Permalänk
Medlem

Datorn startar inte

Ersatt min Northbridge fläkt med en Zalman (blå) kylfläns.
Måste säga det att det var den jobbigaste konstruktion jag har varit med om.
Väldigt jobbigt att få till det så att den passar så det vart en del hårda tag!

När jag sedan startar datorn så startar den och går i ca 5-8sek sen slocknar den helt och nu är den död...

Nu har datorn bara stått i ca 2 dagar och testade nyss att starta den och då vart det samma sak sen nu får jag inte igång den.

Anar att det kan ha kommit ut en del kopparpasta bredvid det lilla chippet så kanske det har blivit någon kortslutning ?

Konstigt då att datorn sedan startade upp en stund igen :cy:.

Så himla svårt att felsöka men kan det isåfall vara nätagget?

Permalänk
Medlem

Vad använder du för kylpasta?

Kylpasta i regel leder ström VÄLDIGT dåligt!
Jag skulle gissa på att det är moderkortet, eftersom de är det du 'fipplat' med.

Förhoppningsvis så är inget trasigt, bara glapp.
Testa ta ur RAM, CPU, ATX kabeln, sen sätta dit allt igen.
Kolla så att CPU fläkten är inkopplad.
Ta ur alla PCI/AGP kort och sätt i dom igen.

Basic...

Visa signatur

---

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Datorn startar inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cezar
...Väldigt jobbigt att få till det så att den passar så det vart en del hårda tag!...

Vad menar du med hårda tag? Vad hände egentligen? Hårda tag är alltid en dålig lösning när det gäller datorer.

Använde du kylpastan som följde med flänsen? I så fall kan den inte ställa till med något. Om du däremot använt, som du skriver, kopparpasta så är det illa om den hamnat på fel ställe.

Moderkort är dessutom känsliga med mängder av komponenter som kan bli skadade om man tex slinter med något verktyg.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Datorn död

Just nu är datorn "död"::) :P.
Varje gång jag öppnar den och pillar med någonting så brukar den sedan gå igång i ca 5-8sek när man startar den sen dör den och efteråt så går det inte att starta den.

Det är någonting som värkar vara väldigt känsligt men tidigare när jag hade samma problem så rev jag ur allting och testade att koppla in allting när datorn låg löst på golvet och då fungerade det jättebra.
Efter det så monterade jag in allting i chassit och då fungerade det lika bra men nu när jag skulle montera in en annan DVD-rom så vart den lika död igen.

Det värkar som om varje gång jag öppnar burken och försöker ändra någonting så dör den efteråt, jag fattar inte vad det kan vara.

Jag har testat att demontera alla fan controllers, kopplat ur strömmen till displayen på chassit, alla diskar samt DVDn.

Kontrollerat så power sw kabeln sitter samt bägge ATX kablarna.
Har även gort lite mer patetiska kontrolleringar så som att byta strömkabeln till olika uttag osv.
Jag är nästan 100% säker på att inget är fel med nätaggregatet.
Isåfall att moderkortet eller CPUn är deffekt men det kan troligtvis vara någonting annat litet fel.
Blir inte klok på detta ;(.

Problemet började troligtvis när jag böt chipset kylningen till en passiv Zalman men jag är osäker på om någonting annat hände eftersom jag rev ur hela datorn.

Möjligtvis att det kom ut lite kylpasta bredvid chipset som skapade problem men jag rengjorde runt omkring och allting fungerade bra.

Alla idêer och tips är välkomna, måste felsöka detta vidare.

Permalänk

En till patetisk sak du kan kolla är det jag hade problem med:
Jag hade köpt ett nytt nätaggregat och själva strömkabeln var väldigt trög att få in i själva agget. Allt såg så rätt ut, men den fick tydligen inte ström hela tiden.

Resultatet blev att den när jag tryckte på power-knappen snurrade runt fläktarna några varv och sedan dog. Nästa tryck på knappen gav inget alls.

När jag sedan flyttade datorn för att öppna den fick den säkert lite kontakt igen under en stund vilket gjorde att kondensatorer och sånt fick lite laddning och när jag sedan tryckte på knappen orkade den vrida fläktarna några varv igen.

Det var ett löjligt fel måste jag säga, men ändå svårt att hitta eftersom det såg så rätt ut och kabeln verkligen satt fast ordentligt i agget, bara inte tillräckligt långt in.

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksilver
En till patetisk sak du kan kolla är det jag hade problem med:
Jag hade köpt ett nytt nätaggregat och själva strömkabeln var väldigt trög att få in i själva agget. Allt såg så rätt ut, men den fick tydligen inte ström hela tiden.

Resultatet blev att den när jag tryckte på power-knappen snurrade runt fläktarna några varv och sedan dog. Nästa tryck på knappen gav inget alls.

