Varför Vi/Emacs/Ed/<någon texteditor>?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av conio
Det är antagligen JED du tänker på.

Emacs är för övrigt en grymm editor. Den har utmärkt stöd för det mesta, och möjligheten att kunna göra det mesta i elisp är underbart.

//C

Precis! Tackar.

Visa signatur

//Falcon

Permalänk
Medlem

hur bindar man om så att knappar funkar i insert läget? jag försöker binda § till esc för den sitter lite bättre till... men den funkar ju bara i command läget, i insert så skrivs ju bara ett § ut när man trycker på den.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av =JoNaZ=
hur bindar man om så att knappar funkar i insert läget? jag försöker binda § till esc för den sitter lite bättre till... men den funkar ju bara i command läget, i insert så skrivs ju bara ett § ut när man trycker på den.

Använd imap.
vmap finns också för bindningar i visual-mode osv..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det finns bara en editor...
The editor of the beast: vi vi vi

Jag kör ren vi. Stilrent och funka på alla moderna UNIXsystem.
Emacs är stort och klumpigt. Nano är för primitivt. Dessutom så känns det som att mina fingrar håller på att gå av när man ska trycka en massa konstiga kombinationer med ctrl x och c...

Jaja, jag ska inte reta upp alla emacsanvändare nu...

Permalänk

vi/vim/emacs/xemacs osv handlar mest om prestige och e-penis. De som använder programmen med de sämsta användargränssnitten vinner. Använd något annat och du är en n00b. Åtminstone enligt Linux-forumen. I verkliga livet så har jag aldrig sett något sånt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Self Destruct
vi/vim/emacs/xemacs osv handlar mest om prestige och e-penis. De som använder programmen med de sämsta användargränssnitten vinner. Använd något annat och du är en n00b. Åtminstone enligt Linux-forumen. I verkliga livet så har jag aldrig sett något sånt.

Grejen är att de inte har sämst användargränssnitt - de har tvärtom de bästa, men de är lite mer svåråtkomliga, men när man väl lärt sig dem så jobbar man fem gånger fortare än i traditionella editorer. Hur bra kan man bli på Notepad, t ex? Visst, det är enkelt som fan att lära sig, och tom bemästra, men sen händer inte så mycket mer. Vi (som är min favorit) är otroligt kraftfull och det finns nästan hur mycket som helst att lära sig, smidigare och snabbare sätt att göra saker på. Man sparar en mängd knapptryckningar vilket alltid är eftersträvansvärt enligt mig. Det kanske inte är helt intuitivt första gången i alla lägen, men när man väl kan det så vill man aldrig göra på något annat sätt.

Unix-admins använder inte dessa editorer för att visa att de kan - de gör det för att det är det mest effektiva sättet att arbeta på.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med phz, jag använder inte Vim för att vara cool eller liknande, utan för att den är förbannat effektiv att editera text med.

För er som väntar på en introduktion, den blev lite mer än kort/liten men den håller på att skrivas i detta nu. Den som väntar på något gott...

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Self Destruct
vi/vim/emacs/xemacs osv handlar mest om prestige och e-penis. De som använder programmen med de sämsta användargränssnitten vinner. Använd något annat och du är en n00b. Åtminstone enligt Linux-forumen. I verkliga livet så har jag aldrig sett något sånt.

vi är inte svårt att lära sig. Men man kan kanske inte tänka notepad när man ska lära sig det.
Funktionerna är inte pek-och-klickbara, det är byggt för att du ska kuna köra det på en dum terminal ansluten till tex. serieporten, vilket inte alls är ovanligt i UNIXvärlden.
Dessutom passar den väligt bra på små system där man kan behöva en kraftfull editor utan att det ska ta upp allt för mycket lagringsutrymme.

Men, men. Kör på med det du gör, notepad/word/oofice/nedit/blahablaha jag säger inte att du är en "n00b" för det. Men låt oss som vill ha en kraftfull editor när vi kodar eller gör andra kreativa saker ha det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Håller med phz, jag använder inte Vim för att vara cool eller liknande, utan för att den är förbannat effektiv att editera text med.

För er som väntar på en introduktion, den blev lite mer än kort/liten men den håller på att skrivas i detta nu. Den som väntar på något gott...

Jag kan nog hålla ut lite längre iaf.
Men skirv fort!

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

skulle vatt bra med en musmatta med dom vanligaste controllerna på jag glömmer alltid dom.

