Permalänk
Medlem

Roligt telefontrick

Får ligga som programmering eftersom jag gjorde ett simpelt program till det. Jag har precis läst en distanskurs som hette datanät. Där fick jag lära mig massor om hur vårt telefonsystem fungerar och med de kunskaperna gjorde jag ett litet experiment som fungerade bra och som jag tyckte var rätt fräckt

När man slår in ett nummer på en vanlig telefon så omvandlas varje siffra till en ljudsignal som skickas iväg i telefonledningen (detta ljud hör man i luren ju). Jag genererade en ljudfil som pep i de frekvenser som motsvarade mitt telefonnummer och spelade upp det genom högtalarna och in i telefonen. Det fungerade skitbra; inom kort började det ringa i min mobil utan att jag nånsin slagit numret rent fysiskt

Detta är kanske inte så fräckt egentligen, men jag tyckte det var hur coolt som helst att min teori fungerade.

Tutorial :

Installera GoldWave, programmet jag använde för att generera ljudet med :http://www.goldwaving.com/downloads/gwave513.exe

ladda hem programmet som skapar en liten formel för hur ett visst telefonnummer ser ut matematiskt och kopiera utdatan

http://home.no/filipsprogram/DUMP/teletele.exe

Installera och starta GoldWave och klicka på New

Gå in på Expression Evalutator

Klistra in

Starta nytt samtal, tryck play och håll telefonen vid högtalaren

Det borde fungera. Det tog mig lite trixande med volym och telefonavstånd innan jag fick det att fungera bra.

Här är en mp3a med mitt mobilnummer: http://home.no/filipsprogram/DUMP/min%5Fmobil.mp3

Snygg Delphi-kod till programmet:

const t:array [0..9] of string = ('(sin(5912*t)+sin(8394*t))/2', '(sin(4379*t)+sin(7596*t))/2', '(sin(4379*t)+sin(8394*t))/2', '(sin(4379*t)+sin(9280*t))/2', '(sin(4838*t)+sin(7596*t))/2', '(sin(4838*t)+sin(8394*t))/2', '(sin(4838*t)+sin(9280*t))/2', '(sin(5353*t)+sin(7596*t))/2', '(sin(5353*t)+sin(8394*t))/2', '(sin(5353*t)+sin(9280*t))/2'); var s:string; i:integer; begin s:=''; for i := 1 to length(edit1.text) do s:=s + t[(ord(edit1.text[i])-$30)] + '*(step(t-' + floattostr((i*2-1)/10)+ ')-step(t-' + floattostr(0.15+(i*2-1)/10) +')) +'+#13#10; s:=copy(s,1,length(s)-3); s:=StringReplace(s,',','.',[rfReplaceAll]); memo1.Text := s;

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Coolt..

Ännu coolare vore om man lärde sig vissla sitt telefonnummer..

Permalänk
Medlem

Mm, håller på och jobbar på det. Lyckades sjunga in några siffror, men jag vet inte vilka jag prickade

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Detta får mig att fundera på filmen "hackers" där de använda en bandspelare för att kunna ringa gratis.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har för mig att detta funkade på äldre telefonautomater (de med myntinkast) ett tag. Min kusin hade också sån där japanskt miniräknarklocka när vi var små. Den hade även en telefonfunktion som denna så man kunde ringa nummer utan att slå in dem på knappsatsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZuqR
Detta får mig att fundera på filmen "hackers" där de använda en bandspelare för att kunna ringa gratis.

Vilket är baserat på en verklig händelse. Info om 2600Hz.

Hackers är för övrigt en kunglig film. Ojoj, Acid Burn säger jag bara 8-).

//C

EDIT: Enkodningen mellan ljud och nummer när det gäller vanligt tonval (dvs inte det gamla pulsvalet som jag inte ens vet ifall det fungerar längre) kallas för DTMF .

Permalänk
Medlem

*** vad coolt! Var ju tvungen att testa det med telefonen, funkade skitbra.

Det var jag som ringde nyss, kom på att jag glömde säga vem jag var.

Permalänk
Medlem

Ah, najs, glömde fråga vem du var oxå

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Re: Roligt telefontrick

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight

Här är en mp3a med mitt mobilnummer: http://home.no/filipsprogram/DUMP/min%5Fmobil.mp3

nya sättet att ragga nu när inte öä finns?

Visa signatur

Erfarenhet är något man får precis efter man hade behövt det.
http://files.upl.silentwhisper.net/upload2/regel7.png

Permalänk
Medlem

Re: Re: Roligt telefontrick

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geil
nya sättet att ragga nu när inte öä finns?

Permalänk

/me thinks någon bör kolla närmare på "Phreaking" O_o

Visa signatur

"90% av att vara smart är att veta sina begränsningar. De återstående 10 procenten är att veta att man måste gå utanför dessa begränsningar."
Hjälp till att öka kunskapen.
FirefoxMyths

Permalänk
Medlem

Har ett liknande program till min iPod. Man håller luren mot mikrofonen på telefonen och slår numret.
Kräver dock att man har iPL installerat; http://ipodlinux.org

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem

Läs "Copyright finns inte" av Linus Walleji, där står det en hel del om ämnet.

