Fungerar det här Wlan/bärbar/stationär

Permalänk
Medlem

Fungerar det här Wlan/bärbar/stationär

Frun har en bärbar som har wireless lan, nu vill hon accessa Internet. Frågan är vad som blir enklast att göra, om jag direkt ska koppla in en trådlös bredbands router i BBB-uttaget och sen från den dra en kabel till min stationära. Eller om jag från kabeln jag har nu från BBB-uttaget ska koppla in min vanliga router och dra en kabel från den till den trådlösa routern.?

Ny mark för mig så jag står frågande.

Permalänk
Medlem

Under förutsättning att du med "router" syftar på en NAT-router (vilket du förmodligen gör om du inte vet vad det är för något) så är det första alternativet bäst. Dvs en kombinerad trådlös NAT-router/switch.

Alternativet vore en vanlig trådbunden NAT-router i kombination med en trådlös accesspunkt.

Två NAT-routrar i serie ska man undvika.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

varför använda den icke trådlösa routern?

Permalänk
Medlem

Har nu kopplat som följer BBB-uttag->WlanRouter->Stationär

Allt fungerar nu, stationära och bärbara kommer ut på Internet.

Satte WPA-psk så man måste slå in ett lösenord för att komma ut på nätet med den bärbara.

Men, jag vill inte att min router ska sända ut själva nätverkets namn, jag vill inte att någon ska se att det finns en trådlös nätverksanslutning. Förstår att det har nåt med SSID att göra, kan någon hänvisa till någon guide, eller tidigare post i forumet där det står enkelt hur jag ska göra för att få bort detta. Frågan är dock hur ska bärbara datorn hitta mitt nätverk om det inte syns? Skulle vilja kopiera mac-adressen och göra så att endast den bärbara kan accessa nätverket, men det kanske är överkurs?

Kan någon gå in på routern och sen in i min stationära?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av midiland
Har nu kopplat som följer BBB-uttag->WlanRouter->Stationär

Allt fungerar nu, stationära och bärbara kommer ut på Internet.

Satte WPA-psk så man måste slå in ett lösenord för att komma ut på nätet med den bärbara.

Men, jag vill inte att min router ska sända ut själva nätverkets namn, jag vill inte att någon ska se att det finns en trådlös nätverksanslutning. Förstår att det har nåt med SSID att göra, kan någon hänvisa till någon guide, eller tidigare post i forumet där det står enkelt hur jag ska göra för att få bort detta. Frågan är dock hur ska bärbara datorn hitta mitt nätverk om det inte syns? Skulle vilja kopiera mac-adressen och göra så att endast den bärbara kan accessa nätverket, men det kanske är överkurs?

Kan någon gå in på routern och sen in i min stationära?

Om du har WPA kryptering så kan du nog vara rätt så lugn.
Om du vill hitta ett nätverk som SSID utsändning är avstängt på så går du bara in på egenskaper på nätverkskortet.

Kontrollpanelen -> Nätverksanslutningar -> Egenskaper på kort -> Trådlösa nätverk

Lägga till i listan där och sedan får du fylla i uppgifter... Du måste skriva in rätt SSID för att kunna ansluta till routern.

Heter routern "Sax" Så skriver du Sax som SSID och sedan så väljer du krypteringsinställningar...
I ditt fall WPA-PSK, TKIP.

//

Visa signatur

A64 3000+@3200+ | TWINX1024 3200XL 512 x 2 KOMMER SNART | 9800 Pro @ XT | Asus K8N-E Deluxe | Arctic Cooling VGA Silencer rev. 3.

Permalänk
Medlem

Ok tackar, ska testa det.

En annan sak då, hon sitter och spelar olika spel online och det drar en massa bandbredd, kan jag genom routern limitera hennes bandbredd på något sätt?

Vi har BBB 10/10Mb. Tänkte att hon kunde få 10% av detta.

Permalänk
Medlem

Med en vanlig ROUTER kan du inte det. SVAR: Nej
För det behöver du en mer avancerad router.
Eller så smyginstallerar du ett net-limiter program på hennes dator o ställer in den på 1/1Mbit.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
Med en vanlig ROUTER kan du inte det. SVAR: Nej
För det behöver du en mer avancerad router.
Eller så smyginstallerar du ett net-limiter program på hennes dator o ställer in den på 1/1Mbit.

/Homer_S1

Ja hon vet om detta, har sagt att ska hon sitta och leka så limiterar jag bandbredden.

Har du något bra program att rekommendera för detta ändamål? Vilket är skälig hastighet att sänka till så att det inte går alltför långsamt för henne? Vi har 10/10

Permalänk
Medlem

Detta är väl ganska populärt om jag inte minns fel.
http://www.download.com/NetLimiter/3000-2071_4-10227459.html?...

Fast det kostar visst pengar om man vill vara ärlig såg jag.

Permalänk
Medlem

Alltså det här fungerar inte, måste vara något annat fel.

Routern är av märket Dlink Di-524

Nu sitter hon bara på skype och surfar på lunarstorm, och jag försöker vara på nätet men det går enormt långsamt.

Några tips på vad jag kan göra? program att kolla hur mycket av totala bandbredden som hon förbrukar? verkar som om hon nu får mer än vad jag får.

Finns 1 spel jag också spelar som går enormt långsamt så fort hon använder sig av internet, fungerar netlimiter så att jag kan ge mitt program extra bandbredd? finns något gratis-limiter?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimjavel
Detta är väl ganska populärt om jag inte minns fel.
http://www.download.com/NetLimiter/3000-2071_4-10227459.html?...

Fast det kostar visst pengar om man vill vara ärlig såg jag.

finns nyare version även, så ni vet där är lite mer funktioner och mer kontroll och hittar fler program