Firefox skiljer sig från IE trots att sidan validerar

Permalänk
Medlem

Firefox skiljer sig från IE trots att sidan validerar

Som ni kan se via denna länk så är min sida helt "gilltig" enligt w3's regler (I brist på andra ord, kolla länken bara)
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.fluffigast...

Nu ser ni att min sida är helt godkänd, nu tar ni och öppnar min sida i både FF och IE...

har ni gjort de?
ok, vilken webbläsare tror ni läser denna sida "rätt"?

FF läser till 99,99% alla sidor rätt, eller hur var det? så min sida är alltså det där "undantaget"?

pfffT... säger jag bara....

Ni får gärna kolla koden och se om ni hittar varför FF är sur på mig...:(

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk

Vad menar du? Jag kan se sidan i FF. Att en sida validerar betdyer inte nödväntigtvis att den är korrekt. Det bryter ju till exempel mot tanken i standarden att använda tabeller för design som du gör. Dessutom säger det inget om hur sidan visas, det går att göra en helt hopplös sida som validerar, den kollar bara att html-syntaxen är välformad. Inget mer.

Jag orkar inte ta reda på vad som är felet när det gäller tabellayouter. Personligen tycker jag att de är struliga och tar bara till dem om det verkligen behövs.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jag ser bara en liten skillnad. Det är till vänster om menyn så är de där "färgerna" eller vad det nu är, lite anorlunda i FF än i IE. Det beror nog snarare på vilket program du gjort sidan i, (om du inte skrivit koden själv) än vilken webbläsare som visar det.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk

Ingen browser stöder standarden till 100 %. Att sidan validerar betyder inte alls att den följer standarden, heller. Vissa saker i standarden kan inte kollas av ett program.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

validerat css?

Warnings
URI : http://www.fluffigast.com/style.css

* Line : 2 font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative
* Line : 2 (Level : 2) font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative : body
* Line : 4 (Level : 1) You have no background-color with your color : body
* Line : 15 font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative
* Line : 15 (Level : 2) font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative : a:link
* Line : 17 (Level : 1) You have no background-color with your color : a:link
* Line : 22 font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative
* Line : 22 (Level : 2) font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative : a:visited
* Line : 24 (Level : 1) You have no background-color with your color : a:visited
* Line : 29 font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative
* Line : 29 (Level : 2) font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative : a:hover
* Line : 31 (Level : 1) You have no background-color with your color : a:hover
* Line : 36 font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative
* Line : 36 (Level : 2) font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative : a.menu:link
* Line : 38 (Level : 1) You have no background-color with your color : a.menu:link
* Line : 43 font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative
* Line : 43 (Level : 2) font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative : a.menu:visited
* Line : 45 (Level : 1) You have no background-color with your color : a.menu:visited
* Line : 50 font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative
* Line : 50 (Level : 2) font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative : a.menu:hover
* Line : 52 (Level : 1) You have no background-color with your color : a.menu:hover
* Line : 57 font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative
* Line : 57 (Level : 2) font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative : .style1
* Line : 63 font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative
* Line : 63 (Level : 2) font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative : .style2

URI : http://www.fluffigast.com/layout.css

* Line : 2 (Level : 1) You have no color with your background-color : .side
* Line : 11 (Level : 1) You have no color with your background-color : .top
* Line : 20 (Level : 1) You have no color with your background-color : .toplogo
* Line : 36 (Level : 1) You have no color with your background-color : .meny
* Line : 45 (Level : 1) You have no color with your background-color : .meny2
* Line : 56 (Level : 1) You have no color with your background-color : .main
* Line : 65 (Level : 1) You have no color with your background-color : .bottom
* Line : 74 font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative
* Line : 74 (Level : 2) font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative : .user

Valid CSS information

Visa signatur

Sempron 3100+ GF3ti200 1024MB RAM WinXP
XP1600+ "A7V8X" 512MB ram FX5200(GF5) Debian Testing (Openbox)
Acer XP1800+ (bärbar)Debian Gnome

Permalänk
Medlem

Orkar inte leta fel, men sätt dina td:s till en höjd i html koden, typ den översta till 45.

