Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Vi kan starta "Projekt lägg-in-firefox-på-familjens-datorer".
Om dom blir brydd visar vi med en knapp att det är bättre.

kompletera firefox med ubuntu linux så har du vad mina föräldrar kör

Permalänk
Medlem

Har lagt in FF på alla datorer & det fungerar fin fint. Men när jag la in det på datorn som syrran sitter vid vägrade hon använda det, då hotade jag med att blockera lunarstorm... nu används det flitigt

Visa signatur

Antec P182 | Intel C2D E6850 | Gigabyte P35 DS4 rev2.0 | Corsair 2GB 800MHz | XFX 8600GT Zalman XT | Xtreme Gamer Low Profile | 3x Samsung Spinpoint

Permalänk
Medlem

Well, Fx har ju haft näst bäst stöd för css. (Opera bäst). Det tänker ju vi webbutvecklare på....

Dessutom är idg kodad i asp, som är utvecklat av Ms.
De är för frälsta helt enkelt. Måste ju låta sponsorerna skina.

Vill tilläga att min mormor använder Fx. Det gör även min morfar, men han har också 100/100 mbit fiber, så han är mer leet.

Visa signatur

Jag gjorde ett forum en gång. Det var i ASP. Nu kodar jag mest PHP. Men jag har en sajt som heter Clanhost.se också!!!11 ONEONE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Favius
Har lagt in FF på alla datorer & det fungerar fin fint. Men när jag la in det på datorn som syrran sitter vid vägrade hon använda det, då hotade jag med att blockera lunarstorm... nu används det flitigt

Ja det är ju ett bra sätt att låta användaren välja själv ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Ja det är ju ett bra sätt att låta användaren välja själv ^^

Använder man Lunarstorm borde man inte få bestämma över sig själv

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk

det tragiska var väl diskussionen om afrika o inte den om firefox/IE

Permalänk
Medlem

Snubben som faktiskt skrev koden och satte upp www.idg.se för ett antal år sedan är någon sorts teknikchef på Microsoft Sverige nu x) *hint hint*

Han heter Predrag Mitrovic och hade föredrag på mitt gymnasium för någon månad sedan om IT-säkerhet. Jävligt härlig kille! Han förbättrade min syn på Microsoft typ tiofaldigt xD Han har tidigare jobbat med Novell och Unix så han har en fot i varje läger.

Jag tvivlar inte på att M$ faktiskt kan skapa en bra webläsare, faktum kvarstår att jag aldrig kommer svika min kära eldräv

Visa signatur

Detta är en del av den elektroniska utgåvan av Bibeln som är "i överensstämmelse med den av konungen år 1917 gillade och stadfästa översättningen"...Andra Mosebok (Exodus) 4:4 "Men HERREN sade till Mose: »Räck ut din hand och tag honom i stjärten.» Då räckte han ut sin hand och grep honom; och han förvandlades åter till en stav i hans hand."

Permalänk
Medlem

Dom kan säkert göra det om dom vill, men dom bryr sig bara om andvändarvänligheten i allt typ så det blir aldrif funktionellt. Om nån behöver lära sig minsta lilla för att sitta vid en dator får ms runt det och gör det osäkert istället, har jag uppfattat det mesta som.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basti
Dom kan säkert göra det om dom vill, men dom bryr sig bara om andvändarvänligheten i allt typ så det blir aldrif funktionellt. Om nån behöver lära sig minsta lilla för att sitta vid en dator får ms runt det och gör det osäkert istället, har jag uppfattat det mesta som.

För det första så finns det ingenting som heter användarvänlighet, det du antagligen menar är användbarhet (usability), och för det andra så likställs ofta funktionalitet med användbarhet, för om en applikation inte är funktionell, då är den inte användbar och vice versa.

Å andra sidan: IE har brister, IE har många brister, men så är IE förbannat gammalt också och i och med att det länge har varit den "populäraste" (snarare mest använda) läsaren så är den också utsatt för fler försök att bryta ner säkerheten än vad övriga är. Det är ju samma med linux/mac/*nix, eftersom de inte används i lika stor utsträckning av den "vanliga" användaren så är de mindre utsatta för försök att sänka dem. För av någon anledning så verkar virusmakare mest intresserade av att sänka så många som möjligt och inte en specifik användare.

Men det här var väl inte ännu en flametråd om FF vs IE va?

Permalänk
Medlem

Det handlar om mångfald! Darwins teorier gäller även här! Med en webbläsare, ett operativsystem osv så blir allt mycket känsligare för förändringar.
Jag är hellre annorlunda och oberoende än tvärtom!

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Alla säger att FF2 är säkrare än IE7. Vad baserar ni det på?

