Civilization 4 får datorn att reboota

Permalänk
Medlem

Civilization 4 får datorn att reboota

Jag har som många andra problem med PC-spelet Civilization 4. Allt fungerar utmärkt då jag installerar spelet och den senaste patchen. Det fungerar dessutom finfint att starta spelet och spela i ca 5-10 minuter, sedan plötsligt så bootar datorn bara om! Ingen blåskärm, ingen förvarning, ingen synbar anledning! Är det någon på detta forum som känner igen detta möjligtvis?

Någon som kanske har några handfasta tips till mig? Det skulle uppskattas enormt! Det känns ju väldigt surt att köpa ett spel som inte vill fungera.

Min dator:
Pentium 4, 3,2 GHz Multithreading
1 Gb RAM
160 Gb HDD
ATI Radeon 9600 grafikkort

Tack på förhand!

Visa signatur

// Per

Permalänk
Medlem

Står det nåt om det i loggboken?

Permalänk
Medlem

Var hittar jag loggboken?

Visa signatur

// Per

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen -> Administrationsverktyg -> Loggboken

Permalänk

Kolla värmen, Det kan vara ett problem eller om det är dit nätagg. Testa rensa datorn från damm:D

Permalänk
Medlem

Jag har testkört programmet Speedfan ett tag nu. Det visar på att värmen stiger ganska kraftigt då jag startar Civ4. Från ca 40 grader till 55 grader och uppåt. Det kan ju vara detta som leder till omstarterna.

Problemet är att Speedfan inte lyckas öka fläkthastigheten ordentligt. Om jag manuellt sätter de till 100% och stänger av "auto"-funktionen, så varvar fläktarna upp ordentligt, men efter ca 10 sekunder så stängs de av igen... Hur kommer det sig?

Edit:

Har nu kört Prime95 också för att stressa processorn. Det får temperaturerna att gå upp till ca 58 grader, men ingen omstart sker.

Enligt loggarna så ligger tempen kring just 58 då Civ4 krashar och startar om... Så det verkar kanske inte vara just den tempen som orsakar krasherna...

Däremot när jag testade ATI Tool för att testa överklockning, då krashade datorn på precis samma sätt vid en viss höjning av minne och core-hastighet. Detta kan kanske tyda på att det är ett överhettat grafikkort som leder till omstarterna i Civ4? I så fall, skall jag underklocka mitt grafikkort? I så fall, hur mycket?

Visa signatur

// Per

Permalänk

Har du patchat det till nyaste versionen? Den första versionen var en riktig memoryhogger.

Permalänk

Jag hade precis samma fel med mitt grafikkort, lösning: Ta bort sidan på datorlådan så fungerade det skit bra