Visa signatur

JP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
Ingen browser stöder standarden till 100 %. Att sidan validerar betyder inte alls att den följer standarden, heller. Vissa saker i standarden kan inte kollas av ett program.

Varför skulle ett program inte kunna kolla att en sida följer standarden till 100%?

I så fall borde man nog skriva om standarden, det är ju trots allt en browser som skall rendera sidan, browsern är ett program och kan den inte tyda standarden är något fel

Visa signatur

Windows XP Pro SP2 x32 | Ubuntu x64 | Firefox | Adobe Photoshop CS2 | Eclipse | Starcraft Broodwar
(X)HTML | CSS | XML | PHP | Java | C++ | vim script |
Daniel Örn, Eagleorn | Google is my friend, and he will be Yours to if You ask him »

Permalänk
Medlem

programmet (webbrowsern) tyder inte en standard, programmet tyder koden som du ger till programmet.
Standarden är en sak man helst bör följa för att browsern ska visa sidan på ett så korrekt sätt som möjligt men gör du helt uppåt väggarna konstiga saker i koden så kommer browsern fortfarande att visa dom så länge koden går att interpretera.

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eagleorn
Varför skulle ett program inte kunna kolla att en sida följer standarden till 100%?

I så fall borde man nog skriva om standarden, det är ju trots allt en browser som skall rendera sidan, browsern är ett program och kan den inte tyda standarden är något fel

Om standarden säger t.ex. "separera innehåll från design", hur kollar validatorn det? Ett program kan kolla rent praktiska saker som "avsluta alla taggar", men standarden innehåller mer än så.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Sådär nu är CSS filerna också validerade!
Ser ingen skillnad i FF iaf

Jag måste tillläga att det säkert inte är fel på FF utan att det är fel på min kod, men jag blir så frustrerad eftersom allt ska stämma så därför tycker jag att det är FF's fel.

Någon som har någon aning om vad som är fel i min kod?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

halvt offtopic:

Det är så jäkla synd med alla som bygger sidan i IE och allt fungerar bra, sen testar de i FF eller Opera och blir förbannad på dessa då de inte visar på samma sätt som IE.

Problemet är ju just att då folk har utvecklat sidan från början i IE så har de ju vart tvugna att krossa standarden, göra fulhack etc för att sidan väl ska fungera i IE, som aldrig hade behövs från början med FF eller Opera. Så när de väl testar siten i en browser som gör relativt rätt så ramlar sidan isär pga att den är anpassad för ie.

Opera och FF får mycket skit pga att folk har IE som referens sådär. En massa folk som testar Opera första gången upptäcker t.ex att alla siter inte fungerar helt perfekt (ja, vems fel är det, jo, dumma IE-kodarens) etc....

Edit: Jag riktade inte detta bara mot dig, utan mot typ alla "rookies".... Men att bygga den i DW är absolut inte vägen till framgång då DW absolut inte själv uppmuntrar till världens smartaste struktur.

Ontopic

Vad som är fel orkar jag inte fördjupa mig i nu, men kolla vilket element det är som hamnar fel, och vad den har för omgivning. Kan det vara någon margin eller padding som bråkar? Alla browsers har inte samma standardvärden på alla element... Nu har du t.ex inte en <ul> över menyn, annars hade jag misstänkt den, för den har en margin i FF som inte opera eller IE har etc.

Permalänk
Medlem

vad använder du för positionering, absolut eller relativ?
Vet att positioneringen i IE inte alls fungerar likadant som i FF

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
halvt offtopic:

Det är så jäkla synd med alla som bygger sidan i IE och allt fungerar bra, sen testar de i FF eller Opera och blir förbannad på dessa då de inte visar på samma sätt som IE.