Visa signatur

Garr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuxk
skulle vatt bra med en musmatta med dom vanligaste controllerna på jag glömmer alltid dom.

Sätt en wallpaper med dom på. Hjälpte mig en väldans bra bit på vägen när jag skulle lära mig blow/svorak.
Själv kör jag vim, av vilken direkt anledning vet jag inte riktigt. Kan inte tänka mig att jag sparar så många millisekunder på det istället för nano, men det känns bekvämare på något sätt. Sen är ju syntax highlighting skönt, men inte för att jag kodar speciellt mycket mer än några rader när det behövs.

Permalänk
Medlem

OK, nu har jag kört igenom en del vimtutor och jag börjar förstå varför det skulle kunna vara effektivt för den som kan alla kommandon. Men jag kommer nog inte lägga någon mer tid på att lära mig det, för jag är ingen programmerare. Någon gång i framtiden kanske.

Tutorials borde förresten finnas för fler program. Som ett komplement till man och info borde man kunna skriva "tutor program" och få hjälp med att komma igång.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
För er som väntar på en introduktion, den blev lite mer än kort/liten men den håller på att skrivas i detta nu. Den som väntar på något gott...

Hur går det? Du behöver ju inte skriva en avhandling..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
OK, nu har jag kört igenom en del vimtutor och jag börjar förstå varför det skulle kunna vara effektivt för den som kan alla kommandon. Men jag kommer nog inte lägga någon mer tid på att lära mig det, för jag är ingen programmerare. Någon gång i framtiden kanske.

Tutorials borde förresten finnas för fler program. Som ett komplement till man och info borde man kunna skriva "tutor program" och få hjälp med att komma igång.

Nu är det väl iofs lite lättare med sånna här tutors till texteditorer... vimtutor är väl bara ett textdokument startat i vim?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Self Destruct
vi/vim/emacs/xemacs osv handlar mest om prestige och e-penis. De som använder programmen med de sämsta användargränssnitten vinner. Använd något annat och du är en n00b. Åtminstone enligt Linux-forumen. I verkliga livet så har jag aldrig sett något sånt.

Vilket "verkligt liv" talar du om? På de flesta av mina programmeirngsföreläsningar hitills har föreläsaren använt emacs och inte något som typ" C++ Ultra Developer 9 Extreme ". Även de flesta programmeringslärarna använder emacs/vi(m).

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
Vilket "verkligt liv" talar du om? På de flesta av mina programmeirngsföreläsningar hitills har föreläsaren använt emacs och inte något som typ" C++ Ultra Developer 9 Extreme ". Även de flesta programmeringslärarna använder emacs/vi(m).

Det beror på att om du lär dig använda emacs kan du bli grymt effektivare än leksaks editorerna som oftas kommer med en fin utvecklingsmiljö.

Permalänk
Medlem

Leker runt lite i vimtutor nu, verkar väldigt trevligt faktiskt.

Lite jobbigt med escape och shift-siffra grejerna dock, någon som vet en smidig lösning på det?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Hur går det? Du behöver ju inte skriva en avhandling..

Det går framåt, kom på att jag hade en programmeringsläxa till idag som visade sig vara otroligt dåligt beskriven, så jag fick spendera lite tid med att försöka tolka den och kom till slut upp med (vad jag tror) en korrekt lösning, ska skriva vidare när jag kommer hem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
Det beror på att om du lär dig använda emacs kan du bli grymt effektivare än leksaks editorerna som oftas kommer med en fin utvecklingsmiljö.

Jepp, detsamma gäller Vi/Vim, finns så många småsaker i dem som underlättar editering av text till en stor del.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Leker runt lite i vimtutor nu, verkar väldigt trevligt faktiskt.

Lite jobbigt med escape och shift-siffra grejerna dock, någon som vet en smidig lösning på det?

Escape lägger man på Caps Lock och specialtecknen har man på a-ö med AltGr intryckt.

Du kan även använda CTRL + C istället för Escape men det är smidigare att flytta Escape.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av conio
Det är antagligen JED du tänker på.

Jed rockar.

Använder pico/nano för "vanlig" editering, och jed för källkodsfiler. vi och Emacs är säkert tuffare och "bättre" (större e-penis), men pico/nano och jed går att använda utan att behöva komma ihåg några kortkommandon då det går att hitta "on-screen". Jed är ju på vissa sätt ganska likt emacs, men emacs gränssnitt ger mig konstant huvudvärk. vi anser jag vara rent perverst.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
Det beror på att om du lär dig använda emacs kan du bli grymt effektivare än leksaks editorerna som oftas kommer med en fin utvecklingsmiljö.