Permalänk
Medlem

OT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pucka
Har för mig att detta funkade på äldre telefonautomater (de med myntinkast) ett tag. Min kusin hade också sån där japanskt miniräknarklocka när vi var små. Den hade även en telefonfunktion som denna så man kunde ringa nummer utan att slå in dem på knappsatsen.

Tekniken kallades "red boxing", och har aldrig funkat i Sverige.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av conio
Vilket är baserat på en verklig händelse. Info om 2600Hz.

I fallet med tonen 2600 Hz så användes den till att ringa gratis långdistanssamtal, inte till att ringa gratis från telefonautomater. Tekniken kallades "blue boxing" och var Apples första produkt (en aning modifierad version av sanningen, men Jobs och Woz sålde faktiskt ihopbyggda "blue boxes" innan de grundade Apple).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Läs "Copyright finns inte" av Linus Walleji, där står det en hel del om ämnet.

Nu var det ett bra tag sen jag läste den boken, men han skriver väl mest om phreakingens historia (bland annat), än dess teknik? Nog för att det förstnämnda även är intressant.

För övrigt, ibland så ringer de upp kändisar osv. i radio. Det har hänt att de då slår in numret så DTMF-tonerna går ut i sändning. Bra sätt att få tag på kändisars nummer, om man nu är lagd åt det hållet.

Permalänk
Medlem

Vad latjo program. Funkade prima på första försöket
Bara börja göra ljudklipp med alla personer man känner så kan man ringa dom senare

Permalänk

Jävligt fränt, funkade första gången!

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

Sen kan man (eller kunde?) slå(!) numret genom att banka på "klykan".
Kan trycker till en gång för 0 och två ggr för 1 osv.
Det är så det äldre systemet utan toner fungerar.
Jobbigt som fan men garanterat ett häftigt partytrick.

Permalänk

Jag har ett sånt här program till min handdator.

Har haft det i cirka 2 år.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Sen kan man (eller kunde?) slå(!) numret genom att banka på "klykan".
Kan trycker till en gång för 0 och två ggr för 1 osv.
Det är så det äldre systemet utan toner fungerar.
Jobbigt som fan men garanterat ett häftigt partytrick.

Ja, det är väl så pulstelefonerna fungerar, den där snurrskiten...

Telefon-nätets historia är full av rolig teknik, man måste ju beundra alla metoder som switcharna använde förr...

Visa signatur

"90% av att vara smart är att veta sina begränsningar. De återstående 10 procenten är att veta att man måste gå utanför dessa begränsningar."
Hjälp till att öka kunskapen.
FirefoxMyths

Permalänk
Medlem

haha jag tyckte det va asballt. jag ska prova det

edit:
nu har jag försökt två gånger och hamnar hos någon annan.
jag vågar inte försöka flera gånger
det konsiga är att jag skriver in mitt mobilnummer och hamnar på en hemtelefon nånstans.

Permalänk
Medlem

Fanns väl någon speciell dosa förr i tiden som var någon slags kort-nummer för frekvent ringda samtal. Alltså en dosa där man kunde skriva tant agda och sen tryckte man in hennes nummer och sen sparades det så man kunde spela upp det direkt i luren genaom att trycka på en knapp bara.

Någon som vet om det finns ngt liknande för mac?

/Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

vadå? säger ni att de fysiska knapptryckningarna inte spelar någon roll, utan att de bara genererar en ton som man skulle kunna få på valfritt annat sätt? Detta tror jag är väldigt mycket upp till varje enskild telefonmodell i så fall. Men jag tyckte det var jääävligt oväntat att det var såhär det funkade.

Permalänk
Medlem

asså... det här kan faktiskt vara användbart.
bara att skaffa en mp3 ljudlista eller nånting om man inte orkar håller på med telefonböcker o trycka in samtal hela tiden.

förresten det funkade om jag slog numret genom hörlurarna istället för högtalarna

Permalänk

DTMF toner via datorns högtalare... Väcker minnen från när man sysslade med sånt till Commodore 64 och Amiga... Det var tider... Men några av er kanske inte var födda då Gjorde även hårdvara till joystickportarna så man via telen kunde ringa upp och trycka på telens knappar och styra datorn (som när ungar ringer TV4 och spelar tv-spel i direktsändning)... Mycket skit har man haft för sig med datorn och telen

Fanns en del saker man kunde göra förr... Idag är systemen för smarta Man kunde ringa nummerupplysningen (gratis) från telekiosker och söka efter personer man visste inte fanns... När dom sa att dom inte kunde hitta nån så sa man "okej, men jag slipper väl betala för samtalet då??" "ja, vad har du för nummer?" så uppgav man sitt hemnummer så dom kunde "dra av" beloppet för samtalet... dom såg inte varifrån man ringde Så genom att hålla ut på samtalen och ringa några gånger så kunde den som ville, samla ihop ett antal slantar att ringa för

Man kunde även jävlas när man var hemma hos nån, genom att slå 0059. Efter några sekunder ringde det tillbaka i telefonen ända tills någon svarar. När man lufte luren var det tyst.