Enligt mig är FF2 och IE7 nästan samma sak. Jag använder IE7 för enkelhetensskull då jag använder windows som OS på mina datorer (+ FF fungerar inte så bra med MSDN:AA). Det schyssta som FF2 inte har är Zoom-funktionen. Däremot borde microsoft ändra sökfunktionen. Kanske något som liknar FF's.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leo135
Det handlar om mångfald! Darwins teorier gäller även här! Med en webbläsare, ett operativsystem osv så blir allt mycket känsligare för förändringar.
Jag är hellre annorlunda och oberoende än tvärtom!

Microsoft är om något bra på att skapa enfald. Det är i open-sourcevärlden man hittar mångfald. Studera dessa tex:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/ce/Unix_histo...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ed/LinuxDistr...

Här snackar vi evolution in progress.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GriZzm0
Ska man skratta eller gråta? Tror nog jag gråter. :/

Permalänk
Medlem

haha vilket skämt. Förlåt mig men, att inte bry sig så länge de fungerar, inte vad som är säkras eller snabbas utan jag bryr mig inte.

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wizzler
Alla säger att FF2 är säkrare än IE7. Vad baserar ni det på?

Enligt mig är FF2 och IE7 nästan samma sak. Jag använder IE7 för enkelhetensskull då jag använder windows som OS på mina datorer (+ FF fungerar inte så bra med MSDN:AA). Det schyssta som FF2 inte har är Zoom-funktionen. Däremot borde microsoft ändra sökfunktionen. Kanske något som liknar FF's.

Det du syftar på är vad du ser när du tittar på ytan? Jag kan nog göra ett bra och ett sämre program som ser likadant ut till ytan. Gör det båda program lika bra bara därför?

Bra nivå på ditt inlägg...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Det du syftar på är vad du ser när du tittar på ytan? Jag kan nog göra ett bra och ett sämre program som ser likadant ut till ytan. Gör det båda program lika bra bara därför?

Bra nivå på ditt inlägg...

Det jag ser är det jag vet. Vad är bättre "under ytan" på de olika programmen? Rendreringen? Säkerheten? m.m.

Ja och ditt inlägg besvarade verkligen inte alls min fråga.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wizzler
Alla säger att FF2 är säkrare än IE7. Vad baserar ni det på?

Ingen i tråden läre ha pratat om IE7 mer än spekulativt, då den var i betastadie när den här tråden var aktuell, innan ni fick för er att dra upp den från arkiven.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjornex
Wake up call...
Kanske bra att webbutvecklarnördar som hänger på det här forumet få en insikt hur verkligheten ser ut.

Dom enda som bryr sig och ids bli upprörda om folk väljer IE instället för exempelvis FF är ju oftast en smal skara som hänger på forum som det här...

hoho, satt precis och tänkte skriva samma sak. jag tycker inte att det är bra på något sätt, men det är den verklighet vi lever i
bäst man tillägger att jag själv kör firefox 90% av tiden.

edit: haha...gammal tråd...

/Simon

Permalänk
Medlem

Som sagt, gammal som gatan.

Men anledningen till att jag kör Fx är främst därför det finns så många olika smarta tillägg till denna webbläsare. Något inte IE7 har.

Jag kan även konfigurera gränssnittet i mycket större utsträckning än IE7.

Permalänk

tycker båda är rätt bra faktiskt, ie7 i vista är grymt snabb iaf... kör för det mesta ändå ff2 iom plugins för utveckling osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Ingen i tråden läre ha pratat om IE7 mer än spekulativt, då den var i betastadie när den här tråden var aktuell, innan ni fick för er att dra upp den från arkiven.

oj. det missade jag. Dock förekommer det ändå när man snackar med folk idag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe, Alla vet ju att IDG's experpanel är ett gäng totalt inkompetenta idioter.

Det är en bunke misslyckade journalister som var bra på Office-paketet en gång i tiden och lyckades klättra upp lite.

Permalänk

Nordlin-snubben är ju helt dumt.
han fattar inte att Fire-Fox är bättre.
Om man håller på sådär som dom borde man ja...
Stänga av datorn.
Sen skjuta sej själv

Permalänk
Medlem

opera gör allt jag vill att dne skall göra och så verkar de vara ute med saker först t.ex. tabs om jag inte minns fel. speedDial, torrentsupport, en bra nerladdningsfunktion, spara arbetspass, zoom, irc, anteckning med mera, detta inbyggt och inte som extensions gör att jag väljer opera framför firefox 9 av 10 gånger.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som diggade IDGs timing mellan att först pissa på konkurrenten och sen hylla Microsoft för deras filantropi?

Aaaah! Visst är vinklad media härligt?

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk

Men vad fan är detta? Har man inte en susning om vilken version av webbläsaren man använder har man inte att göra på ett IT-företag. Punkt. Synd att debatten är stängd eftersom nyheten är mer än 10 dagar gammal. Hade gärna sett var som stod där.

Jag använder själv FF och har även fått hela min familj att byta. Lite tvång kanske, men nu i efterhand säger de att den är snabbare och enklare att använda.