Permalänk
Medlem

Varm prolle som faen

Min prcessor ligger runt 60grader som normalt... en P4 3,0GHz.. När man börjar spela går den upp till 71.. har en bra fläkt på dära, jag har provat byta kylpasta men dock inte flänsen.. ska jag göra det? eller köpa ny processor?? för fläkten har lagt av några ggr när jag vart o köpt cola så den gått upp till 87 grader såg jag då......

Visa signatur

P4, 3,0GHz.. HiS X700 IceQ Turbo, 2x512 ddr corsair, 400gb s-ata creative SB 4pro

Permalänk
Medlem

Din CPU mår inte bra av de där graderna, det bästa du skulle kunna göra är att köpa denna fläkt: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302755&cks=PRL som passar många socklar, säkert din med. Kombinera fläkten med denna kylpasta http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302888&cks=PRL så ska du se att de kommer bli riktigt bra.

En annan sak du kan göra (om du inte har ekonomisk stabilitet) är att klocka ner CPU:n.. Jag hade en sån P4 men jag blev också trött på värmen så jag klockade ner till 2.7Ghz. Hade en idle på 49 grader tror jag. Var ändå trött på skiten och det var den dagen jag bestämde mig för att gå över till AMD helt och hållet. Och än idag är jag supernöjd.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Oj, det var extrema temperaturer (inte bra). Underklocka ska du inte behöva göra! Försök lös det på något annat vis. Testa montera processorn på nytt och prova med annan fläkt.

Men har du prövat med kompressorkylning? Kanske någon vän till dig har?

Föregående talare sa en del kloka ord om att gå över till AMD! Det är väldigt vettigt!

Permalänk
Medlem

ja, asså jag går ny data om nåra veckor. amd athlon 64 4500+, 2048 ddr2 , o massa annat

Visa signatur

P4, 3,0GHz.. HiS X700 IceQ Turbo, 2x512 ddr corsair, 400gb s-ata creative SB 4pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzidzius
Din CPU mår inte bra av de där graderna, det bästa du skulle kunna göra är att köpa denna fläkt: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302755&cks=PRL som passar många socklar, säkert din med. Kombinera fläkten med denna kylpasta http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302888&cks=PRL så ska du se att de kommer bli riktigt bra.

En annan sak du kan göra (om du inte har ekonomisk stabilitet) är att klocka ner CPU:n.. Jag hade en sån P4 men jag blev också trött på värmen så jag klockade ner till 2.7Ghz. Hade en idle på 49 grader tror jag. Var ändå trött på skiten och det var den dagen jag bestämde mig för att gå över till AMD helt och hållet. Och än idag är jag supernöjd.

Lycka till!

lite roligt att du länkade till en kylare som är av rättså gammal teknik, finns mycket bättre, sen passar den inte ens till hans socket tror inte jag för han lär ju ha prescott=775

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk

zalmans fläkt är inte det bästa köpet . köp en som ger dig 15grader mindre i temperatur så välj thermalright-xp90c . kostar typ 70 kr mer men det är det så in åt h#lvete mkt bättre

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
zalmans fläkt är inte det bästa köpet . köp en som ger dig 15grader mindre i temperatur så välj thermalright-xp90c . kostar typ 70 kr mer men det är det så in åt h#lvete mkt bättre

eller så kan man ju köpa en big typhoon!

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Ni måste inte vara otrevliga bara för att någon inte har full koll på AMD:s modellbeteckningar.

Permalänk
Medlem

Big TT och en duct gjorde susen på min kompis dator

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Chilly1 gjorde susen på min dator.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men har inte alla intels processorer sen typ pentium 2 thermal nånting.. iaf så stängs processorn av när den går för varm?

Nyare pentium har ju thermal throttling, men då stängs den ju inte av den bara går ner i viloläge eller nått..

Visa signatur

Svarar du på ett inlägg, Citera mig!, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av creel
Oj, det var extrema temperaturer (inte bra). Underklocka ska du inte behöva göra! Försök lös det på något annat vis. Testa montera processorn på nytt och prova med annan fläkt.

Men har du prövat med kompressorkylning? Kanske någon vän till dig har?

Föregående talare sa en del kloka ord om att gå över till AMD! Det är väldigt vettigt!

Du är stolt över din "kompressorkylning" va?Seriöst hur kan du rekommendera en kompressorkylning till en med lite för hög temp....

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

har du bra luft flöde i lådan och är flänsen damm fri? läser sensorerna av rätt? känn långt ned på flänsen och känn om den är varm.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

1.Rensa kylflänsen från damm..
2.Kolla så att kylflänsen sitter ordentligt mot prollen annars kan värmen inte försvinna ut i flänsen.

Permalänk
Medlem

nae asså när jag tar med fingret på flänsen så är den inte nå varm alls. o de e lite dapp på framsidan av flänsen (ska ta bort det)....... jag har också trott att sensorn kan visa fel eftersom att flänsen inte e nå varm....

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnaJpeR
ja, asså jag går ny data om nåra veckor. amd athlon 64 4500+, 2048 ddr2 , o massa annat

lycka till med amd och ddr2

Permalänk
Medlem

4500+?

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

finns det ens 4500+? hmm och ddr2 finns väll bara till pentium? hmm verkar lite oseriöst d här

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Flasha BIOS samt en ny fläkt gör nog susen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazertomte
lycka till med amd och ddr2

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk

Jag vet problemet!!!
Listen up folks:

Prescott.

Där är problemet .. Min polare har samma grader runt 70 load, men den gigantiska zalmanen.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem

Nop..!! that aint the problem. Har runt 30 i idle och runt 40 i load med en Freezer 7 PRO. Har då också klockat från 3ghz till 4ghz..

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk

kör hyper 6 ! den ahr världsrekordet ennnu.. min 2.0 @ 2.4 ligger på 29'C idle. passivt kyld med hyper 6.. bara bra luftflöde i chassit. kostar 520kr på DB. kom inte å säg "dina sensorer funkar inte" ja jag har mätt med "laser" termometer hos en polare hon har en far som äger ett kyl-företag

EDIT: bild (Säg inget om mina spänningar, jag kör med 2st nätagg så det blir fuckedup, dom är helt stabila)

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

wtf köp en redig cpu fläkt + silverpasta å sätt en fläkt i fronten å en där bak så de blir cirkulation i lådan så ska du se att tempen sjunker!

Visa signatur

* Fractal Meshify 2/TG Light Tint * MSI Z490I Unify * Intel i5 10600KF+Alphacool Eisbaer Aurora 360 Digital RGB * Corsair Vengance 16GB * MSI 2080 Ventus V2+Bykski Full Coverage GPU Water Block * Samsung 840 250gb SSD * Corsair GT 120GB SSD * Corsair RM750X 80+ gold * Asus ROG XG279Q * Benq G2420HD * Roccat Kone XTD * QPAD MK-85 Pro * Steelseries 840 *

Permalänk
Inaktiv

Prescott 1MB cache e varma, dock ligger du för högt om den inte är klockad. Detta är inte helt ovanligt, din låda e säkert trång o så ligger alla kablar hursomhelst i burken. Man måste ha lite luftflöde i burken och en freezer eller zalman är i princip nödvändigt men så har ju intel sin hyper threading så de e rätt lugnt men de e ju synn o behöva offra prestanda pga av värme.

Jag har slått av min hyperth och kör rätt hårt klockat, ligger ofta på en bit över 70 vid full load och än har det inte hänt nåt, har kört så i ca: 8 månader

Men jag ska inte rekkomendera att man ska göra så för de e säkert inte nyttigt.

Ja just de, lita inte blint på temp, jag har mätt upp min temp med riktiga grejer o mitt mammakort ljuger 7 grader

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majkey
Nop..!! that aint the problem. Har runt 30 i idle och runt 40 i load med en Freezer 7 PRO. Har då också klockat från 3ghz till 4ghz..

Hur gjorde du för att få upp den till 4Ghz?

Kan man klocka högre om man stänger av HT?

Till killen som behövde hjälp:

Bra luftflöde i burken är viktigt, försök gömma undan alla sladdar så dem inte går över komponenterna, fixa fläktar fram och bak på chassit. Om du inte har fläktplatser, modda själv, skär ut hål lite här o var;)

Visa signatur

P4 s478 3.0 Ghz@3.38 Ghz, vcore 1,65| Abit IS7-E i865PE| MSI 6800GT 256MB@431/1211,ZALMAN FATAL1TY FS-V7 LED VGA COOLER|Samsung SyncMaster 713N| Antec 430W Nätagg| X-Fi Xtrememusic| Logitech Z-2300 2.1| 2x512 TwinMOS PC3200 Dual-channel| 450GB HD| 3DMark01:18640, 3DMark03:12637, 3DMark05:5600,3DMark06:2646

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majkey Nop..!! that aint the problem. Har runt 30 i idle och runt 40 i load med en Freezer 7 PRO. Har då också klockat från 3ghz till 4ghz..

Du har ingen prescott

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EmZi Spritza
Kan man klocka högre om man stänger av HT?

Nej men man kan utnyttja Mhz:en bättre, ex. säg att din prolle når ca 70 grader vid full load, dp kommer den att ha börjat throttla redan, den börjar throttla nånstans kring 65. Om du slår av HT så kommer den att köra på den hast du har klockat den till vilket i sin tur ofta höjer ytterligare några grader så då kanske du hamnar på ex 75 vid full load och det är inte riktigt bra, som default med HT avstängd så tror jag datorn startar om vid 72 grader eller nåt men om man stänger av allt auto för cpu i bios så gör den inte de.

Jag kan ha missat nåt för de var ett bra tag sen jag grejja med de, men som sagt, de är inte helt nyttigt att köra på så höga temp för förr eller senare kommer cpun att bli dålig. Personligen tror jag inte de är så farligt som en del får de att låta som.