Låna ut graffekort till kompis - vad tycker ni jag ska ge för avtal? =) (radeon9800)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizze_Trial
Han frågade inte OM han skulle ta betalt utan vad som var rimligt ta i hyra för kortet, inget att göra med om det var en kompis eller inte...

Nja, han frågade oss på forumet vad vi skulle ta för hyra, om vi satt i samma sitts som han & jag skrev "inge betalt" & sedan skrev han att det var till en kompis i rubriken & i texten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nizze_Trial Jag tycker du ska sälja kortet på blocket, jag får alltif problem när jag säljer(i detta fallet hyr ut) till folk jag känner

Som du måste också ha missat så vill han ju inte sälja kortet, då kortet tillhör en "Hem-PC" & då vill vänta 1år ifall han ska lämna tillbaka den.

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *{c2c}*
Nja, han frågade oss på forumet vad vi skulle ta för hyra, om vi satt i samma sitts som han & jag skrev "inge betalt" & sedan skrev han att det var till en kompis i rubriken & i texten.

Som du måste också ha missat så vill han ju inte sälja kortet, då kortet tillhör en "Hem-PC" & då vill vänta 1år ifall han ska lämna tillbaka den.

Du har helt rätt, jag ger mig

Permalänk

Jag skulle haft någon liten försäkring om han har sönder det får han stå för kostnaden.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att om han pajjar det så måste väl du skicka in hela din burk till servicen hos din HemPc leverantör?

Pajjar kortet så tycker jag att du bara ska låta det vara och om du skickar tillbaka burken om ett år så sätt i det igen. Börjar de då klaga på att kortet var trasigt etc så klagar du på frakten.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk

För övrigt kom jag över irritationen på bruket av han isf. honom i det Svenska språket bl.a. genom att gå i psykoterapi i 2 år

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Men snälla!!
Tar du betalt föra att kompisar får låna saker av dig...
har säkert lånat ett 10 tal grafikort ljudkort.processorer.hdd's av polare och jag lånar delar av honnom och han lånar delara av mig ...
Nästa gång kanske det e du som behöver låna något av honnom.

Visa signatur

Dagens Citat :Då måste man Ominstalera det förbannade helvetiska Windows SKRÄPET IGEN!!!

Permalänk
Medlem

LartiC: Ja precis, det är något ordspråk som beskriver det där också.

Ni besserwisserar som får kramp av att läsa honom/han kan väll lära oss (mig) regeln om vilket av orden man ska använda i olika sammanhang istället för att klaga?

Permalänk
Medlem

snälla var inte så girig! har lånat min kompis dator nu i 2 månader utan några som helst avgifter, kan tillägga att han inte är min allra närmaste kompis men en mycket god klasskamrat!

Visa signatur

http://xray.nu :: http://bonexray.com :: http://kafi.se
NZXT H710 Vit: i9-12900k + Corsair H150i Elite LCD :: ASUS RTX 3080 :: ASUS ROG STRIX Z690 :: 64 GB Corsair 3600 MHz :: Corsair RM 850x :: 2 TB M2 980 PRO + 2 TB 970 QVO
Skärmar: Asus 27" ROG Swift PG278QR :: Asus 24" VP247HAE

Permalänk

Lets keep this tråd alive, -it´s good stuff

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Vänskap ska vårdas. Ni kanske kommer vara polare i 80 år till.. vem vet. Att ta betalt låter girigt, men samtidigt ska din kompis givetvis stå för större delen av kostnaden om kortet går sönder.

Jag lånade ut ett modem till en polare i nästan 5 år. Han hade nästan glömt att det var mitt när jag sa att jag behövde det igen och han äntligen fixat bredband.

Permalänk
Medlem

äh..har han nån snygg tjejkompis?

dåså..då är det avgjort ^^

Permalänk

Jag måste säga att jag kräks när somliga skriver "dem" istället för "de" eller "han" istället för "honom", men framförallt i det förstnämnda då det är direkt fel. Det senare skulle man kunna tolka som att man använder sig av talspråk i skriften precis som man skulle kunna skriva "dom" istället för både "de" och "dem" i vissa sammanhang.

Två exempel på var orden "de" och "dem" ska användas:
- Jag ska träffa "dem" på stan.
- "De" här tjejerna har stora lökar.

Det är i det senare exemplet det är vanligt att somliga använder "dem" vilket ju får magen att vända sig. Var det någon som inte förstod skillnaden på dessa exempel?

Och för att inte få detta inlägg borttaget utan återknyta till ämnet så tycker jag personen som skapade denna tråd ska hålla på sitt grafikkort för det kan ju komma att gå sönder under det kommande året. Polaren kan säkert hitta ett bättre begagnat kort på internet. Med tanke på en föreslagen hyresavgift verkar de vara skapligt unga (med dålig ekonomi), alternativt även ytligt bekanta, därav denna lösning.

mvh
Larsa

Visa signatur

[P180B][San Diego 3700+ Tuniq Tower][Asrock 939Dual][X1900XTX VF900Cu][SB X-Fi XtremeGamer][ZM MFC1]

Permalänk
Medlem

Tack Larsa, du skall aldrig behöva kräkas av mina inlägg i fortsättningen.

