Permalänk

Nytt Grafikkort - hur kyler jag?!?!

Har köpt ett http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317148 nyss, det sitter ju en fläkt på kortet, som fungerar, + att jag har en processorfläkt(vet inte hur bra den är) + en fet jävla OBH nordica fläkt som står o spinner på MAX (otroligt stark) riktat in i datorn... kortet blir ändå för varmt och hänger sig så att jag blir tvungen att starta om datorn efter ett tag... Hur fan ska jag kyla?! några idéer? har ingen kylpasta om man nu ska ha det (vet inte hur det fungerar..) eller nåt sånt..?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Du skapade två trådar av misstag. Jag tog bort den andra.

Permalänk

tack.. behöver fortfarande hjälpa =(

Permalänk
Medlem

Hur varmt är kortet då?
Låter inte som som problem med kortet. Låter som att ditt nätagg suger. Qtec?

Permalänk
Medlem

En kompis har precis samma problem. 90c på kärnan
Och ett försvagt nätagg

Visa signatur

Burk 1: MSI Neo4 Platinum, AMD64 "Winchester" 3200+ , Corsair 2048mb, 7800GT.
Burk 2: AMD64 "Venice" 3200+ @ 2500mhz, AsRock SATA2, Corsair 2048mb, XFX 6800GT NV5 Silencer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
En kompis har precis samma problem. 90c på kärnan
Och ett försvagt nätagg

The Ultimate Combination

OnT: Tror med det kan vara nätagget...

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem

beror det på grafikkortet är det väl bara att skicka tillbaka. något måste uppenbarligen vara fel om det inte går att använda utan att det blir för varmt och hänger sig.
kolla om du kan få en annan modell.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Detta är lite av en långsökt gissning men:

Hade problem med att processorn var mycket varm. Kollade upp vCore som visade sig ligga på 1.7V. Den ska ligga på, och var i BIOS satt till, 1.5V. Fick veta på moderkortets supportforum att dessa moderkort (MSI) ofta hade problem med detta i vissa BIOS-versioner. Uppdaterade BIOS och problemet försvann.

Långsökt som sagt, men det är kanske möjligt att samma sak händer med din GPU? Du kan ju iallafall kolla volten och se om den ligger rätt.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Det måste vara hans nätagg, vänta tills han svarar.

Permalänk

Använd förhuden annars, funkar i alla lägen

Visa signatur
Permalänk

jag har också mina aningar på nätagget ... För alla 3 grafik korten (ett radeon 9800 (som har SMÄLT en del så det är nog därför) och ett geforce4 mx 440, och nu detta sapphire x1600pro ... jag har ju ångerrätt fortfarande på mitt sapphire ... det är andra små problem med datorn också, som t.ex när jag har DC på så börjar det hacka som faaan, kan inte göra något annat ... när jag laddar ner nått från internet så hackar/laggar det som fan också , så jag inte kan göra något annat.. inte ens titta film.. om jag laddar i ca 500kb/s ... och om jag inte gör nånting.. bara är i windows .. om jag snurrar musen i en cirkel så hackar datorn till i typ 0.1 sekund då och då.. any luck?!:S jag är inte så hajj på detta har ett standard 300w nätagg...

Permalänk

300w är svagt. Vad har du för processor?

Minnena kan göra att datorn hackar. Du kanske har för lite minne. Det kan oxå vara så att din hårddisk sjunger på sista versen eller är helt enkelt för slö.

Visa signatur

asus A8V, amd64 +3500 venice(CNPS9500), 1024mb ddr 3200, leaktek 6800GT 256 mb AGP(vf700-cu)

Permalänk

amd 2600+ 1,6ghz.. 1024 mb ram (2 stycken 512mb)

Permalänk

300W är för klent för de komponenterna.
Testa med ett fetare, gärna 400W och se hur det blir!

Permalänk

så det är alltså nätagget.. vad behöver jag köpa då? bara ett nytt nätagg så är de klart? pris/tips på ett som är "bra"? tack för allt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Divine Intervent
så det är alltså nätagget.. vad behöver jag köpa då? bara ett nytt nätagg så är de klart? pris/tips på ett som är "bra"? tack för allt

LITA på den som har rätt från början istället.

Hiper S12 430W är ett skitbra och skitprisvärt nätaggregat som jag har och rekommenderar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dzidzius
LITA på den som har rätt från början istället.

Hiper S12 430W är ett skitbra och skitprisvärt nätaggregat som jag har och rekommenderar.

okej.. är det bara köpa ett nytt o byta ut det så är det klart?

Permalänk
Medlem

Det kan vara lite svårt att byta ut nätagg om du aldri gjort det förut. Lite jobbigt att ta ut allting (moderkort osv). Fast på din så kanske man inte måste göra det?

Permalänk

nja.. har en kompis som kan sånt..men hittade inte ditt nätagg nånstans.. har du länk?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan du inte prova med din kompis nätaggregat först för att va på säkra sidan?

Visa signatur

Amd 3700+ 2.2 @ 2.9, ocz 2x512 ddr @ 580, Asus A8N5X, 200gb sata2, 6800Xt:)
Dator2 Dell p4 2.8HT,256ddr2,40gb och ett 250watts nätagg.

Permalänk
Medlem

Finns det något att vara osäker över?? Jag menar 300 W??????????????? Att han ens får igång datorn XD

Permalänk
Medlem

580W for the win...

Just det, det finns ingen Post Counter här... haha, kanske ska sluta spamma med onödigt skit.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
580W for the win...

Just det, det finns ingen Post Counter här... haha, kanske ska sluta spamma med onödigt skit.

Blev sur i 5 millisekunder för jag trodde du menade mig.

Oj, det här VAR visst ett onödigt inlägg.

Permalänk
Medlem

nja det beror mest på Amperen på 12V linan än watten, men 300W är en aningen för klen? jag kör mitt system på ett 350w 18A på 12V linan..fungerar prima, fungerade med ett X850XT med..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Heh.

Det där var sista, jag lovar.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Heh.

Det där var sista, jag lovar.

omg..

OK, DET var MITT sista.

Permalänk

1000 jävla kronor.. och om det inte är felet? då hänger jafan mig själv!! 1000 spänn i onödan om det inte funkar ..?!?!?! om jag bara visste 101% var det var.. skitdator

Permalänk
Medlem

300W RÄCKER INTE!!! READ! Köp, bli nöjd. Och bli knäckt när du märker att det funkar. Om det inte funkar så kan du inte direkt komma och säga: Det funkar ju inte !!!!! OMG OMG OMG!!!!!!!! Har inga fläktar i datorn!" Eller något annat vackert.

Permalänk

jag har ju en oändligt stor fläkt från obh nordica aja.. får vänta 3 månader och köpa ett nätagg då ... blir väl o spela på brorsans dator tills dess inte moderkortet som jävlas då?:P KANSKE SKA KÖPA EN NY SÅN?! ELLER EN HELT NY JÄVLA DATOR???!! VAD TYCKER DU?!?!?!?!