Permalänk
Medlem

100st Ir-leds på 12V Hjälp tack!!

Hejsan!

tänkte bygga en fet spott med 100st Ir-leds som drivs från datorn vi 12V, men nu när jag räknar på de blir de rätt galet på motståndet...kanske inte ens är möjligt att ha så många?

Jag är kass på el...=)

100st Ir-leds:

1,2V
100mA

Motstånd = (U-Uled)/(100*Iled) = (12-1,2)/(100*0,1) = 1,08ohm

och sedan effekten som jag antog var på motståndet jag behöver:

12-1,2= 10,8V

100mA * 100 = 10A -> P = 10.8 * 10 = 108W

De va dessa 108W som låter fetmycket...så om någon kunde hjälpa mig så vore de toppen=)

Permalänk

Koppla Ledsen i serier som du sedan paralellkopplar. I varje serie har du 8-9 Leds och en resistor.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

Strunta i motstånd och koppla dem i serier om 10 istället (10 x 1,2 = 12)

Permalänk

10st i serie är inte så lyckat om man vill få dem att prestera max. Då kommer du få lägre spänning än 1.2V/LED efter att ha begränsat strömmen med en resistor. Jag skulle rekomendera 8-9 leds per serie.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

ok vet inte om jag fattar vad ni menar...

slänger med en länk till min skiss....

http://hem.passagen.se/a91kle/2005/spott.JPG

här är alla parallel kopplade med ett gemensamt motstånt...

väldigt dålig bild jag vet...

så jag ska istället koppla dem i tex 10st serier om 9dioders???

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
Strunta i motstånd och koppla dem i serier om 10 istället (10 x 1,2 = 12)

Och bränn alla på direkten =P
Man MÅSTE ha ett strömbegränsningsmotstånd.

12-9*1.2= 1.2V
1.2V/0.1A = 12Ohm
Ett 12Ohms motstånd i serie per 9 dioder.

EDIT: har du samma motstånd kommer dioderna lysa olika samt att motståndet behöver ha "stor" effekttålighet (1.2*0.1*11=1.32W (11rader med dioder)).

Rekommenderar dock att ha ett motstånd per 9dioder

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Tror jag fattat de hela nu...

skulle de funka med denna skiss...??

http://hem.passagen.se/a91kle/2005/skiss.JPG

Permalänk

Jepp det borde funka

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
Strunta i motstånd och koppla dem i serier om 10 istället (10 x 1,2 = 12)

Inte för att vara elak, men detta är ett extremt dumt sätt att koppla på eftersom man inte har någon som helst koll på hur mycket ström som kommer att flyta genom kretsen.

En lysdiod är inte riktigt lika enkel som ett motstånd där spänningsfallet är direkt beroende av strömmen genom det. Spänningsfallet över en lysdiod är tämligen konstant oavsett matningsspänning och strömmen som flyter genom den begränsas egentligen aldrig av lysdioden själv. Alltså måste man ha en spänningskälla som är strömbegränsad på ett eller annat sätt till lysdioder. (och en hel hög med andra halvledarkomponenter)

Så som vanligt gäller att man ALLTID ska ha ett lagom stort motstånd i serie med lysdioder.

Angående trådskaparens koppling så skulle jag ta åtta lysdioder i varje krets och ett motstånd på 27 ohm till varje sådan slinga. Ett vanligt 1/2w motstånd räcker gott till detta så du slipper effekttåligare (och dyrare) motstånd då.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

OSkar000: Varför 27 Ohm????

När jag ska väla motstånd antar jag att man ska ta lite över på ohmen och W eller kommer de lysa lite sämre då..får ursäkta men jag e kass på el....

1.2*0.1*11=1.56W (13rader med dioder)

nu när jag kollar på elfa så finns det bara 1W eller 2W på Effekttålighet...

antar jag ska använda de på 2W och sedan ta 12 Ohm...

för tar jag 15 Ohm så kommer dem lysa lite svagare va?

tar jag 12 Ohm finns det risk att de kan gå sönder då eller? kanske väldigt liten?

tack för alla svar!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Le@nder
OSkar000: Varför 27 Ohm????

När jag ska väla motstånd antar jag att man ska ta lite över på ohmen och W eller kommer de lysa lite sämre då..får ursäkta men jag e kass på el....

1.2*0.1*11=1.56W (13rader med dioder)

nu när jag kollar på elfa så finns det bara 1W eller 2W på Effekttålighet...

antar jag ska använda de på 2W och sedan ta 12 Ohm...

för tar jag 15 Ohm så kommer dem lysa lite svagare va?

tar jag 12 Ohm finns det risk att de kan gå sönder då eller? kanske väldigt liten?

tack för alla svar!!

