Får "BOOT DISK FAILURE" utan XP skivan i :(

Permalänk
Medlem

Får "BOOT DISK FAILURE" utan XP skivan i :(

Har haft jävla massa problem med mina hårddiskar/partitioner som ni säkert vet, orkar inte ens räkna upp allt som hänt.

Men 1 partition (180gb) på Maxtor har iaf slutat att funka för ett bra tag sen (som ni oxå vet), skadad Master file tabell osv osv..

resten av disken har funkat bra hela tiden.

sen igår så tog jag bort ALLT på den, alla partitioner och allt tog jag bort, disken är 200gb så xp installationen (ej sp1) hittade bara 130 gb, så jag skapade bara en partition som var 10gb till windows och installerade på den, för jag tänkte att när jag installerat XP kan jag tanka SP1 och SEN kan jag partitonera dom 188 gb som var kvar, istället för att partitonera i installationen då jag bara hade fått 130 gb.

allt gick bra och det funkade.

Nu när jag startar så får jag "BOOT DISK FALUIRE" om jag inte har XP skivan i verkar det som..helt stört.

Om jag väljer att den bara ska boota från HDD 0 och tar disable på allt annat så kommer ändå "Boot from CD-ROM" upp först i bootsekvensen, trots att jag disablat!! För att windows ska starta måste jag ha skivan i och när det står "Tryck på en tangent för att starta xp installationen" trycker jag inte på nåt utan bara väntar, då startar XP så snällt och allt funkar perfa.

Helt stört fel ;/

sen i PowerMax 4.21 så säger den direkt att nåt är fel, felkod dea66361, nåt med att partitionstabellen och "S.M.A.R.T" inte fungerar rätt (failar).

provade reparera men den säger bara "grattis din disk är reparerad" sen får jag samma error igen att den inte funkar

Jäkligt störande då det funkat bra hela tiden..

den varnade innan jag reparerade (i Powermax) "all data kan gå åt helvete, fast vid det här laget är datan oftast redan oläsbar och "unrecoverble", fast allt fungerar ju ändå?

kan man söka på felkoder på maxtors hemsida? den säger att man ska göra det me jag hittar ingenting

har fixat SP1 och partitonerat/formaterat allt utrymme på disken men får samma sak.

Ska jag göra en "Low level format" i PowerMax? hur funkar det? gör den partition för partition eller allt på en gång?

Vad ska jag göra?

all hjälp uppskattas!

/Danne

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem med min, måste också ha xp skivan i.
Använder en ide disk för att kunna boota till scsi kort men trots detta måste jag ha xp skivan i eller få ett boot disk failure.

Har inte orkat hitta någon lösning på detta problem :/

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Har ett liknande problem med min, måste också ha xp skivan i.
Använder en ide disk för att kunna boota till scsi kort men trots detta måste jag ha xp skivan i eller få ett boot disk failure.

Har inte orkat hitta någon lösning på detta problem :/

MVH

jobbigt alltså.

kommit fram till att min Maxtor disk tyvär verkar vara fullständigt slut

partitionstabellen är fukkad, S.M.A.R.T funkar ej..failar stort i PowerMax 4.21 och Seatools, går inte att reparera eller köra lågnivåformatering ens..

får en 8 siffrig felkod i powermax som Maxtor säger såhär om:

Citat:

What to do if PowerMax generates an eight digit diagnostic code:
Replace the drive. An eight digit diagnostic code indicates that the drive is failing and should be replaced as soon as possible

så det är nog rätt kört för den disken, den är köpt juni 2004, tror ni garantin gäller än?

står nåt om 3 år på maxtors hemsida för hårddiskar köpta efter september 04..

En kunnig datakille sa att om man måste köra en lågnivåformatering så är ofta disken helt slut ändå..

har skickat ett mail till komplett om ärendet så jag väntar på svar, sen får jag en giltig RMA hoppas jag

trött, skriver mer imorn..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

hmm på maxtors hemsida kan du kolla garantin med hjälp av serienr

Visa signatur

Dator1: Amd 2800+ 2,2GHz || 2*512Ddr || 2*160Gb S-ata (raid 0) || Radeon 9800se @ pro || 3dmark 03= 6258
Filserver: Dual p2 2*450Mhz || 4*128ecc sd ram || Maxtor ultra ata adapter || 200+160+80+80=520Gb ||
Mitt htpc projekt: [B]At --> "atx" [/B] lanrouter: [B]Lite plåt lite router [/B]

Permalänk

hade precis samma problem för ett tag sen. kommer dock inte riktigt ihåg hur jag löste det.

återkommer om jag kommer på det

Permalänk
Medlem

Hinner inte läsa hela tråden men när det felet har uppstått för mig har det räckt med att ändra first boot device från CD till HD.

/Per

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dj Funky
hmm på maxtors hemsida kan du kolla garantin med hjälp av serienr

Var? länka/visa gärna, har letat en massa.

Citat:

hade precis samma problem för ett tag sen. kommer dock inte riktigt ihåg hur jag löste det.

återkommer om jag kommer på det

men lol, senil eller

ansträng dig lite dåå..:>

Citat:

Hinner inte läsa hela tråden men när det felet har uppstått för mig har det räckt med att ändra first boot device från CD till HD.

/Per

hmm, läs tråden ;>

då får jag BOOT DISK FAILURE direkt istället, så det hjälper inte mycket.

innan jag nollstälde bios så spelade det ingen roll om jag bara valde Boot 1: hdd 0, boot 2: disable och boot 3: disable, den bootade ändå från CD-ROM:en, helt störd.

löst nu dock

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Visa signatur

/MegaKott

Permalänk
Medlem

lol, idag bytte jag IDE sladd och kan plötsligt starta utan skiva och får inga errors i PowerMax längre, inte i korta testen iaf, helt skumt asså.

fick tipset från en kille på TS...hur ska jag fortsätta? kan ju va fel på disken ändå? vore trevligt att få en ny disk från Maxtor ..

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Men gå in i bios och kolla!
Leta efter First boot device eller nått sånt och sätt så den bootar med HDD på 1:a och cdn på 2:a

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freden90
Men gå in i bios och kolla!
Leta efter First boot device eller nått sånt och sätt så den bootar med HDD på 1:a och cdn på 2:a

tror jag gjort det, inte säker, men det ska nog funka nu.

UPDATE

Jag har testat min Maxtor 200gb disk lite mer, den klarade samtliga test utan errors:

- PowerMax 4.21 (bootable):
- Installation confirmation
- Basic test
- Advaced test

- Seatools (bootable):
- Quick diagnostic
- Full diagnostic
- IDE controller (kollar att kommunikationen mellan hårddisken och IDE kontrollern (moderkortet) fungerar korrekt

- Partition Magic 7/8 (windows)
- Check for errors (vet inte hur man kollar alla sektorer på hårddisken, hittar inget i programmet )

Så, kan man säga att hårddisken fungerar perfekt eller?

efter att bara ha bytt sladd? wtf lixom..:p

Ska jag köra en Low level format i PowerMax (lågnivåformatering) eller är det inte värt, kanske sliter på disken?

Vågar man skicka den till Maxtor? (ingen garanti på Datorbutiken.com längre), eller får man betala massa om den fungerar?

Help me out here!

/Danne

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal