Permalänk
Medlem

Besviken, Lenovo är inte bra.

Hej

Har haft min X41 i två dagar nu och idag när jag tog hem den ifrån jobbet och bytte bakgrundsbild så upptäckte jag att hela 138 pixlar lyser starkare än vad de ska göra.

Ett 277 pixlar långt vertikalt streck där varannan pixel är ljusare. Inte nog med det, små detaljer är i sämre kvalitet än tidigare X40 och datorn står inte plant på något bord. Måste ha en pappers bit under främre-högra hörnet för att den inte ska vippa.

Jag är mycket besviken på Lenovo!

Visa signatur

// Per

Permalänk
Medlem

först. vart köpte du den?

du måste självklart få den utbytt det är ett defect exemplar så det bör inte vara några problem om du pratar med återförsäljaren...

Visa signatur

Emmy Rossum Is The Goddess Of Music

Permalänk
Medlem

Jag köpte den hos dustin i Tisdags och fick den i Onsdags.

Så det är antagligen inte Lenovo som gjort någon ändring?

Visa signatur

// Per

Permalänk
Medlem

SKICKA TILLBAKA FÖR FAN.

du ska inte ens behöva gnälla på en dator som inte kan stå plant på ett bord, låter ju som en KLOCKREN transportskada...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Som sagt, reklamera. Det borde inte vara några problem att få den utbytt (tacka Konsumentköplagen). Synd att höra för övrigt. Jag är dock toknöjd med min X40, men den är ju "från den gamla goda tiden"
Hoppas det löser sig iaf

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem

Är osäker på om det är en transportskada.. man nästan ser hur datorn böjer sig när man sätter in den i de 2 st frigolit/plast bitar som den sitter fast i, i kartongen.

Kartongen är förövrigt väldigt tight packad jämfört med den X40 jag hade förut...

Japps, ska ringa Dustin på måndag och se vad de säger.

--
Edit.

Ringde Dustin nyss och fick ett telefonnummer till IBM som jag skulle ringa. Enligt IBM så måste jag skicka in maskinen till deras "Repair Center" där de sen får byta ut skärmen enligt dem. Att den inte står plant var rätt så oviktigt fick jag intrycket av.

Ska jag sälja skiten på blocket/tradera till någon ovetande stackare och sedan köpa mig en ny, för jag _vägrar_ få delar på den här utbytt.

Visa signatur

// Per

Permalänk
Medlem

Säljer du den till "någon ovetande stackare" så hoppas jag verkligen att du dit för något. Sådan skurk förtjänar inte mer. Se fan till att lämna in den. Den blir ju inte sämre av att reperationen.

Att du ens tänker en sådan tanke är ofattbart. Inget samvete?

Permalänk

Håller med Trackmaster, sånt folk är det ju skottpengar på.

Och hur kan du VÄGRA skicka iväg den för reparation? Det lär väl gå på garanti eller?

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Medlem

Måste ta och hålla med föregående två talare.

Antingen låter du dem reparera den eller så behåller du den och slutar att klaga. Att sälja den begagnat utan att tala om felet är ett brott, som jag hoppas att du åker dit på.
Utdrag ur köplagen:
"Varan kan ändå anses felaktig om
* den inte är sådan som säljaren har sagt,
* säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till,
* den var i väsentligt sämre skick än köparen kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter."

Permalänk
Medlem

Jag vägrar få den reparerad. Antingen pengarna tillbaka eller en ny maskin.

Tack och lov så godkände Dustin min förfrågan om återköp så jag skickade in den igår. Får se vad de säger.

Visa signatur

// Per

Permalänk
Medlem

Lustigt... Min x41 är prima. Ingeting fel på den..
Otur..

Permalänk
Medlem

Jo, antagligen.. men jag är trött på skiten. Dustin gjorde inget återköp, ska höra med IBM på måndag. Om de inte byter ut den så skiter jag i det och säljer den till någon ovetande stackare. Även om det är olagligt.

Jag tänker inte vänta på att få den reparerad då jag behöver den nästa vecka.

Visa signatur

// Per

Permalänk

Skriver du kvitto säljes i befintligt skick så gör du inget olagligt

Visa signatur

Laptop: | HP DV9072, tackade nej till en NW 9440 ey612 och tog DV9072 istället
Mobil: Nokia E61

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blue Marlin
Skriver du kvitto säljes i befintligt skick så gör du inget olagligt

Njae, riktigt så enkelt är det inte, större fel som säljaren vet om och som köparen inte säkert upptäcker vid undersökningen får du inte undanhålla även om du skriver "i befintligt skick". Dock i det här fallet, eftersom det handlar om ett större displayfel, så borde köparen upptäcka detta när han undersöker innan köp.

Permalänk
Discokungen

Men eftersom han köpte den och trodde att han skulle få en dator som gjorde något så enkelt som att ligga plant på bordet borde väl det vara säljaren som gjort felet?

