Permalänk
Medlem

tp-kablar

vad är det för skillnad på installationskabel och patchkabel?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Medlem

Installationskabel är gjord för fasta installationer och patchkabel är för övrigt där man låter kabeln ligga huller om buller.
Anledning är att installationskabeln har en ledare för att kunna kontakteras och blir/brukar vara mindre böjlig. Patchkabeln har många små ledare.

EDIT:
Ledare är fel ord. Kardeler är rätt ord

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Installationskabel är gjord för fasta installationer och patchkabel är för övrigt där man låter kabeln ligga huller om buller.
Anledning är att installationskabeln har en ledare för att kunna kontakteras och blir/brukar vara mindre böjlig. Patchkabeln har många små ledare.

EDIT:
Ledare är fel ord. Kardeler är rätt ord

Kardeler var ett väldigt konstigt ord. Man kan säga "trådar" eller nåt också, fast det kvittar ju egentligen.

Installationskabel (entrådig) är gjord för att kopplas i 110- eller krone-plintar, d.v.s. oftast fasta vägguttag eller patchpaneler. "Patchkabel" (mångtrådig) är gjord för att klämmas in i (vanligen) RJ-45-pluggar. Det går att göra tvärsom, men det blir aldrig riktigt bra.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Kardeler är faktiskt rätt ord.
När en ledare består av flera tunna koppartrådar så kallas varje enskild koppartråd för "kardel". Kardeler/kardelar (båda stavningarna verkar förekomma) är plural.
Ord som "tråd", "ledare" osv. Använder man normalt sett för att beskriva ledaren som helhet.
Man undviker missförstånd om man lär sig att använda rätt terminologi. Dessutom så är kunskap==makt

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmPz
Kardeler är faktiskt rätt ord.
När en ledare består av flera tunna koppartrådar så kallas varje enskild koppartråd för "kardel". Kardeler/kardelar (båda stavningarna verkar förekomma) är plural.
Ord som "tråd", "ledare" osv. Använder man normalt sett för att beskriva ledaren som helhet.
Man undviker missförstånd om man lär sig att använda rätt terminologi. Dessutom så är kunskap==makt

Jag sa inte alls att det var fel. Det verkar heltufft, jag har bara aldrig hört det förut (därav konstigt).
Ordet "tråd" kan man ha till att beskriva lite av varje, men oftast när man pratar om kablar menar man ett enskilt "strå".

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem

Jo, och ord som kan beskriva lite av varje är inte så bra, just eftersom de kan betyda lite vad som helst.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Kabel = Allt
Ledare = de 8 små "kablarna" som ligger i kabeln
Kardeler = kopparn.

Så ska det vara så som jag lärt mig i skolan