EDIT:

ToToo

"vadå? säger ni att de fysiska knapptryckningarna inte spelar någon roll, utan att de bara genererar en ton som man skulle kunna få på valfritt annat sätt? Detta tror jag är väldigt mycket upp till varje enskild telefonmodell i så fall. Men jag tyckte det var jääävligt oväntat att det var såhär det funkade."

Slut citat.

Det är precis så systemet fungerar Knapparna är enbart till för att generera toner i en tongenerator Prylar för detta har dock dött ut iom att mobiltelefoner blivit var mans egendom. Förr fanns det telefonböcker i fickformat.. som spelade upp toner.. ifall man ringde på jobbet, i telekiosk, från nån kompis etc etc...

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

tootoo, jepp så är det, det är nog inte beroende av telefon, för telefoner måste ju skicka samma sorts signaler till telestationen, annars blir det ju knepigt om de skulle generera olika toner.
Ip-telefoni-telefoner är ju dock ett undantag.

Minns en rolig telefonhistoria i lumpen. Jag var signalist och hade nyss kopplat in mig på telenätet och skulle göra ett föbindleseprov med staben på regementet.
Ansluter snurran till fältapan(gammal telefonlåda, modell 50-tal) och slår numret, ex 23456
Jag: NicklasQuintus, NicklasQuintus
Andra sidan: Hallå?
Jag: Från NicklasNicklas förbind.....öhhh vart jag har kommit?
Andra sidan: Ehh, du har kommit till Helena
Jag: Aha, humm, då måste jag ha kommit fel, men ursäkta vad är numret som jag kommit till?
Andra sidan: 12345
Jag: Aha, okej förlåt att jag störde.
Andra sidan: Ingen far, hejdå

Så om ni märker skillnaden på telefonumren så skiljer alla nummer 1 siffra så det är någon från rep-plutonen som har varit å mixtrat med snurran och flyttat den ett steg så 2 blir 1 3 blir 2 osv. Väldigt kul skämt faktiskt.

/niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk

Lite förvånande hur några som tagit sig tiden att forska i den tekniska anarkismens guldår här, men vajert att se lite retrointresse

Visa signatur

"90% av att vara smart är att veta sina begränsningar. De återstående 10 procenten är att veta att man måste gå utanför dessa begränsningar."
Hjälp till att öka kunskapen.
FirefoxMyths

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att metoden var så vanlig eller vad man ska säga. Får skita i att ta patent på det då

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Andreas Epradius, skorpion etc etc:

Ja, men jag menar, det skulle mycket väl kunna vara så att en telefon kräver en knapptryckning för att ta emot en ton. Jag har t.ex en modell värsting trådlös lur, och jag satt och experimenterade med den och tänkte "varför skulle de inte göra så att den bara kan ta emot toner via en knapptryckning?"

Ehm, fast nu är jag kanske ute å cyklar när jag tänker efter.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delight
Hade ingen aning om att metoden var så vanlig eller vad man ska säga. Får skita i att ta patent på det då

Är inte du Linköpingsmänniska? Jag vill minnas att kursen Signaler och system brukar behandla DTMF-systemet i någon inlämningsuppgift.

Permalänk
Medlem

Då bidrar jag med en liten matlabfunktion som gör det hela "baklänges".
Funktionen tar in filnamnet på din ljudfil(format wav), splittar upp ljudet i olika sekvenser, konstruerar ett lågpassfilter och ett högpassfilter, filtrerar varje ton och gör en fouriertransform på det hela för att ta reda på frekvensspektrumet.
Sedan, lite fult, så plockar vi den dominanta frekvensen och ... ja resten är ganska greppbart.
works like a charm.
Have phun

function dtmfdecoder(filename) [recording,Fs,bits] = wavread(filename); N=length(recording); blocklength= 100; borders=[]; tone_on=0; for i=1:blocklength:N-blocklength, if (norm(recording(i:i+blocklength))>1) if tone_on ==0 borders=[borders i]; tone_on=1; end else if tone_on==1 borders = [borders i-1]; tone_on=0; end end end borders = reshape(borders,2,length(borders)/2); lowpass = fir1(20,1000/(Fs/2),'low'); highpass = fir1(20,1000/(Fs/2),'high'); disp('Numret'); for tone = 1:length(borders) sound = recording(borders(1,tone):borders(2,tone)); lowpart = filter(lowpass,1,sound); highpart= filter(highpass,1,sound); lfft = fft(lowpart); hfft = fft(highpart); lmax = find(lfft==max(lfft)); hmax = find(hfft==max(hfft)); nSamples = length(lfft); lfreq = Fs * lmax/length(lfft); hfreq = Fs * hmax/length(hfft); hpos = (hfreq - 1209)/127 + 1; lpos = (lfreq - 697)/73 +1; hpos = round(hpos); lpos = round(lpos); N = ['1' '4' '7' '*'; '2' '5' '8' '0'; '3' '6' '9' '#']; disp(['Ton ' num2str(tone) ' är ' N(hpos,lpos)]); end

Visa signatur

weeeee