När jag sedan flyttade datorn för att öppna den fick den säkert lite kontakt igen under en stund vilket gjorde att kondensatorer och sånt fick lite laddning och när jag sedan tryckte på knappen orkade den vrida fläktarna några varv igen.

Det var ett löjligt fel måste jag säga, men ändå svårt att hitta eftersom det såg så rätt ut och kabeln verkligen satt fast ordentligt i agget, bara inte tillräckligt långt in.

Ok, låter som samma problem men jag tror de sitter bra eftersom man klickar fast dem.

Ska dubbelkolla det såfort jag kommer hem.

Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Om du nyss har bytt CPU kylare så kan det vara så att du satt på den fel eller nått, så var det med min dator iaf. Då gick den i ca:5sek sen dog den sen fick man dra ut strömsladden till nätagget och vänta 20sek sen gick det igen.

//vanCe

Visa signatur

-vanCe-
Gör mig glad, skänk en hårdisk till mig. Gärna över 10gig -> Skicka PM

Permalänk
Medlem

När jag bytte chassi och skulle hände samma sak, då visade det sig att moderkortet gick emot bakplåten(HATA Lian li s moderkortsfästen!!). Har du kollat så inget e kortslutet?? Se om något som kan leda ström ligger mot något kretskort lr liknande.

Visa signatur

P4 3.0 -|- 1024 400 mhz -|- 120, 120 och 250 ext -|- 9600 pro 256 -|- lian li pc65 -|- lite blandat kylning

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vanCe
Om du nyss har bytt CPU kylare så kan det vara så att du satt på den fel eller nått, så var det med min dator iaf. Då gick den i ca:5sek sen dog den sen fick man dra ut strömsladden till nätagget och vänta 20sek sen gick det igen.

//vanCe

Grejjen är att den har suttit på enda sen jag byggde ihop datorn och då gick den fint. CPUn var nere i ca 40*. Den gick hur stabilt som helst.

Det känns som om det är något annat fel.

danne___89
Det låter som om det kan vara det!!
Samma sak fick jag höra av någon annan.

Saken är den att den endå står på de medföljande "peggarna" som man skruvar på underifrån. Vad är det isåfall som kan stöta i?

Man måste väll inte skruva i varje skruv?

Jag skruvade i endast 4st tror jag.

Permalänk
Medlem

Om nu datorn fungerar utanför chassiet och du har bara satt på 4 distanser så tror jag att vi har hittat ditt problem. Ta och sätt i alla när du kommer hem, lycka till.

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalerov
Om nu datorn fungerar utanför chassiet och du har bara satt på 4 distanser så tror jag att vi har hittat ditt problem. Ta och sätt i alla när du kommer hem, lycka till.

/kale

Ok.

Faaast, det finns inte peggar under varje hål på mobot, det ska det väll heller inte göra?
Sedan så har jag ju kört så förut, hmm eller jag fick igång den men första gången hade jag nog alla skruvar i.
/J

Permalänk

Jag har kört utan alla distanser själv, men det rekomenderas väl att man sätter dit såna till alla hål. Fick du inte med några extra när du köpte chassit?

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem

När min dator funkade på ungefär samma sätt, var det fel på nätagget. Jag hade tydligen tappat en skruv i det

Permalänk
Hedersmedlem

*trådar ihopslagna*

Permalänk
Medlem

Sådär nu har jag testat detta och såhär gick det:

*Plockade ur burken och lade moderkortet på golvet.
Testade då att starta den med minnesmodulerna i, nätagg, cpu, cpu fläkt, grafikkort och ljudkort.

Den snurrade igång och jag stängde av den för att koppla i tangentbord m.m. Då vart den död igen!

*Testade att köra med 1 minnesmodul, fortfarande död.

*Testade att byta uttag på nätagget, lika död!

*Lossade CPU fläkt samt kollade så att CPUn satt fast. Det gjorde den men när jag skulle trycka ned spaken vid Sockelten så gnissla den (har säkert ingen betydelse). Var så förut också.

*Monterade fast de distanser som behövs för de hålen på mitt mobo.
Inga distanser stöter alltså i mobot nu.
Den gick igång men sen när jag stängde av den för att testa igen så vart den död igen.

Något mer jag kan testa när jag endå håller på?

Permalänk
Medlem

när det gäller distanser, jag vid mitt första bygge "glömde" dom av nån andledning. Så jag körde utan distanser i 2 år.

När jag kom hem från semestern en sommar skulle jag starta den, och då starta den inte..

Det ledde till att den starta ibland, ibland inte..

Till slut small hela datorn, kortslutning, pga icke distanser. Det kan ju nästan vara kortslutning av nån form du har fått, om du haft sådan otur ändå =/

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Jo, funderar på att köpa ett nytt mobo men vill vara säker på först att det är det som är trasigt.

Permalänk
Medlem

ESD (statiskelektrisitet) 2K6!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo
ESD (statiskelektrisitet) 2K6!

Utveckla.

