Permalänk
Inaktiv

bygga en egen dator

är det svår att bygga ihop en dator själv? jag menar inte att skruva fast sakerna i chassit utan att sedan få allting att funka som tex grafikkort, dvd-spelare, hårddiskar. En som jag känner skulle bygga ihop en dator men han fick inte den att funka så han var tvungen att lämna in den till en butik som fixade allting. jag frågar detta eftersom jag funderar på att köpa mig en ny dator och jag har kollat på datorbutiken.com och komplett men jag skulle vilja att delarna satt i ett chassie som man inte kan välja i val menyn har hört att man kan spara några hundringar på att sätta ihop det själv med. Så vad bör jag tänka på innan jag sätter igång och börjar bygga?

Permalänk
Medlem

Det är mycket enket. Jag har byggt ihop en hög med datorer och det krånglar nästan aldrig, men om de gör det så är det lätt fixat. Bara att söka i forumen här så hittar man svar på alla problem som kan uppkomma.

Permalänk
Medlem

det enda är väl småsaker som man kan bli lite smårädd av.. t.ex om man glömt koppla in en molex kontakt som får nåt att pipa t.ex...

man rycker väl till o stänger av o dubbelkollar igen o då hittar man oftast felet.

i mitt fall så hjälper det nästan Aldrig att dubbelkolla innan jag sätter igång datorn.. brukar aldrig hitta nåt då.

Permalänk
Avstängd

Köpte en dator som jag har nu..
visste inte hur man skulle bygga..
inga beskrivningar heller..
men jag gjorde så som jag trodde och fick allt att funka..
inget som gick sönder heller..
stoppa i cd skivorna från graffekortet och moderkortet och allt är prima..
Btw: hade klockat sönder min prolle..
igår så lagade jag den..
så nu är den helt klart bättre..

Visa signatur

Amd athlon 643200+ 2,0GHz @ Amd athlon 64 3500+ 2,2GHz , 4x 512mb, Gainward geforce 6600GT 128mb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av runk3n

Btw: hade klockat sönder min prolle..
igår så lagade jag den..
så nu är den helt klart bättre..

Och jag är Jultomten.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk
Medlem

"lagat" den? Vadå fram med skiftnyckeln eller? XD

Permalänk
Avstängd

HAHA! nää men jag hade klockat sönder den.. så jag gick in på dxdiag i kör och så kollade jag på prollen.. amd athlon(tm) 64 processor 3200+ 1,1ghz..
så jag satt och mixtra i bios.. tog bort lite dam från datorn.. plockade bort kylfläkten till prollen och blåste lite.. satte tebax den och satte på datorn.. gick in i kör och kollade.. då stod det.. amd athlon(tm) 64 processor 3200+ 2,2ghz..

Visa signatur

Amd athlon 643200+ 2,0GHz @ Amd athlon 64 3500+ 2,2GHz , 4x 512mb, Gainward geforce 6600GT 128mb.

Permalänk
Medlem

Lagat?? Jaja han uttryckte sig väl fel men lite humor får man ha på småtimmarna

Finns många pc byggar guider på nätet, bara att söka. Bl.a http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index.php

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av runk3n
HAHA! nää men jag hade klockat sönder den.. så jag gick in på dxdiag i kör och så kollade jag på prollen.. amd athlon(tm) 64 processor 3200+ 1,1ghz..
så jag satt och mixtra i bios.. tog bort lite dam från datorn.. plockade bort kylfläkten till prollen och blåste lite.. satte tebax den och satte på datorn.. gick in i kör och kollade.. då stod det.. amd athlon(tm) 64 processor 3200+ 2,2ghz..

fan va du är duktig

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av runk3n
HAHA! nää men jag hade klockat sönder den.. så jag gick in på dxdiag i kör och så kollade jag på prollen.. amd athlon(tm) 64 processor 3200+ 1,1ghz..
så jag satt och mixtra i bios.. tog bort lite dam från datorn.. plockade bort kylfläkten till prollen och blåste lite.. satte tebax den och satte på datorn.. gick in i kör och kollade.. då stod det.. amd athlon(tm) 64 processor 3200+ 2,2ghz..

