Ljudproblem - ABIT Nvidia nForce7

Permalänk
Medlem

Ljudproblem - ABIT Nvidia nForce7

Mitt problem är att det piper oerhört mycket i högtalarna/hörlurarna vad jag än gör. Om jag använder output (spelar musik eller liknande) försvinner själva 'pipet' men det brusar fortfarande rätt rejält. När man stänger av musiken så börjar det igen efter ett ögonblick.

Moderkort: ABIT NF7-kortet som bygger på nForce 2 - tekniken.

Ljudkortet är inbyggt (Det är inte Soundstorm) och jag har testat att byta mellan Realtek AC97 Audio och Nvidias vanliga drivrutiner. Dessutom har jag bytt runt mellan nya och gamla Nvidia-drivrutiner.

Det blir en viss förändring av att ändra på digital output, men pipen är fortfarande kvar.
Problemet är nog inte mjukvarustyrt då det piper redan vid uppstart och att stänga av alla ljudgångar hjälper inte någonting alls.
Jag har provat att flasha BIOSet, samt ändra vissa ACPI-inställningar utan framgång.
Allt tyder väl på att det är hårdvaruproblem?
Det är förstås inte hörlurarna det är fel på då det blir samma oljud med högtalare eller andra hörlurar.

Jag har öppnat skalet för att se så att ingenting glappar eller sitter fel, men jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter för defekter.

Det dyker upp vissa konstiga saker som att oljudet försvinner ibland om jag pluggar in USB-kontakter eller byter mellan drivrutiner men det kommer ändå tillbaka efter ett tag.

För övrigt har jag Logitech Webcam, HP-Laserjet skrivare och Creative 5.1 högtalare som tillbehör, men jag har svårt att tro att de skulle ha någonting att göra med problemet. Men självklart har jag provat att plugga ur alla onödiga sladdar med.

Är problemet helt enkelt att mitt ljudkort har 'gått sönder' eller kan det finnas någon annan orsak?
Jag vill helst inte köpa ett nytt ljudkort/moderkort utan att vara säker på att det inte går att åtgärda.

Slutligen, efter att ha läst runt en del här och på andra forum och FAQ's så undrar jag varför det är så många som har problem med nForce 2-ljudkorten? Är det för att de är så vanliga eller för att de helt enkelt är dåliga och ofta får ljudproblem?

Är väldigt tacksam för svar!