Permalänk
Medlem

Lön fråga

Det här kanske verkar som en konstig fråga men iaf..

Jag fick jobb på ett företag igår, och mina arbets uppgifter är att:
uppdatera deras websida, hjälpa till med design på tröjor i photoshop, lära personalen hur man använder photoshop mm.

Problemet är att jag inte jobbat på de sättet förut, och chefen undrade hur mycket i lön jag skulle ha, och jag har ingen aning om hur mycket jag ska ta..
Fick välja på ifall jag ville ha fast pris i månaden, timlön, eller per grej jag gör (olika mycket beroende på svårheten på grejen)

Jag vill ju självklart inte be om för hög lön, då jag inte vill bli sparkad efter andra dagen

Jag är 18år, och har bara gymnasie utbildning, vad tror ni man ska ta?
Och i vilken form (fast månads avgift osv)?

Mkt tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Du behöver inte vara rädd för en löneförhandling, det är bra att ta i för mycket så att det finns något att förhandla om. Utifrån de arbetsuppgifter du beskriver tycker jag 120 kr / timme brutto är en rimlig betalning. Däremot kan du själv säga att du vill ha 150 kr / timme brutto, så har ni lite att förhandla på.

Allt beror på lite vad det är för företag och publiciteten ditt arbete får och hur mycket företaget nyttjas av dina verk. Det är inte ovanligt att man som grafiker kan få upp till 300 kr / timme brutto, allt beror på företaget.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Om ditt enda problem är att be om för mycket så har du ju inte så jättemycket att bry dig om

Var inte rädd för att chansa och be om "för lite"... Märkligt hur alla ska pressa så mycket de kan ur allt och fortfarande verka "normala"/humana och försöka göra "rätt".

Visa signatur

"90% av att vara smart är att veta sina begränsningar. De återstående 10 procenten är att veta att man måste gå utanför dessa begränsningar."
Hjälp till att öka kunskapen.
FirefoxMyths

Permalänk
Medlem

jag tycker att det också hänger lite på hur bra du faktiskt är. Är man bäst i sverige så kan man ta betalt för det (och försvara det) också.

Men vi antar att du är en standardskillad filur...
120kr i timmen skulle jag se som ett minimum, men klart godkänt. Jag skulle nog också tipsa på att du föreslår på 150kr / h vilket är något du borde vara mer än nöjd med, sedan så kan du kanske sjunka ned till 120 i förhandlingarna om dom bråkar, men lägre än så sjunker du inte, förutsatt att du inte är årets noob, och ser det här som en stor chans, för då får du ta de erbjudanden du får. Typ...

Ungefär hur många timmar kan det bli totalt?

Permalänk

Sen får man ju se till erfarenhet och utbildning också.

Jag har svårt att tro att någon skulle betala 150kr för en 18 utan utbildning. ( om man inte är väldigt duktig dvs )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreakaliS
Sen får man ju se till erfarenhet och utbildning också.

Jag har svårt att tro att någon skulle betala 150kr för en 18 utan utbildning. ( om man inte är väldigt duktig dvs )

De erfarenheter jag har är att utbildning spelar ingen större roll, faktiskt kunskap och talang är det som är viktigt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Jo jag tänkte faktist själv i dom banorna mellan 120-150:-/tim, men som sagt vet ju inte vad som "lagom".
Förhandla är inga problem för mig, så de är nog inga problem, men jag tänkte så att man inte krävde alldeles för mkt så att dom inte vill anställa mig
Personligen anser jag mig själv som "duktig" men jag är väl ingen expert direkt

Hur som helst, tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KNAS
300 kr för en duktig grafiker är gravt underbetalt. Med egen f-skattesedel och rätt kompetens är det dubbla inget ocker. Åldern har definitivt inget att göra med det. Jag jobbar som fotograf och motorjournalist, och har sedan starten tagit mellan 600 och 1800 kr per timme för frilansjobb.

I takt med att hobbyfolket blir allt duktigare sjunker arvodena för professionella frilansare. Detta då företagen gärna tar billig arbetskraft från hobbyfolk, istället för att hyra proffs. Min mening är att är att om man duktig nog för att utföra det efterfrågade projektet, ska man ta betalt därefter.

Det är inte underligt att man kan kräva mer om man som frilansare, med F-skattesedel gör grafiska verk åt företag, eftersom de slipper alla harranger med sociala avgifter och allt därtill, då man minst ska ha det dubbla (självfallet) av vad man skulle fått vid en normal anställning.

Jag är med dig till fullo, ålder har inget med slutresultat av arbete att göra, däremot måste man kunna bevisa för företaget att man är lämpad och kunna motivera varför man är värd så mycket som man är, då krävs det tidigare erfarenhet inom branschen eller ett gott ord av någon inom företaget. Finns ingen av de möjligheterna så är det svårare att komma som grönjöling och begära en större summa pengar.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreakaliS
Sen får man ju se till erfarenhet och utbildning också.

Jag har svårt att tro att någon skulle betala 150kr för en 18 utan utbildning. ( om man inte är väldigt duktig dvs )

Han hade väl gått gymnasiet?

Jag tar mellan 150:-/timmen till 350:-/timmen
Allt beror på kund, privatperson, företag.

I ditt fall skulle jag satsa på en 150 om det är ditt första jobb. Annars så säg 200, allt de kan göra är att lägga ett motbud. Sätter du ribban för lågt i böran är det svårt att pressa upp lönen.

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Medlem

Fast lön helt klart, och då kan man inte direkt kräva 150-200.

Permalänk
Medlem

Hade också kört med fast lön, 110kr i timmen ungefär...

Du är 18 år, vissa 18-åringar jobbar för typ 60kr i timmen före skatt...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
De erfarenheter jag har är att utbildning spelar ingen större roll, faktiskt kunskap och talang är det som är viktigt.

Du måste väl ändå medge att de som har en bra utbildning oftare har högre lön än de som saknar?
Men det beror ju bland annat på att de som har högreutbildning har en större studielånsskuld.

600kr för är grafiker är väl om man har en egen firma och det är vad man fakturerar i timmen. Inte vad man får ut efter egenavgifter.

Jag har egen firma och då brukar jag fakturera mellan 200-400. Men sen har man ju massa kostnader och skatt på det.

När jag jobbar på ett annat företag som inte är mitt (webbyrå). Tjänar jag 124 kr inkl semesterersättning. Jag tycker det är bra för att vara mitt första riktiga jobb.

Permalänk

Det hela beror ju på om du blir anställd eller anlitad. Som anställd, 18 år, ingen egentlig utbildning/yrkeserfarenhet, var glad om du får mer än 90:-/tim (vilket är en BRA lön om man är 18, alla är inte Bill Gates ). Inte sagt att du inte kan få det, men man ser lite väl många i övre tonåren som tror att de kan och vet allt, att vara en duktig hobbypulare är många, men att omsätta det i yrkeskunskap är en helt annan sak. Och jo, utbildning är viktigt på pappret när man är ung. Är man 30+ visas knappast betyg upp.

Ska du anlitas som konsult är det ju en helt annan sak, men det är fortfarande svårt att säga på rak arm hur mycket du ska fakturera i timmen isåfall. Vad du än gör, ta inga överpriser, har sett så många som gjort det, och pengarna har rullat in. Men vips så uppdagas det att de tagit i gällande faktureringen och de blir en kund fattigare, och ett taskigt rykte rikare.

Kort och gott, var förnuftig. Förvänta dig inga stora pengar, men du ska ju inte kräla i gyttjan för det.

Permalänk
Medlem

Hakkernarsk är en mycket klok man i mina ögon.
Det är verkligen en ballansgång att hålla en kund och sig själv nöjd, inte minst när det gäller betalning.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Och jo, utbildning är viktigt på pappret när man är ung. Är man 30+ visas knappast betyg upp.

Jag hade tänkt gå någon eller några kurser på deltid vid Stockholms Universitet i höst. Menar du att jag lugnt kan avstå? Jag är 35...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
Jag hade tänkt gå någon eller några kurser på deltid vid Stockholms Universitet i höst. Menar du att jag lugnt kan avstå? Jag är 35...

Haha

Om jag skulle anställa dig som är så pass ung som du ändå är och med tanke på det jobb du ska utföra så skulle jag erbjuda dig en månadslön på 19-20 000 kr. Det motsvarar ca 120 kr/h. Det är allltså om jag skulle fast anställa dig. Skulle jag ta in dig på timmar så skulle jag kanske kunna ge tre gånger så mycket men då ska du inte räkna med 40 h i veckan.

Skulle jag vara i din situation skulle jag inte begära mer än 22 000 kr i månaden dvs ca 130 kr/h.

Tyvärr så baseras lönen väldigt mycket på ålder.

Däremot så ska du se detta som en stor chans att få erfarenhet som gör att nästa jobb kommer ge mer. Ett riktigt bra jobberbjudande tycker jag det låter som.

Men nu ska ju inte jag anställa dig och det är kanske tur det

p.s ett tips är att ta timlönen du tänkt dig och multiplicera med 165 som är ett ungefärligt medeltal på antal timmar man jobbar på en månad d.s

Permalänk
Medlem

På mitt första jobb tog jag ungefär 150:- efter skatt och omkostnader som frilans. Det var motiverat eftersom ajg fick betalt per timme och hade vissa initiala problem att översätta mina kunskaper till mer marknadsanpassade sådana. Nu tar jag runt 300:- men det beror mest på att jag nu har kodbibliotek, macron och rutiner klara ochdärför arbetar kortare tid gför ungefär samma summa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreakaliS
Du måste väl ändå medge att de som har en bra utbildning oftare har högre lön än de som saknar?
Men det beror ju bland annat på att de som har högreutbildning har en större studielånsskuld.

600kr för är grafiker är väl om man har en egen firma och det är vad man fakturerar i timmen. Inte vad man får ut efter egenavgifter.

Jag har egen firma och då brukar jag fakturera mellan 200-400. Men sen har man ju massa kostnader och skatt på det.

När jag jobbar på ett annat företag som inte är mitt (webbyrå). Tjänar jag 124 kr inkl semesterersättning. Jag tycker det är bra för att vara mitt första riktiga jobb.

Jo absolut, jag syftade inte på själva lönen i detta fall.
Menade att utbildning spelar mindre roll huruvida du får jobbet eller ej, en arbetsgivare eller uppdragsgivare ser mer på den faktiska kompetensen.