Jag tycker iaf att du ska lämna in den på reparation och kräva att få den "rak" i bottnen då alla andra av samma modell du träffat på var det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Hehe.. gjorde mitt första Dustin.se köp igår.. och när jag fick hem den externa hårddisken så lät det som om någon hade kastat in en handfull med krossat glas eller nåt i hårddisken..
Dom kanske är lite vilda under paketeringen där borta

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynic
Hehe.. gjorde mitt första Dustin.se köp igår.. och när jag fick hem den externa hårddisken så lät det som om någon hade kastat in en handfull med krossat glas eller nåt i hårddisken..
Dom kanske är lite vilda under paketeringen där borta

Ehm, så ska det inte låta? Ring Dustin, ett hett tips.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

^_^

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk

Minux:
Åberopa Distansköplagen och uttnyttja Ångerrätt.
Om man gör det inom 14 dagar efter köp är säljaren tvingad att ta tillbaka varan. Det du eventuellt åker på är en peng, 500 ?, för återställning av systemet.
wil

Permalänk
Medlem

Jag hoppas du inte får någon ny dator tillbaka. Kan gott behålla en defekt om du är så pass jävla dum i skallen så du kan tänka dig sälja den till någon annan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av koppp
Jag hoppas du inte får någon ny dator tillbaka. Kan gott behålla en defekt om du är så pass jävla dum i skallen så du kan tänka dig sälja den till någon annan.

Håller med helt och hållet.

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk
Medlem

mmm jo jag läste inte detta om att sälja till någon ovetande stackare..
Tycker att det är rätt trist o läsa sånt där. Fan vet man när man själv lägger ut multum på saker o så visar det sig att man blivit blåst pgr av någon annans ovlilja att göra rätt för sig.
Lämna in den.. få den fixad.. och sälj den sen om du inte är nöjd.. men att blåsa någon låter lite väl lågt va?

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

Jaja, förlåt för det. Har redan fått tillräckligt med skit för den idén, både av er och morsan och mormor... grr. men men, here goes:

--
Återköp
Vad gäller konsuments rätt till återköp, dvs ångerrätt, se nedan under avsnittet ”Konsuments (privatpersons) ångerrätt vid distansavtal”. För vara ur ordinarie sortimentet vars originalförpackning och i förekommande fall diskett/cd-konvolut, ej brutits eller på annat sätt skadats, accepterar Dustin AB återköp under tio dagar från fakturadatum. Varor där originalförpackningen förstörts/försvunnit, komponenter saknas och/eller när varan är använd återköpes ej. Återköp accepteras ej heller för programvaror, bild- eller ljudupptagningar vars plombering/försegling (med försegling avses även teknisk plombering, t ex serienummer) brutits eller för varor specialbeställda för kunds räkning. Datorer/handdatorer och liknande produkter (ex vis mobiltelefoner) vars plombering brutits och/eller operativsystemet startats återköpes ej.
--

Eftersom jag startat datorn så vägrar de ta tillbaka den och de hävdar att pixelfelen bara var damm på skärmen som såg ut som pixelfel. Trots att både jag och säljaren på DS Store såg felet tydligt.

Visa signatur

// Per

Permalänk

Ta kontakt med Allmänna reklamations nämnden(ARN) och se om de kan hjälpa dig.

Visa signatur

Origin/Steam: bananplanta
Cooler Master HAF 912+ | Seasonic 650W | Asus ROG Strix Gaming Z270F | i7 7700K | CM Hyper 212 Evo | Corsair Vengeance LPX DDR4 16GB 3200 MHz | Gigabyte GTX 1080 Extremt Gaming 6 GB | Samsung 970 Evo Plus m.2 500GB | Western Digital Blue SN570 m.2 1TB

Permalänk

Tryk på DS store tills du får det reparerat allternativt en fungerande dator.
Du måste ju starta den för att se pixelfelet! Att hela datorn är skev gör att jag ser det som en självklarhet att du får den utbytt.
Ring, och ring igen.

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l

Permalänk
Medlem

tror inte han bryr sig, fastän ni var så schysta o hjälpte honom från början.

som någon sade, "skottpengar på den som säljer något som är sönder till folk som inte kan så mkt"

Permalänk
Medlem

Faktiskt 14 dagars ångerrätt oavsett vad Dustin skriver på sin hemsida. Är distansavtalslagen som gäller där och sist jag kollade så skriver inte Dustin dom.

Visa signatur

"Don't worry about the world coming to an end today. It's already tomorrow in Australia." - Charles M Schultz

Permalänk
Medlem

dom där 14 dagarna är nog slut snart va?
men det stämmer .. 14 dagar ångerrätt är det.

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Discokungen

Hah, det gick ut igår. Men han kan ju som sagt få den utbytt för att den är defekt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

Gäller distansavtalslagen över internet? isf borde de skicka med en blankett varje gång man köper något över internet. Jag har aldrig fått någon blankett.

Visa signatur

Prescott 2.8GHz l 1024Mb ram l Asus 9600XT l Audigy2 l
Seagate 120Gb l Nec ND1300 l
Logitech Z-2200 l Samsung 172X l