Har det slagit ut mitt mobo eller?

Permalänk

Tycker inte att den borde starta ibland då om moderkortet är paj känns mer som glappkontakt eller något sånt. Har du fått bild till skärmen någon av gångerna du testat? Har det i så fall sett ut som vanligt?

Känns som den går igång när den har varit avstängd och isärmonterad en längre stund eller har jag fel? På dina beskrivningar verkar den ju hoppa igång på första försöket efter en större förändring, men inte på de följande...?
Skulle väl i så fall kunna tyda på att något hinner laddas ur medan prylarna är isärplockade.

Jag har gjort samma byte på NB som dig, min startade inte pga att fläkten inte fanns kvar, var tvungen att avaktivera den kollen i BIOS, har du gjort det?

Testa att koppla in fläkten och ha den lös och se om datorn startar då...

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksilver
Tycker inte att den borde starta ibland då om moderkortet är paj känns mer som glappkontakt eller något sånt. Har du fått bild till skärmen någon av gångerna du testat? Har det i så fall sett ut som vanligt?

Känns som den går igång när den har varit avstängd och isärmonterad en längre stund eller har jag fel? På dina beskrivningar verkar den ju hoppa igång på första försöket efter en större förändring, men inte på de följande...?
Skulle väl i så fall kunna tyda på att något hinner laddas ur medan prylarna är isärplockade.

Jag har gjort samma byte på NB som dig, min startade inte pga att fläkten inte fanns kvar, var tvungen att avaktivera den kollen i BIOS, har du gjort det?

Testa att koppla in fläkten och ha den lös och se om datorn startar då...

Du har uppfattat det rätt.

Faktiskt så var det såhär en gång jag plockade isär den och ihop den.
Slog på och ingenting hände (trodde jag). Sen när jag kopplade i CPU fläkten så började den snurra och datorn var visst på.

Upptäckte det efter ~10sek.
Kan testa att rycka ur CPU fläkten och i igen.

Exakt vad var det du avaktiverade?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cezar
Du har uppfattat det rätt.

Faktiskt så var det såhär en gång jag plockade isär den och ihop den.
Slog på och ingenting hände (trodde jag). Sen när jag kopplade i CPU fläkten så började den snurra och datorn var visst på.

Upptäckte det efter ~10sek.
Kan testa att rycka ur CPU fläkten och i igen.

Exakt vad var det du avaktiverade?

Det är säkert olika på olika moderkort, men mitt kollar att det finns en fläkt som snurrar både på CPU-platsen och på NB-platsen.
Exakt var i BIOS det fanns vet jag inte, men ett enkelt sätt att avgöra om det är det som är problemet är som sagt att koppla in din NB-fläkt igen, låt den hänga löst vid sidan av bara.
Om datorn startar då så vet du var problemet är, då är det bara att sätta igång och leta efter hur du avaktiverar den kollen i BIOS.

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quicksilver
Det är säkert olika på olika moderkort, men mitt kollar att det finns en fläkt som snurrar både på CPU-platsen och på NB-platsen.
Exakt var i BIOS det fanns vet jag inte, men ett enkelt sätt att avgöra om det är det som är problemet är som sagt att koppla in din NB-fläkt igen, låt den hänga löst vid sidan av bara.
Om datorn startar då så vet du var problemet är, då är det bara att sätta igång och leta efter hur du avaktiverar den kollen i BIOS.

Ahaaa, just ja. Det kan vara det. Ska kika såfort jag kommer hem.

Jag som var så taggad på att köpa nytt mobo idag.
Lönen har kommit och allt.. Känner mig sugen att slösa pengar :).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cezar
Ahaaa, just ja. Det kan vara det. Ska kika såfort jag kommer hem.

Jag som var så taggad på att köpa nytt mobo idag.
Lönen har kommit och allt.. Känner mig sugen att slösa pengar :).

Om du skickar ett PM kan jag ge dig ett kontonummer där du kan lägga in alla pengar du inte vet vad du ska göra av!

Visa signatur

--== Quiksilver ==--

Permalänk
Medlem

Har hittat felet varför den inte startar.
Det är glapp i 24-pin kontakten så man får dra ut den sen stoppa i den ifall man vill få datorn att starta.

Nu så värkar jag endå inte få någon kontakt med skärmen.
Har kontrollerat så att grafikkortet sitter ordentligt samt dragit ur en minnesmodul.

Har köpt nytt och mycket bättre ASUS mobo.

Får svart skärm vid uppstart. Har till och med testat och bytt minnesmodul till ett som jag vet fungerar.
Fortfarande svart skärm :(.

Grafikkortet kan väll inte ha pajjat.

Nu så sitter iallafall alla distanser och skruvar i.

Nu så har jag köpt nytt mobo + CPU. Fungerar nu.

Felsökte sedan och kom fram till att CPUn var väck! Försöker med RMA hos Komplett.