Permalänk

Överhettat grafikkort?

Jaa, jag tror mitt grafikkortet är för varmt.

Det är ett Asus Extreme X1800XL.
Jag får artifakter på standardclock i ATi-Tool.

Jag får massa små svarta prickar som ploppar fram då och då i FEAR och såhär ser det ut i Quake4.

Jag har ej byggt datorn.

Permalänk

kanske e värme probs men d e ngt me ATis drivisar som krånglar me q4 tror ja, sök på d

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk

Det ÄR värmeprobs, men det jag undrar är vad det beror på.

Q4 funkar skitbra i multi eftersom det inte är lika krävande.

Permalänk
Medlem

Bara knalla tillbaka till butiken och kräva att dem gör något åt det

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Bara knalla tillbaka till butiken och kräva att dem gör något åt det

Ringde förrut och sa att min chassikylning var problemet, troligtvis.

Har ett Antec Sonata 2.

Permalänk
Medlem

Vad ligger tempen på när du har spelet en stund????? hur längar har du haft kortet???? kan vara att inte kylpastan e inbränd

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk

Jag har samma problem med mitt kort (Radeon 9800 Pro), och troligtvis beror det på chassikylningen, har haft samma i över 4 år nu utan plats för extra fläktar. Ska hämta ut en splitter ny med bra ventilation idag

Jag får liknande glitchfel som du har i Q4 när jag spelar WoW, dock inte när jag kör i fönster. Har du prövat att spela Q4 utan fullscreen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Ringde förrut och sa att min chassikylning var problemet, troligtvis.

Har ett Antec Sonata 2.

Du tror inte dom säger det för att det inte är deras problem då ?
Och att dom möjligtvis får sålt en del fläktar till dig ?

Kör med öppet chassi ett tag och se om det hjälper...

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Haft kortet i nån månad snart.
Det ligger på 78C enligt ATi-Tool.

Kört med öppet chassi, hjälpte ej.

Permalänk

jag har osså fel i q4 samt doom3. får en massa svarta prickar som kommer o går och jag har maxat fläkten samt bytt drivare men inget funkar verkar det som.

Permalänk
Medlem

Om du har kvar garantin så har du rätt till en ny dator/reparation...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Min Polare har haft exat samma problem han dator har krånglat lite och det är troligt vis att hans graffe kort blir förvarmt...

.... hmm eller så är det bara drivrutinerna

Visa signatur

Nisse

Permalänk
Medlem

Ställ in fläkten på 100% i Atitool, under Settings->Fancontrol. Du kan ju också ställa datorn vid ett öppet fönster för att vara säker på att det är värmeproblem och inte något fel på grafikkortet.

Permalänk

78 grader är en del, mitt X800pro nådde runt 80 med standardkylningen. Men då gav den ej artifakter? Har bara sett artifakter när jag överklockat för mycket.

Vad har du för chassietemp? Kan iofs inte föreställa mig att den skulle vara för hög, Sonata 2 har ju redan i standardutförande med en 12cm fläkt hyfsad genomluftning.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk

100% fläkt = 55C
Gick okej till en början, sen kom det svarta prickar, sen kom det artefakter så att vissa pixlar "dras" ut ni vet. Så det blir ränder.

Vi kan nog utesluta att det är värmeprobs, det är definitivt något fel på kortet.

Permalänk

Ja få det utbytt!

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Asså e det 55C ide eller load? för mitt x1800xl ligger på 54-55 grader som max när jag har spelat några H

Visa signatur

Har sålt min speldator :)