Permalänk

dem hära snubben liksom som alltidd lägga sig i. dem kan jäklar inte alls gnälla på nårra andra dem eller. dem är ju asjobbiga som gnäller. dem kan draa liksom.
dem andra är sjyssta ju gnäller aldrig jue...

hoppas du kräks.

Ontopic bara för att inte få mitt inlägg raderat låna ut kortet.

Permalänk
Medlem

Tycker förslaget om att köpa ett begagnat kort var rätt bra. Bortsett från att du inte får några pengar då. För övrigt, är inte 256mb på det kortet lite overkill? I spel som BF2 kanske det trots allt ger lite extra prestanda trots sina år på nacken? Fråga personen i fråga om inköp av ett begagnat kort kanske inte är ett bättre val. Det är mitt förslag. Då kanske han t.om. kan få något bättre, vad vet jag?

Off topic:
Nej, jag är ingen svenskalärare. Det kommer jag aldrig att bli heller. (Då tjänar man inget.) Jag tycker bara att det är underligt att folk inte prioriterar att skriva korrekt. Skriver ni fel på honom/han och de/dem på ett CV ligger ni inte så bra till troligen. Dessutom var mitt uttalande i tidigare nämna inlägg en fråga, inget klagomål.

Att personer skriver fel på han/honom kan ha med dialekt att göra. Samma sak med att inte böja verb. Dock anser jag att de flesta borde ha någorlunda koll på hur man ska skriva.

Det jag sa tidigare var inte illa menat, bara ett uppmuntrande till att läsa på svenskakunskaperna lite inför något tillfälle då det kan behövas.

Det finns säkert fullt med fel i denna text. Jag är INTE perfekt.

Tack för mig, ha en fortsatt trevlig kväll!

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

svensklärare:)

Visa signatur

<||Datorn: prescott 3.0@3.75||2*512MB kingston valueram (400mhz)||asus P5GD1||Gainward 6600gt "gs"||superpi 1MB: 36sek||>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
dem hära snubben liksom som alltidd lägga sig i. dem kan jäklar inte alls gnälla på nårra andra dem eller. dem är ju asjobbiga som gnäller. dem kan draa liksom.
dem andra är sjyssta ju gnäller aldrig jue...

hoppas du kräks.

Ontopic bara för att inte få mitt inlägg raderat låna ut kortet.

åt stavning och meningsuppbyggnad och sen ontopic som tidigare sagts låna ut kortet och går det sönder så får din kompis fixa ett liknande så bästa är nog ändå att han köper ett begagnat 9800 Pro som han bör hitta för runt 500:- och inte ett öre mer då dom inte är värda mer idag begagnade enligt min mening.

Undantaget skulle kunna vara ett kort som är nån månad gammal så det är minst 1/2 år garanti kvar på det för då skulle jag kunna sträcka mig till 700:- isf. Sen får man tänka på att garantin oftast bara gäller förstagångsköparen men om det är ett kvitto utan namn på så är det lugnt för hur ska den butiken kunna bevisa att det inte är din kompis som har köpt kortet där?

Permalänk

Men jävla tönt, ge han kortet, skit att det är en hyrburk,

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
OffT: Det är fullt acceptabelt att använda han istället för honom tycker jag. Mycket kortare och effektivare.

Och helt fel dessutom. Det är som att byta ut "jag" mot "mig".

Iaf, du är så jäääävla sniken om du ska ha pengar för att låna ut det till honom. Jag har "lånat ut" 2 skärmar, ett moderkort, en processor, ett ramminne och ett chassi till en kompis och inte fan bryr jag mig om det även fast han inte betalar mig. Det är ju inte som om JAG använder skiten.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Och helt fel dessutom. Det är som att byta ut "jag" mot "mig".

Off T: Faktum är att det till viss del torde vara förståeligt med personer som skriver (eller nej, mest säger iofs) "jag" respektive "mig" när det skall vara den andra formen. Har morsans släkt i norrland, och såvida inte hela släkten är språkliberalister så verkar det vara ok att blanda dessa former av första persons pronomen. Håller dock med något övre inlägg om att inte kunna formerna "dem" och "de"... Vet man inte skillnaden så ska man ju knappast chansa, då är det istället bättre att skriva "dom" som ersättare åt båda ord.

On T: Jag hatar att låna ut grejer beroende på vilken kompis det är fråga om. En lirare i umgåskretsen är känd för att förstöra allt som kommer i kontakt med hans kroppsberöring, helt sanslös. En annan kan få för sig att låna vidare grejer lite då och då. Det är m.a.o helt omöjligt för någon som inte känner människan att sätta sig in i situationen. Om jag var du skulle jag dock begära en "göra sönder-garanti", dvs: förstörs kortet när han besitter det så får han betala motsvarande summa när/om du skall skicka tillbaka burken.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Geeks
SweClockers

Tjafs, tjafs, tjafs, tjafs, tjafs.

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015