Permalänk
Medlem

Strul, strul och åter strul...

Godkväll gott folk..

Igår fick jag min nya pc. Japp, den kom tillslut till posen! Min "skönhet" för 16000:- som jag beställt från komplett. Trist bara att det inte blev så bra som jag trodde det skulle bli..

Jag har alla möjliga sorters problem..

1. När jag startar datorn (efter att den varit avstängt ett tag) så går den automatiskt in i BIOSen utan att jag tryckt...Försöker datorn säga mig att jag ska in och ändra något?

2. Instabilt! Windows är segt, ibland kommer jag inte ens in i windows utan fastnar i loadingscreenen...

3. För lite usb-bandbredd. Jag har 8 portar och efter att jag fyllt två så har "skiten" fått nog (usbmodem + mus).. Jag fick dock tangentbordet att fungera ett tag men då dog istället usbmodemet (först fick jag lägre hastighet på bredbandet och sedan dog det..)

4. Datorn fastnar också ibland när den ska ladda infon om vad man har i ram, cpu osv (då man trycker för att komma in i bios..)

Det är säkert fler saker men de har jag glömt just nu..
Jag har inte vågat mig in i att öppna datorn än för jag känner mig inte så säker på den sidan.

Specs:
MSI K8N SLI-FI, nForce4 SLI, Socket-939, SATA,GbLAN, ATX,Raid, Firewire, PCI-Ex16
Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs
AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB, BOXED m/fläkt
Hiper Nätaggregat ATX 480W Svart, 14dB, Type-R, 120mm Fan, 2xSATA, 20/24pin
Maxtor DiamondMax 10 300GB SATA 16MB 7200RPM
MSI GeForce 7800GT 256MB GDDR3, ViVo, PCI-Express, NX7800GT-VT2D256E, 2xDVI-I
Windows XP Pro
Service Pack 2

Så vad säger ni, hårdvaran som strular tro?

Edit: Komplett satte ihop den och jag fick den utan OS

Permalänk

lol @ dansken!

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem

Hm.. kollat att alla sladdar sitter som de ska (en gång lyckades jag sätta en IDE-sladd lite för löst, då blev datorn väldigt seg och konstig så fort man använder CDläsaren som satt där)?

Clear CMOS?

Kan du prova datorn utan att använda nån USB-grej (dvs "gammalt" tangentbord + mus)?

Permalänk
Medlem

Re: Strul, strul och åter strul...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av notepad.exe
lol @ dansken!

Hur nödvändigt var det?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av niSs
Godkväll gott folk..

Igår fick jag min nya pc. Japp, den kom tillslut till posen! Min "skönhet" för 16000:- som jag beställt från komplett. Trist bara att det inte blev så bra som jag trodde det skulle bli..

Jag har alla möjliga sorters problem..

1. När jag startar datorn (efter att den varit avstängt ett tag) så går den automatiskt in i BIOSen utan att jag tryckt...Försöker datorn säga mig att jag ska in och ändra något?

2. Instabilt! Windows är segt, ibland kommer jag inte ens in i windows utan fastnar i loadingscreenen...

3. För lite usb-bandbredd. Jag har 8 portar och efter att jag fyllt två så har "skiten" fått nog (usbmodem + mus).. Jag fick dock tangentbordet att fungera ett tag men då dog istället usbmodemet (först fick jag lägre hastighet på bredbandet och sedan dog det..)

4. Datorn fastnar också ibland när den ska ladda infon om vad man har i ram, cpu osv (då man trycker för att komma in i bios..)

Det är säkert fler saker men de har jag glömt just nu..
Jag har inte vågat mig in i att öppna datorn än för jag känner mig inte så säker på den sidan.

Specs:
MSI K8N SLI-FI, nForce4 SLI, Socket-939, SATA,GbLAN, ATX,Raid, Firewire, PCI-Ex16
Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs
AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 2MB, BOXED m/fläkt
Hiper Nätaggregat ATX 480W Svart, 14dB, Type-R, 120mm Fan, 2xSATA, 20/24pin
Maxtor DiamondMax 10 300GB SATA 16MB 7200RPM
MSI GeForce 7800GT 256MB GDDR3, ViVo, PCI-Express, NX7800GT-VT2D256E, 2xDVI-I
Windows XP Pro
Service Pack 2

Så vad säger ni, hårdvaran som strular tro?

Edit: Komplett satte ihop den och jag fick den utan OS

Eftersom Komplett satte ihop den så hade jag ringt till dem. Det verkar ju som att moderkortet är lite knas eftersom den går in i Bios ibland utan anledning, USB kontakterna inte funkar och den är almänt ostabil.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att den får skickas tillbaka...suck

Permalänk

Kanske kan vara X2an som spökar om det inte är ett uppdaterat BIOS?

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dronebreg
Kanske kan vara X2an som spökar om det inte är ett uppdaterat BIOS?

Njää, Komplett lär ju inte leverera datorn med ett dåligt bios. Men du kan ju prova att lägga in AMD X2 patchen.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag har uppdaterat BIOS själv men det hjälpte inte så värst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niSs
Jag har uppdaterat BIOS själv men det hjälpte inte så värst...

Då hade jag ringt till Komplett och gnällt lite Känns ju som att moderkortet är knas om du till och med har updaterat bios.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB