Behöver ett ljudkort med bra ljud i två kanaler

Permalänk
Medlem

Behöver ett ljudkort med bra ljud i två kanaler

Hejsan
Som topic säger behöver jag ett ljudkort, som bara kommer använads för tvåkanal, och i princip enbart för musik. Spelar i princip inte spel, så hur det funkar där är mindre viktigt.
Har väl en hyfsad anläggning, och just nu känns det som om det ibyggda ljudkortet är den största flaskhalsen, när man nångång får för sig att spela musik från datorn.

Förstärkaren den ska kopplas till är en HK670, och ett par Celestion F30, så det är ingen toppanläggning, men är inte ett par inbyggda datorhögtalare heller

Och ett viktigt krav till, det måste funka ordentligt i linux.

Permalänk

spdif digitalt eller analog 3.5mm ?

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem

analog 3.5mm, eller ännu hellre rca direkt

Permalänk
Medlem

Ett SBlive! funkar i linux, men det är dock det enda jag testat. Men om man bara lirar musik duger ett sådant kort gott och väl. Dom finns med optiska utgångar om jag inte missminner mej.

Visa signatur

2600k@ 4,4 Vattenkylt med en Noctua 120mm @ 7v. 16 gig Corsair Dominator. GTX 1050 Ti Passivtkylt. Corsair RM550 80 Gold. Corsair M4 ssd 256 gig. Asus Sabertooth p67. (Takfläkten låter mer än själva datorn).

Permalänk

M-Audio Audiophile 24/96 funkar bra i Linux och har ordentliga rca-kontakter. Kostar runt en tusenlapp och presterar rätt bra för det priset. M-Audio har släppt en uppföljare till kortet (Audiophile 192), men om det kortet funkar bra i linux vet jag ej.

Visa signatur

Klicka här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av konkret piket
M-Audio Audiophile 24/96 funkar bra i Linux och har ordentliga rca-kontakter. Kostar runt en tusenlapp och presterar rätt bra för det priset. M-Audio har släppt en uppföljare till kortet (Audiophile 192), men om det kortet funkar bra i linux vet jag ej.

Faktiskt tittat en del på det kortet
Funkar det bra i linux är det kanske bästa alternativet

Tack för tipset annars

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett ESI Juli@ som jag är nöjd med. Enkelt kort där bra ljud i två kanaler är prio ett. RCA ut/in. Kostar runt 1500:- på tex. jam.se

Jag vet dock inte hur det fungerar i Linux.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t40...

Audiophile verkar funka fint, och Juli@ verkar i alla fall ha "basic support".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t40...

Audiophile verkar funka fint, och Juli@ verkar i alla fall ha "basic support".

Tack så mycket för den länken!
Tyvärr verkar det inte stödja hårdvarumixning, men man kan kanske inte få allt

edit: Efter massa läsning på gentoos forum så verkar inte Audiophile funka sådär underbart bra... Iallafall inte med gstreamer

Permalänk
Medlem

EMU 1212M
Bättre ljud för pengarna får du leta efter, dessutom funkar det kalas i spel även om det inte egentligen är ett spelkort.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big D@ddy
EMU 1212M
Bättre ljud för pengarna får du leta efter, dessutom funkar det kalas i spel även om det inte egentligen är ett spelkort.

Det verkar inte ha något stöd alls i linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Det verkar inte ha något stöd alls i linux

sorry jag var dryg.. missade helt att du körde linux.. hehe

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Big D@ddy
sorry jag var dryg.. missade helt att du körde linux.. hehe

Tack ändå, verkar vara ett väldigt trevligt kort annars