Minimal Windows Installation

Permalänk
Medlem

Minimal Windows Installation

Vill installera Windows på ett 256 CF-minne. Jag vill kunna använda USB så helst ska det vara windows 2000 eller XP. Såg här på forumet att man lyckats göra Nanoinstallation av Win98, men eftersom jag har flera tillbehör som inte stödjer 98 är inte detta så intressant.

Länkar mottages tacksamt!

MVH/ Dava

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

jag avråder dig att börja pga att Windows skriver för mycket till minnet och sådeles förkortar livslängden markant

kolla hellre på Linux - DSL tex som är utmärkt för detta ändamål med sin "Frugal install" vilket gör att allt kopieras till ramminnet och sedan initieras därifrån

vill du trots allt köra Windows så kan du leka med Win SE 2003 eller mobile5 som är ämnade för handdator (se senaste datormagazin)

dessa körs via en emulator och fungerar ganska bra

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid prova att göra en installation så liten som möjligt med nLite: http://www.nliteos.com/

Hur det kommer fungera har jag dock ingen aning om, men det får du gärna berätta

Permalänk
Medlem
Citat:

jag avråder dig att börja pga att Windows skriver för mycket till minnet och sådeles förkortar livslängden markant

Vad menar du? Sliter det på Compact Flash minnet att köra windows?

Jag har en 300 MHz PII så funkar det verkligen att köra linux på en sådan? Mina erfarenheter av linux säger att det behövs mycket kraft för att få det att funka:/

Edit: nLite verkar intressant.. Ska testa det någon dag när jag har mer tid..

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Vad menar du? Sliter det på Compact Flash minnet att köra windows?

Ja, CF-minen klarar bara ett begränsat antal läsningar/skrivningar.

Permalänk
Medlem

Aha, det visste jag inte. Trodde att CF-minnen var evighetsmaskiner, man får ju 5 års garanti hos Sandisk och är det inte ännu längre hos Viking?

Linux DSL verkar mycket intressant.. sitter och läser om det nu

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

nlite kan man inte lita på helt riktigt..bättre att man optimerar efter intsallation

mitt xp fick jag ner till 700 mb o drog mkt lite i minne

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
nlite kan man inte lita på helt riktigt..bättre att man optimerar efter intsallation

mitt xp fick jag ner till 700 mb o drog mkt lite i minne

Fick du ner det till 700 mb mha nLite eller genom optimering efter installation? Ifall efter installation får du gärna berätta hur

Permalänk

Lyckades själv göra en Live-cd av Windows95 för ett par år sedan, då jag behövde andvända det på en dator utan hårddisk

Permalänk
Medlem

det finns många onödiga grejor i windows men som kan vara bra att ha..tex dllcache och help and support och drivers som man inte brukar använda windows egna..

om nån vill ha en sida som går igenom allt steg för steg så kan jag fixa..laddade ner sidan så jag har inte länken