För att det blir mindre variationer i strömmen om du har ett lite större motstånd och färre lysdioder i kretsarna. Dessutom är det bara spänningsfallet över motståndet som du behöver räkna på, så ju lägre spänningsfall det är över motståndet desto mindre effekttåligt motstånd kan du använda.

Sen bör du ha ett motstånd till varje sling eftersom det kan bli ganska ojämn ström genom dem annars eftersom alla lysdioder inte har exakt 1,2v framspänningsfall. Vissa kan ha uppåt 1,3v och vissa neråt 1,1v.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Eller så fixar du något som kan regulera 1,2V och 10A helt enkelt.. hehe

Nä men seriöst, dela upp det på en massa småmotstånd, du kan inte ha ett stort som ska ta hela lasten.

Permalänk
Medlem

nu såg jag..vetifan vart jag fick 12 och 15 ohm ifrån..klart de ska va 27=)

tack för hjälpen, blir nog en fint de här=))

Permalänk
Medlem

hmm.. Jag är sugen på att leka lite med ir-leds men vilka ska man välja? på elfa finns det ju rätt så många att välja mellan..

Nån som har nåt förslag får gärna höra av sig

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem

vad kan man över huvudet taget göra med ir-leds?

Permalänk
Medlem

göra strålkastare för kameror som klarar av att se ir-ljus..

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Och bränn alla på direkten =P
Man MÅSTE ha ett strömbegränsningsmotstånd.........

PS.. Byggde "porrbelysning", genom o seriekoppla flera LED:s i serie utan förkopplings-motstånd, i volvo 240:n som ja hade tidigare... funkade asbra, i flera år....

Visa signatur

AMD Athlon X2 64 3800+ <> Asus EN8500GT <> Asus M2V <> 2048MB RAM

Permalänk
Medlem

jaja.. ingen som hade tips på vilka ir-leds man ska köpa? vill ju ha några med starkt ljus...

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatal attraction
PS.. Byggde "porrbelysning", genom o seriekoppla flera LED:s i serie utan förkopplings-motstånd, i volvo 240:n som ja hade tidigare... funkade asbra, i flera år....

Och jag bygge LED-baklykta till hojjen utan förkopplingsmotstånd , bromsade en gång sen var den kretsen bränd.
Bytte mot ett motstånd funkar än...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Tror att en hoj kan ha mindre stabila späningar.. Men man ska ändå alltid använda motstånd..

Men som jag frågade tidigare.. Ingen som har tips om IR-leds som tråden handlar om..

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk

Nja, körde baklyktan direkt på batteriet utan att starta hojjen...

En lysdiod MÅSTE ha förkopplingsmotstånd annars så kommer det flyta en rent för stor ström igenom...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danneboy
jaja.. ingen som hade tips på vilka ir-leds man ska köpa? vill ju ha några med starkt ljus...

mm, undrar samma sak. Bara på elfa finns det ju 100-tals olika:

http://www.elfa.se/elfa-bin/lt.pl?lang=se&sort=&pics=&vat=0&1...

Permalänk

kör min fick lampa som jag gjort utan motstånd...10x1.2v = 12 volt, fungerar utmärkt.
har väll gått en ca 50 timmar än så länge få se när dem ryker.

så man bränner inte alla pådirekten som någon nämde...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Nope, man bränner en... Oftast iaf...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
kör min fick lampa som jag gjort utan motstånd...10x1.2v = 12 volt, fungerar utmärkt.
har väll gått en ca 50 timmar än så länge få se när dem ryker.

så man bränner inte alla pådirekten som någon nämde...

om man vill vara mer på säkra sidan och kanske nöjer sig med att de inte "lyser" max, kan man koppla 11 i en slinga istället? Blir det mer säkert då?

edit: Har blivit mer sugen nu. När man köper dioder för att göra en s.k. "porrbelysning" och ska ha en webkamera till (ni vet ta bort masa filter och sånt, vad det nu är man gör, för att se ir) måste kameran och dioderna ha samma våglängd eller något liknande? Är det något mer man ska tänka på när man köper dioder?

Permalänk
Medlem

Vad ska du med så många till? Spela in nån brud över natten som är på besök?

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk

ehh så tanken är att ha IR dioder och sen en IR kamera o filma sina nattliga aktiviteter. Sweet ! revenge of the nerd !

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos