Permalänk

ergonomi för bärbar

Har haft en bärbar i 5 månader nu är är grymt nöjd. Det enda problemet är ergonomin som inte blir den bästa och jag har börjat få lite känningar i rygg och nacke om jag sitter länge. Har funderat lite på olika lösningar och undrar hur andra har löst detta.

Som jag förstått det finns det två alternativ som båda syftar till att få upp skärmen för att undvika att man böjer nacken för mycket. Skillnaden är om man vill använda det "interna" tangentbordet eller ett externt. Beroende på lösning får du också upp skärmen olika mycket.

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HA51062

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010087128

Någon som har erfarenhet av dessa lösningar?

Permalänk
Medlem

Angående skärmen, jag är mycket förvånad att det inte finns några bärbara med höjbar skärm. På dom tyngre modellerna borde inte den högre tyngdpunkten ställa till det.

Permalänk

Du kan ju kolla

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=549438

och se om där finns något användbart.

Permalänk

Hittade inget i den tråden. Handlade mest om bärbara i soffan verkar det som. Jag vill få bättre ergonomi när jag sitter vid skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rexq
Angående skärmen, jag är mycket förvånad att det inte finns några bärbara med höjbar skärm. På dom tyngre modellerna borde inte den högre tyngdpunkten ställa till det.

Det är ju inte ett dugg förvånande egentligen när man tänker efter. är ju bara ytterligare en sak som kan gå sönder, och en onödig sådan dessutom.

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl att koppla tangentbord, mus och skärm

Visa signatur

IBM R40

Permalänk
Medlem

Ska du ha det ur ett ergobnomiskt synpunkt så ska helst skärmen vara lägre, på så visblir ögonen inte lika utsatta för ljuset och tex nacken får en mer naturlig arbetsställning. Att ha skärmen för högt leder bara till ögon och nackproblem. Och med nackproblem följer även axlar med tex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Ska du ha det ur ett ergobnomiskt synpunkt så ska helst skärmen vara lägre, på så visblir ögonen inte lika utsatta för ljuset och tex nacken får en mer naturlig arbetsställning. Att ha skärmen för högt leder bara till ögon och nackproblem. Och med nackproblem följer även axlar med tex.

för att lägga till lite på vad han sa... skärmens överkant ska vara ungefär i ögonhöjd..

Visa signatur

Emmy Rossum Is The Goddess Of Music

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Azur
för att lägga till lite på vad han sa... skärmens överkant ska vara ungefär i ögonhöjd..

Hmm. Nu står den på en jopapärm och överkanten är ca 15 cm under ögonhöjd. Ska den upp högre innebär det att det blir lösningen med ett externt tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raybrower
Hmm. Nu står den på en jopapärm och överkanten är ca 15 cm under ögonhöjd. Ska den upp högre innebär det att det blir lösningen med ett externt tangentbord.

Som sagt, den måste inte högre, hellre för lågt än för högt.
Det är pga av dålig positionering av skärm och var man har ögonen som ögonen blir irreterade, röda och rinniga ju. har du däremot skärmen lägre så innnebär det tex att ögat inte är lika öppet, dvs en mindra yta är utsatt för ljuset.

Och har du skärmens överkant i ögonhöjd (vilket är som högst upp!) leder det ju till att dina ögon egentligen hamnar en 10-15 cm längre ner ju (ingen sitter och stirrar på skärmens överkant här väl? )

Dock ska det heller inte bli alltför lågt så att du tvingas böja nacken neråt för att se, då får man nack- och axlelbesvär.

Slutsats: den ska inte vara för högt och inte heller för lågt

Sen är det inte så dumt med extern tangentbord heller, några positiva sideffekter för mig själv är att jag slipper ha mina händer på en varm dator och att avståndet från skärmen till mina ögon ökar (sitter inte som fastklistrad vid skärmen) för att inte nämna all slitage som min externa tangentbord får stå ut med istället för laptopens tangenter

Permalänk