Permalänk

Hög ljudnivå på Silencer 5

Halloj,
Köpte idag en Arctic Cooling VGA Cooler ATI Silencer 5 för X800 - X850 (Rev. 2).

Enda problemet jag stötte på var att min passiva Zalman Chipsetkylare satt lite lite ivägen för en av skuvarna på baksidan. Det smarta hade väl varit att plocka ur Zalmanen och fila bort lite på den, men det orkade jag inte så jag knipsade istället bort skruven på silencern, så nu sitter den med 4 istället för 5 skruvar... Tog även bort thermal paden på Silencerkylaren och körde AS5 istället. Hade dock lite problem med att få full kontakt med grafik-cpun. Thermal paden som satt som orginal var rätt tjock så jag undrar om jag inte borde behållt den för att få bättre kontaktyta.. Hursomhelst sjönk min full load temp med 20-25 grader.

Nu undrar jag dock.. Är det bara jag som tycker att Silencer 5 låter för jävligt? Den låter svagare än orginalkylningen på kortet (se sign), men själva ljudet är klart mer irriterande. Snarare ett knarrande än ett susande liksom, lite likt en tänkande hårddisk, fast svagare. Undrar om jag kan ha fått ett måndags-ex eller nåt. Någon annan som känner igen ljudet jag beskriver?

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Medlem

Jag hade en sån innan jag skaffade vatten, och jag hörde inte inte äns.. bara lite om man lyssnade inne i datorn, men ofta man gör de

Visa signatur

e6750 @3,2ghz | MSI P35 Platinum | EVGA 8800GTS 320mb | OCZ Gold PC6400 |

Permalänk
Medlem

försöker alltid köra med Silencer på mina kort, kyler kanon och är jäkligt tysta även vid "full speed". Kanske är så att den går på 100% din kylare? kolla om du kan sänka varv talen på den med något program.. t ex ati tray tool.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk

Nåt måste vara fel.. Det är liksom 2 ljud från fläkten har jag märkt, dels det knarrande, och så ett vanligt väldigt svagt brusande "fläkt-ljud". Antar att det bara är det brusande som ska höras. Så fort fläkten är igång, oavsett varvtal, kommer knarret. Brusljudet är helt beroende av varvtalet, precis som det ska. Vette fan hur jag ska lösa det här =(

Visa signatur

____________________________________________________________
NZXT H2, NZXT Hale90 850W, Gigabyte B550 Aorus pro V2, Ryzen 5600x, BeQuiet Rock 2, Corsair Vengeance LPX DDR4 3600MHz 16GB, Saphire Radeon RX 6800 XT Nitro+, Xiaomi 34" Curved Monitor

Permalänk
Gäst

du har tagit bort en skruv så nu sitter den inte ordentligt, så den vibrerar och orsakar oljud. Om du sätter fast den så kommer det garanterat inte höras så mycket som du påstår.