Permalänk

Cpu Dilemma

Har i dagsläget en beställning på en Opteron 146:a på webhallen men efter att ha läst lite så verkar det som det är osäkert om det ens kommer några mer av denna cpu till sverige. Och ifall det gör det så kommer dom inte bli lika klockvänliga som tidigare. Så nu verkar det som man får kolla på en annan cpu. Funderar på en Opteron 165:a eftersom dubbla kärnor tydligen kommer att bli morgondagens melodi. Dock kostar den det dubbla jämfört med en 146:a är denna cpu värd 3100 kr? Jag har inte tänkt klocka det första jag gör men jag vill ändå ha möjligheten i framtiden. Läste oxå att priserna kommer gå upp om några dagar på vissa av Amd´s cpu:er så nu gäller det att bestämma sig fort verkar det som. Funderar på att låta min beställning ligga kvar på webhallen och beställa en till cpu.

Vilken processor ger idag mest värde för pengarna? Jag kan tänka mig att lägga max 3500-3600 om det skulle var det bästa alternativet. Tidigare var det Opteron 146 som tveklöst gav mest för pengarna men nu vet jag inte längre. Jag spelar mycket spel så jag vet att en med dubbla kärnor i dagsläget inte är det bästa. Kommer dubbla kärnor spela nån roll i spel överhuvud taget?

Jag är tacksam för alla svar:)

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Antingen köper du 165 snabbt eller så 148 eftersom 146 inte går att få tag på och båda två är riktigt klock vänliga...ifall du hittar en 3700+ San Diego med E4 stepping så beställ den så fort som möjligt eftersom den är lika bra som opteron ifall man vill öveklocka...

(själv kör jag min 148 i 2.8Ghz (Fx-57) stabilt utan problem, får upp den i 3.0Ghz stabilt också )

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Grejen är denna att med en Opteron 165 överklockad i FX-60 hastigheter så kommer du klara alla dagens spel galant, dessutom kommer du ha bland det bästa som går att få tag i när det gäller X2, och det är ju det som är framtiden. Därför tycker jag du ska låta bli att köpa en 165 så att jag får lite större chans att köpa få tag i en.

Visa signatur

Intel Q9550 2,83 GHz | Sapphire 4870X2 | 2x2 GB Corsair XMS2 PC6400 | Asus P5Q-E | WD Caviar Black 640GB | Antec Twelve Hundred | Powered by Corsair 650TX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xploddan
Grejen är denna att med en Opteron 165 överklockad i FX-60 hastigheter så kommer du klara alla dagens spel galant, dessutom kommer du ha bland det bästa som går att få tag i när det gäller X2, och det är ju det som är framtiden. Därför tycker jag du ska låta bli att köpa en 165 så att jag får lite större chans att köpa få tag i en.

Har nu beställt en 165:a från webhallen men jag tror inte du behöver oroa dig, de kör väl med "First come, first serve" eller:)? Fast jag vill helst ha en Opteron 146 men det är la kört, har än så länge kvar min beställning tills jag vet mer säkert. Hoppas man får en Opty 165 snart för allt som har saknats är en sabla cpu sen typ början av december.

Visa signatur

Jack of all trades