Permalänk
Proffsmoddare

tjo; du..vart köpte du dom där ac-ryan lysrören?

mvh niklas

Visa signatur
Permalänk
Medlem

gah, jag vill ju också göra ^^

Men behöver få tag på billiga skivor. Att köpa dem på spindel blir för dyrt.

Visa signatur

.
.
.

Permalänk
Medlem

kahn... föreslagsvis använda som ngn inte behöver längre

Permalänk
Medlem

jo det är ju ganska självklart.. men vem har sådana mängder skivor ?

Visa signatur

.
.
.

Permalänk
Medlem

Är inte så bra på elektronik så jag måset fråga: Hur har du fått ström från eliminatorn till lysröret? Den änden av sladden från eliminatorn som man ska stoppa till lysröret ser ju inte alls ut som sådan man har till lysrör? Har du bara lödat fast lysrörs sladden på änden av eliminator-sladden eller vad? SKulle man kunna få en bild? Tack.

Permalänk
Medlem

En fråga:
Vart köpte du alla delarna? lysrören och konverters alltså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abexy
Är inte så bra på elektronik så jag måset fråga: Hur har du fått ström från eliminatorn till lysröret? Den änden av sladden från eliminatorn som man ska stoppa till lysröret ser ju inte alls ut som sådan man har till lysrör? Har du bara lödat fast lysrörs sladden på änden av eliminator-sladden eller vad? SKulle man kunna få en bild? Tack.

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk

Skulle också vilja veta det!

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sup3rioR
tjo; du..vart köpte du dom där ac-ryan lysrören?

mvh niklas

Ac-ryan:et köpte jag på komplett. Samma sak med 10cm-röret som va från bitspower.
https://komplett.se/k/ki.asp?sku=309611 Finns dock inte kvar som lagervara tydligen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kahn
jo det är ju ganska självklart.. men vem har sådana mängder skivor ?

Jag (hade)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av abexy
Är inte så bra på elektronik så jag måset fråga: Hur har du fått ström från eliminatorn till lysröret? Den änden av sladden från eliminatorn som man ska stoppa till lysröret ser ju inte alls ut som sådan man har till lysrör? Har du bara lödat fast lysrörs sladden på änden av eliminator-sladden eller vad? SKulle man kunna få en bild? Tack.

Alltså jag klippte av sladden (vid kontakten längst ut på kabeln) på eliminatorn, dessa kablar har jag kopplat till molexkontakten som är kopplad till invertern, som man kopplar in lysröret på.
Ska ladda batterierna till kameran så kan ja ta något kort.

Men enkelt förklarat:
Eliminatorn -> molexkontakt (kopplad till invertern) -> lysrör

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bograth
En fråga:
Vart köpte du alla delarna? lysrören och konverters alltså.

Finns i de flesta datorbutiker, helt vanligt ccfl-rör med inverter.
http://komplett.se/k/ki.asp?sku=309612

Fått några frågor om hur många skivor som går åt, kan skriva det här igen.
Med 30 cm rör så ca 190-200 skivor.
Med 10 cm rör så ca 60-80 skivor. (har ingen lampa framför mig så jag kan inte räkna hur många jag använt)

Visa signatur

RHCE

Permalänk
Medlem

Aha, så enkelt sagt, du lödade fast den avklippta eliminatorsladden till molexen som följer med lysröret?
Tack så mycket! Väntar på bild

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abexy
Aha, så enkelt sagt, du lödade fast den avklippta eliminatorsladden till molexen som följer med lysröret?
Tack så mycket! Väntar på bild

Precis, så kan man säga.

Fast ja orka inte ta bild på de ja har färdiga, de är inlindade i eltejp nämligen, och den plockar jag inte av direkt

Men här kommer en bild som visar hur allt är kopplat.

Simpelt

Visa signatur

RHCE

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket! Ska börja samla cds nu!

Permalänk

Vart sugen på att bygga en jag med nu. Fast med sådan där rör i som blinkar i takt till musiken. Sedan skarva på kabeln så att man kan köra den på molex kontakt i datorn eller något. Perfekt för LAN.

Visa signatur

Styrelseledamot Piratpartiet Östergötland - www.piratpartiet.se

Permalänk
Medlem

Håller på och samlar skivor nu jag med Är uppe i 66 stycken

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk
Medlem

Håller på och samlar skivor nu jag med Är uppe i 73 stycken

Visa signatur

We are the police you moron, We got helicoptors.

Permalänk
Medlem

man ska ju inte kunna posta två inlägg irad

Permalänk
Medlem

Jag vet att det är en gammal tråd men visst borde det gå att köra 230v-12v eliminatorn direkt kopplad på trådarna ut ur eliminatorn, eller är det mer osäkert?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bograth
Jag vet att det är en gammal tråd men visst borde det gå att köra 230v-12v eliminatorn direkt kopplad på trådarna ut ur eliminatorn, eller är det mer osäkert?

Det var så jag kopplade min cd-lampa för några år sen iaf...

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Avstängd

hmm, måste också passa på att ställa en fråga nu när den är uppe

Vilket kabel går till vilken molexkabel? alltså, en bör gå till röd och en till svart, right? Men vilken? (nummer från tex vänster skulle hjälpa, nybörjare på kablar )

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

5volt =röd 12volt =gul

Permalänk
Avstängd

mjo, men på eliminatorn, vilken kabel ska kopplas med vilken molex-kabel?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

står på ^^

på den runda kontakten så är det med 95% säkerhet att hålet är plus och höljet är minus.
brukar finnas en bild på klumpen annars.
eller så tar man multimetern o kollar

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Saknar man multimeter tycker jag man har rätt att ställa dumma frågor lite då och då ^^ man måste lära sig nån gång

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"