
Medlem

låter kanon. Har vetat länge att det gör skillnad men att det eså stor e guld värt.

Visa signatur

Amd64 Venice 3000+ @ 9*266
Asus A8V-E Delux/ Som inte vill sammarbeta
Ati X800Xl 400/490 @ 439,71/546.75

Permalänk
Medlem

vad är meningen med att uppgradera från en 3000+ till en 3200+?

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R_fused
vad är meningen med att uppgradera från en 3000+ till en 3200+?

lul har med tänkt på de nu några sek. hehe

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av R_fused
vad är meningen med att uppgradera från en 3000+ till en 3200+?

Antingen så hade väl processorn packa ihop eller så kanske han ville ha högre multiplier.
Har inte en aning faktiskt, låter lite konstigt.

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem

hehe, jag fick ett bra erbjudande helt enkelt. Fick ett bra bud på min 3000+ och ett likadant pris på en 3200+ av polaren. Det va ju som ett byte rakt av såå.. varför inte?

Permalänk
Medlem

Det där är ju knappast någon nyhet..

Det säger väl sig självt att om du gör ytan finare med mindre repor osv, så blir kontakten bättre.

Det går ej heller jämföra 2 olika prollar, varje är individuell.
Antar dessutom att du gjorde ren kylflänsarna samtidigt som du slipade kylaren ?

Vill du ha ännu bättre resultat, så ta av Ihs'en oxå, eller ta bara av den för att slipa inuti den, byt kylpasta och sätt tbx den igen.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?