Höhö, elvaåringarna invaderar Sweclockers:rolleyes:

Pärkka: Det är som allt annat när man kan det är det lätt. Läs guider och liknande innan hur man gör. Det kan ju bli rätt dyra misstag.

Finns en del klantar här på forumet som "glömt" sätta distanser mellan moderkort och chassiplåt t.ex. Sådana misstag är förövrigt helt onödiga om man bara har de mest grundläggande kunskaper i ellära, att metall leder ström skapligt bra som ett exempel.

Ta hjälp av någon som byggt själv förut kan ju vara en bra idé.

Tror 64bits.se har en guide hur man bygger själv.

Permalänk
Inaktiv

tack för hjälpen allihopa! Ska kolla lite på pc byggar skolan på 64bits.se men jag har tyvärr ingen som jag känner som är hajj på det där med att bygga ihop datorer.

Permalänk
Medlem

ett tips är att bara använda de mässingsdistanser som du ska ha till en viss sorts moderkort..kolla i bruksanvisningen och se vilka distanser du ska ha var om du kör tex atx-standard. jorda dig brukar vara en fördel...gör du enklast genom att ta ex en bit ståltråd och koppla mellan elementet och handleden. läs noga i bruksanvisningarna var grejer ska sitta om du är osäker..men brukar vara svårt att koppla fel

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamj
ett tips är att bara använda de mässingsdistanser som du ska ha till en viss sorts moderkort..kolla i bruksanvisningen och se vilka distanser du ska ha var om du kör tex atx-standard. jorda dig brukar vara en fördel...gör du enklast genom att ta ex en bit ståltråd och koppla mellan elementet och handleden. läs noga i bruksanvisningarna var grejer ska sitta om du är osäker..men brukar vara svårt att koppla fel

Man ska inte ta "en bit ståltråd mellan elementet och handen" utan man ska jorda sig i chassit eller den delen man ska arbeta med. Det ska vara ett motstånd på 1KOhm mellan och det finns det i antistatarmband och det är en liten summa för att vara på den säkra sida "better safe than sorry".

Permalänk
Medlem

är ju onekligen enklare att jorda hela sig än vissa delar ståltråden fungerar exakt som antistat-armbanden

Visa signatur

Jag tar väl en kaka, jag tar kanske två
gamertag: http://card.mygamercard.net/SV/aj203.jpg

Permalänk
Medlem

Kan bara inte sluta garva åt "lagningen" :D:D:D:D:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzidzius
Kan bara inte sluta garva åt "lagningen" :D:D:D:D:D

Hehem håller med.

Ang. antistatarmband. Funkar det med en ståltråd eller måsta man ha ett antistatarmband?

har själv alltid kört med jortat chassi och strömmen avstängd (slår om strömbrytaren där bak) och hållt en hand på chassit. Har funkat fint men jag kanske blir olycklig en dag, eller?

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkas
Lagat?? Jaja han uttryckte sig väl fel men lite humor får man ha på småtimmarna

Finns många pc byggar guider på nätet, bara att söka. Bl.a http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index.php

den där hesidan ÄR SUPER BRA..jag viste inte nått om att bygga datorer förut och nu bygger ja dom me förbundna ögon tack vare den :P...så läs den den e super

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Näst intill allt står i mobo manualen så du behöver knappt en guide.

Permalänk
Medlem

Angående ståltråden så är det en dålig ide. I ett riktigt armband finns det ett skyddsmotstånd som räddar dig om du skulle ha glömt strömmnatningen och sen lägga fingrarna på något spänningsförande. Ett enkelt armband kostar inte mycket i förhållande till vad delarna kostade och det kan det vara värt för den säkerheten. Sen lär ett riktigt band vara skönare smidigare och hålla längre dessutom.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzidzius
"lagat" den? Vadå fram med skiftnyckeln eller? XD

kanske lite klumpigt sätt o laga den på.. fram med en avbitartång, 2 prollar o lite smältlim så tar man de bästa delarna från varje prolle.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
kanske lite klumpigt sätt o laga den på.. fram med en avbitartång, 2 prollar o lite smältlim så tar man de bästa delarna från varje prolle.

Har jag prövat och det funkar perfekt!

(vi kanske inte ska disskutera detta längre. känns ju lite offtopic...)