Ja, det var ju hela min poäng med inlägget(som var riktat mot Mr Self Destruct )?

Synd bara att emacs har allt utom en bra texteditor ;););)

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Det går framåt, kom på att jag hade en programmeringsläxa till idag som visade sig vara otroligt dåligt beskriven, så jag fick spendera lite tid med att försöka tolka den och kom till slut upp med (vad jag tror) en korrekt lösning, ska skriva vidare när jag kommer hem.

Jepp, detsamma gäller Vi/Vim, finns så många småsaker i dem som underlättar editering av text till en stor del.

Escape lägger man på Caps Lock och specialtecknen har man på a-ö med AltGr intryckt.

Du kan även använda CTRL + C istället för Escape men det är smidigare att flytta Escape.

Hur flyttar man escape?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Hedersmedlem

För att flytta Escape till Caps Lock (och Caps Lock till Escape) kan följande rader användas med xmodmap:

remove Lock = Caps_Lock keysym Escape = Caps_Lock keysym Caps_Lock = Escape add Lock = Caps_Lock

Spara i en fil och kör xmodmap filens_namn

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
För att flytta Escape till Caps Lock (och Caps Lock till Escape) kan följande rader användas med xmodmap:

remove Lock = Caps_Lock keysym Escape = Caps_Lock keysym Caps_Lock = Escape add Lock = Caps_Lock

Spara i en fil och kör xmodmap filens_namn

Hur återställer jag sedan till min vanliga keymap? loadkeys <namn>?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

Pröva byta plats på keysym Escape blabla och keysym Caps_Lock.

Permalänk
Medlem

Hur går det med din introduktion m0REc?

Permalänk
Medlem

Varför har Vi med $ i så många kommandon, är ju ganska jobbigt att trycka alt-4 när man ska göra detta på ett mac-tangenbord. Går detta att ändra på något sätt? (i Vi då inte i min keymap)

Visa signatur

MacBook Pro: 2.0GHz Intel Core Duo / ATI x1600 256MB / 1x1GB 667 DDR2 / 100GB SATA Drive@5400rpm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Hur återställer jag sedan till min vanliga keymap? loadkeys <namn>?

setxkbmap se
setxkbmap se svorak om du kör på XKB-Svorak.

nystan: Räknar med att lägga upp den imorgon, har ingen skola så jag har en hel dag att dedikera åt kodande, serveradministrerande och skrivande av Vim-introduktioner.

ookk: Hm? $ går till slutet av raden, så d$ raderar till slutet av raden, c$ ändrar till slutet av raden osv. Sedan är det upp till dig att använda den eller inte, men den är smidig om man vill byta ut/ta bort resten av raden.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Vi är bra för att det är så väldistribuerat, alla *nix system man stöter på har i regel vi installerat, vare sig det är på jobbet, i skolan eller hemma. Jag använder alltid vi nu för tiden, och när jag skall sitta länge går jag ibland över till gvim som jag tycker är ganska midigt efterso matt alla kortkomandon är lika som i vi.

Som vanligt tycker jag inte att någon editor är "bätttre" än någon annan, det är helt enkelt en fråga om när var och hur man skall använda den, och dina egna preferenser förstås.

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem

VI

Det finns ett antal tyngre argument för att använda vi (vim är vi improved, fortfarande vi-kommandon) och argumenten är:

1. vi är default installerat på alla unix och linuxdialekter, d.v.s. vilket unix-burk man än loggar in på så vet man att man har tillgång till vi för att editera konfigurationsfiler utan att behöva installera något (vilket man inte alltid kan eller får för systemägaren)
2. vi-kommandon stöds av t.ex. man, more m.fl. kommandon (hoppas sida fram, tillbaka, sökningar o.s.v.) (i more kan man t.ex. trycka "v" så kommer man in i "vi" (more är vi read-only) och kan editera.
3. Den är ruskigt effektiv för systemadministratören när man väl har kommit över tröskeln och upptäckt hur man kan kombinera alla kommandon. Enkelt exempel, yy (yank) och p (paste) klipper och klistrar... 10yy och p, kopierar tio rader och klistrar in dessa. Enkelt exempel till, c (change) kan bli cw (change word), c$ (change until end of line), cG (change until end of file) o.s.v.

Visa signatur

Apple

Permalänk

Litet vim cheat sheet

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.