Problemet är ju just att då folk har utvecklat sidan från början i IE så har de ju vart tvugna att krossa standarden, göra fulhack etc för att sidan väl ska fungera i IE, som aldrig hade behövs från början med FF eller Opera. Så när de väl testar siten i en browser som gör relativt rätt så ramlar sidan isär pga att den är anpassad för ie.

Opera och FF får mycket skit pga att folk har IE som referens sådär. En massa folk som testar Opera första gången upptäcker t.ex att alla siter inte fungerar helt perfekt (ja, vems fel är det, jo, dumma IE-kodarens) etc....

Ska bara tillägga att jag gjorde den helt i Dreamweaver och när den vart helt klar så testade jag den i IE och FF, IE läste som den skulle men inte FF, så jag vet inte om man kan säga att jag gjorde sidan så den skulle funka i IE?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vizay
vad använder du för positionering, absolut eller relativ?
Vet att positioneringen i IE inte alls fungerar likadant som i FF

Kolla själv, jag vet inte änns vad det är

EDIT:
Aha, jag har inte använt positionering på denna sida (?)

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

har inte haft möjlighet eller tid att kolla igenom din kod ordentligt men det är alltid en bra sak att ange om man använder sig av absolut eller relativ positionering. Kan inte säga säkert att det är felet dock.

Det hetaste tipset vore ändå att slopa hela tabelldesignen och göra om det i lager istället, så mycket smidigare.

Designen skulle enkelt kunna göras så att du har ett stort lager som du lägger de olika dellagrena i så har du kontroll på vart saker hamnar

Visa signatur

Opteron 165 CCBWE 0550XPMW | MSI Neo2 platinum 54G | 2x512mb Geil One S 1,5-2-2-5 @ 400mhz | Gainward GF 6800 GT | WD 100gb + Maxtor 200gb + Maxtor 250gb

Permalänk
Medlem

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Han menar att du inte ska använda tabeller till att bygga upp sidan, vilket du har gjort. Du ska istället använda <div> för att bygga upp sidans design.

Permalänk
Medlem

Klargörande: Dreamweavers wysiwygläge suger. Den är princip inkapabel att skriva vettig kod. Däremot är dw:s kodläge mycket bra med bra highlighting och hjälpfunktioner. Har du gjrot sidan med peka och klicka är det klart det blir fel!

Här är felet för övrigt:

.side {

color: #FFFFFF;
background-color: #3e3e3e;
width: 20px;
padding: 2px;
margin: 3px;
float: left;
border: 0px;
}

Du har lagt en float på ett block-element och på så sätt exkluderat den ur tabell-layouten. Detta gör att IE som inte riktigt fattar float låter den vara kvar och ärva höjden från tabellen. Standardläsare gör inte det. Därför blir höjden ett minimum, dvs paddingen, i "riktiga" läsare. raden är dessutom onödig då du inte vill flyta elementet alls. Ta bort raden så löser sig allt.

EDIT: ser nu att du har float på alla tabeller. HA INTE DET; float har ingenting i en tabell att göra.

Det här är ett perfekt exempel på varför man INTE ska använda wysiwyg i dreamweaver. Det är också ett bra exempel på att inte använda tabeller till layout! Det är ju inte till för det. Det enda program som tabeller till layout fortfarande har någon relevans i är IE eftersom den saknar min och max-height.

Permalänk
Hedersmedlem

Re: FireFox, vilket skämt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
Ok, dampa inte pga topic utan att läsa allt

Sätt en ordentlig topic då.

"Firefox skiljer sig från IE trots att sidan validerar"
"IE och FF visar sidan olika"
"Hjälp att leta visningsbugg i IE / FF"

...osv.

Permalänk
Medlem

Eller: "Min hemsida, vilket skämt!"