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Avstängd

(Än en gång: Varför går det inte att citera flera i taget, så som förut. Vad fan är checkboxarna till för? Börjar bli tröttsamt...)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamj
...jorda dig brukar vara en fördel...gör du enklast genom att ta ex en bit ståltråd och koppla mellan elementet och handleden. läs noga i bruksanvisningarna var grejer ska sitta om du är osäker..men brukar vara svårt att koppla fel

Det är en fördel om man vill ta livet av sig och förstöra icke-jordade komponenter om det vill se illa. Sluta komma med tips du inte begriper.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av willmans
Man ska inte ta "en bit ståltråd mellan elementet och handen" utan man ska jorda sig i chassit eller den delen man ska arbeta med. Det ska vara ett motstånd på 1KOhm mellan och det finns det i antistatarmband och det är en liten summa för att vara på den säkra sida "better safe than sorry".

Helt rätt. Fast motståndet ska snarare vara 1 MΩ, inte 1 kΩ. Mycket riktigt är det chassit man ska koppla sig till - via motstånd - och inte något element.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamj
är ju onekligen enklare att jorda hela sig än vissa delar ståltråden fungerar exakt som antistat-armbanden

Det är fel, och vi har tidigare, om och om och om och om och om igen förklarat varför.

...

Pärka: Vad menar du med att bygga en egen dator fast "INTE skruva fast hårddiskar...". Menar du det jag menar om jag säger att jag bygger en egen dator, dvs jag konstruerar först en CPU, väljer lämplig kretsfamilj, designar ett mikroprogramminne, bränner ROMs och skriver en PC-baserad korskompilator?

Om inte, vad menas med att bygga en dator fast inte bygga den på swecklockersvis (dvs montera en dator utan något större ingenörsbedrift)? Att bara få en dator att fungera (efter att möjligtvis man själv monterat den) är rimligtvis inte bygge alls, utan felsökning.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Pärka: Vad menar du med att bygga en egen dator fast "INTE skruva fast hårddiskar...". Menar du det jag menar om jag säger att jag bygger en egen dator, dvs jag konstruerar först en CPU, väljer lämplig kretsfamilj, designar ett mikroprogramminne, bränner ROMs och skriver en PC-baserad korskompilator?

Om inte, vad menas med att bygga en dator fast inte bygga den på swecklockersvis (dvs montera en dator utan något större ingenörsbedrift)? Att bara få en dator att fungera (efter att möjligtvis man själv monterat den) är rimligtvis inte bygge alls, utan felsökning.

Heter det inte att man bygger med lego fastän man inte har smält legobitarna själv? och byggar man inte ett hus fastän man inte har planterat träden själv?
Jag hatar sådana som bara sitter och letar fel!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pärkka
Heter det inte att man bygger med lego fastän man inte har smält legobitarna själv? och byggar man inte ett hus fastän man inte har planterat träden själv?
Jag hatar sådana som bara sitter och letar fel!

Jo, och jo. Men vad menar du?

Vilka "fel" är det du påstår att jag "letar efter"? Nämligen, är det ju så, att du vill bygga en dator fast inte bygga den. Du är otydlig, och måste specificera dig: Ska du bygga en dator, eller felsöka en redan byggd? Vill du ha tips i hur man tar en dator från att vara en hög delar till en fungerande maskin? I sådant fall ingår både byggandet och installation/konfigurering. Gör man dessutom fel, ingår felsökning.

Kom inte och påstå att felsökning och installation är "bygga", för det är det inte! Om du inte ser skillnad mellan att plantera träd och bygga hus är det ditt problem. Har du fler taskiga analogier på lager?

Och som svar på topic, nej det är inte svårt att bygga sin dator själv. Det är lite knepigare att felsöka den. Vilket "svar" (inte svårt - knepigt) din fråga har vet du bara själv.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Det är inte så svårt. Det är alltid bra att ha någon mer erfaren som hjälper dig, men känner du ingen sådan person så går det bra ändå om du tar det lugnt och metodiskt.

Förutom 64bits-guiden kan du ju kolla på den här guiden:
http://www.hardwarezone.com/guides/amd-socket939/index.php?pg...

Den är iofs på engelska, men med många bra och pedagogiska bilder.

Visa signatur

~Pelle~