hämta grejen som slängts i papprskorgen? FÖRBANNAT VIKTIGT!!!

Permalänk

hämta grejen som slängts i papprskorgen? FÖRBANNAT VIKTIGT!!!

Har bilder som ja råkade slänga i papperskorgen för några dagar sedan, de är helt borta nu och går inte hitta nånstans!

Finns det något sätt att få tillbaka dem? ALLA FÖRSLAG VÄLKOMNAS! LIVSVIKTIGT!

Permalänk
Medlem

/home/användarnamn/.trash ?

Permalänk
Medlem

Trash:// i nautilus

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

scanna av hårddisken med nått recoveryprogram

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Medlem

Så länge han inte har kört shred på filerna så går det ju att luska fram.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Så länge han inte har kört shred på filerna så går det ju att luska fram.

Jo men hans fråga var, hur gör man? Vet du hur?

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Har han bara slängt dom till papperskorgen behöver han inte nått recovery program, filerna har bara flyttats till en annan mapp.
Har kört rm på dem är det klurigare, det enda "vanliga" fs jag vet som kan klara undelete är ext2.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk

alltså ni snackar rena grekiskan nu! kan någon försöka förklara lite enklare hur man bör göra?

så här är fallet:

jag är sjukligt desperat! jobbar som fotograf på en dagstidning, tog bilderna i torsdags och nu har nåt pucko slängt dem i papperskorgen och tömt den, detta hände nån gång mellan torsdagen och söndagen.

Finns det möjlighet att hitta dem? rör sig om runt 60 bilder. tror det är mac os 8 eller 9 de kör med på jobbet.

snälla, hjälp!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robilibob
Finns det möjlighet att hitta dem? rör sig om runt 60 bilder. tror det är mac os 8 eller 9 de kör med på jobbet.

Att du är "sjuktligt desperat" har framgått redan, bland annat av den högt uppskruvade tonen på dina meddelanden. Dessvärre tror jag att sannolikheten för att någon här vet hur en arkaiskt gammal version av Mac OS hanterar radering är hyffsat låg. Eller, det skulle väl vara Sidde då kanske. Men i vilket fall, om tidningen du jobbar på har så dåliga rutiner för uppenbart värdefullt material, så borde ni se över det ASAP. Andra saker kan gå fel än att nån jeppe råkar slänga dina filer, och med dom rutiner ni verkar nyttja så kommer det här inte vara sista gången något sånt här händer. Min rekommendation är alltså att ni ser över data storage-lösningar och bilddatabaser, för att förbättra säkerheten i systemen.

Lycka till

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WorldSpawn
Att du är "sjuktligt desperat" har framgått redan, bland annat av den högt uppskruvade tonen på dina meddelanden. Dessvärre tror jag att sannolikheten för att någon här vet hur en arkaiskt gammal version av Mac OS hanterar radering är hyffsat låg. Eller, det skulle väl vara Sidde då kanske. Men i vilket fall, om tidningen du jobbar på har så dåliga rutiner för uppenbart värdefullt material, så borde ni se över det ASAP. Andra saker kan gå fel än att nån jeppe råkar slänga dina filer, och med dom rutiner ni verkar nyttja så kommer det här inte vara sista gången något sånt här händer. Min rekommendation är alltså att ni ser över data storage-lösningar och bilddatabaser, för att förbättra säkerheten i systemen.

Lycka till

W

Word. Fan vad word. Men jag stör mig lite på att du ska skriva ett jävla W längst ner. Det känns liksom onödigt och man måste scrolla som fan för att komma förbi det.

Permalänk
Medlem

Norton Utilities eller möjligtvis techtools kan klara av det, nu är ju system 8 och 9 gamla versioner så du behöver gamla versioner av dessa program vilket kan vara svåra att få tag på om ni inte har dom på jobbet.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

Vad du än gör, använd inte hårddisken på något sätt. Installera recovery-programmet på en annan dator och koppla in hårddisken där. Så fort du försöker göra någonting med hårddisken där bilderna låg så finns risken att de redan är överskrivna...

Permalänk
Medlem

Du kan ju prova att fråga på ett macforum som t.ex. www.99mac.se

Permalänk
Medlem

En fil består av ettor och nollor. När man raderar en fil försvinner inte informationen direkt, utan datorn markerar bara att det utrymme som tidigare upptogs av filen nu är fritt att användas till att lagra nya ettor och nollor.

Så länge informationen inte är överskriven, så går den i regel att ta fram igen med hjälp av diverse mjukvara. Jag vet inte vilka program som gäller till Mac, men de som GunnarD tipsade om kanske fungerar.

Som Sachankara påpekar är det jätteviktigt att inte använda hårddisken, för då är det risk att informationen skrivs över. Då blir det omöjligt att få tillbaka informationen utan att plocka ut disken och använda avancerad utrustning (det finns företag som sysslar med sånt).

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xuwqyz
Word. Fan vad word. Men jag stör mig lite på att du ska skriva ett jävla W längst ner. Det känns liksom onödigt och man måste scrolla som fan för att komma förbi det.

Kan du ta bort din signatur? Jag måste nämligen scrolla "som fan" för att komma förbi den också.

Permalänk
Medlem

Om det är väldigt viktigt kanske det e bättre o låta nån annan försöka, tex ibas:
http://www.ibas.com/
Men som sagt, eftersom det blir väldigt mycket svårare (om inte omöjligt) o få tillbaka filerna om dom råkar skrivas över, så använd inte datorn där dom finns något mer. Nu vet jag inte hur det funkar i ett gammalt mac-os, men det är inte helt omöjligt att den tex skriver till disken även om du som användare inte sparar något med mening, tex swap-fil, cache i webläsare mm.