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om du har uppdaterat sidan eller så, men det ser exakt likadant ut för mig i FF och i IE...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlfonsA
Klargörande: Dreamweavers wysiwygläge suger. Den är princip inkapabel att skriva vettig kod. Däremot är dw:s kodläge mycket bra med bra highlighting och hjälpfunktioner. Har du gjrot sidan med peka och klicka är det klart det blir fel!

Här är felet för övrigt:

.side {

color: #FFFFFF;
background-color: #3e3e3e;
width: 20px;
padding: 2px;
margin: 3px;
float: left;
border: 0px;
}

Du har lagt en float på ett block-element och på så sätt exkluderat den ur tabell-layouten. Detta gör att IE som inte riktigt fattar float låter den vara kvar och ärva höjden från tabellen. Standardläsare gör inte det. Därför blir höjden ett minimum, dvs paddingen, i "riktiga" läsare. raden är dessutom onödig då du inte vill flyta elementet alls. Ta bort raden så löser sig allt.

EDIT: ser nu att du har float på alla tabeller. HA INTE DET; float har ingenting i en tabell att göra.

Det här är ett perfekt exempel på varför man INTE ska använda wysiwyg i dreamweaver. Det är också ett bra exempel på att inte använda tabeller till layout! Det är ju inte till för det. Det enda program som tabeller till layout fortfarande har någon relevans i är IE eftersom den saknar min och max-height.

Jag använder split läget, skriver koden själv...

Jag uppdaterade sidan igår, vart fel iaf, det var den nya sidan som vart helt mysko som du såg, så nu är den tillbaka som den var innan, nu ska jag sätta mig ner, har listat ut vad felet är tror jag, återkommer om någon timme

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk

Ser konstig ut i safari också för övrigt.

Permalänk
Medlem

Ser fortfarande konstig ut i firefox iaf... såg dock bra ut förut idag. har du ändrat något efter det?

Permalänk
Medlem

så som det ser ut nu var felet från början, igår gjorde jag om koden, vart lite bättre men det vart så rörigt så nu håller jag på för fult och det verkar som om både IE och FF läser rätt nu!

övning ger färdighet, tror jag

EDIT:

TJOHOOOO!!!!!!!
nu jävlar ser det rätt ut!
eller?

om det blir sepe i någon webbläsare så skriv men jag ser inga fel!

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Tipsar dig, liksom så många andra, om att använda LAYERS istället för tabeller för layouten. Det är hur simpelt som helst, och det blir bara fel när du utan kunskap, precis som du tidigare gjort, går in och försöker ändra och skriva in kod själv.

Använd istället Dreamweavers verktyg för att fixa det så som du vill ha det, så blir det helt rätt.

Det finns något som heter Draw Layers, vilket är skitenkelt och gör att du enkelt bara kan rita ut dina "boxar" och sen skapa en egen stil för dem i CLASS-menyn.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

jag vet inte varför men jag gillar tabels ovs, det känns mer rätt, vet ej varför...

ska testa att göra en ny sida på det sättet iaf får se hur det blir

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk

Tabels är inte rätt för layout! De är till för att presentera data!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
så som det ser ut nu var felet från början, igår gjorde jag om koden, vart lite bättre men det vart så rörigt så nu håller jag på för fult och det verkar som om både IE och FF läser rätt nu!

övning ger färdighet, tror jag

EDIT:

TJOHOOOO!!!!!!!
nu jävlar ser det rätt ut!
eller?

om det blir sepe i någon webbläsare så skriv men jag ser inga fel!

:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D

Index sidan ser helt identisk ut nu i både IE/FF

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: FireFox, vilket skämt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Sätt en ordentlig topic då.

"Firefox skiljer sig från IE trots att sidan validerar"
"IE och FF visar sidan olika"
"Hjälp att leta visningsbugg i IE / FF"

...osv.

Fixat!

iNi, vänligen, använd dig utav beskrivande topics i framtiden.

Permalänk
Medlem

oj! trodde jag hade skrivit till en mod om topic?

tack för att du fixade den iaf

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson