Permalänk
Medlem

Bättre FPS med X-Fi ?

Creative säger ju att deras X-Fi ljudkort ger ca 15% bättre "spelprestanda" när man kör kortet i "Game Mode".
Någon som har konkret testat om detta ger fler FPS i spel mot om man använder moderkortets ljudkrets ?

Permalänk
Medlem

Eh va 15% ? det låter ju lite väl mycket, kan dock tänka mig att man får kanske 10fps skillnad om man går från onboard till xfi men bara få 15% om man kör i game mode låter löjligt.

Permalänk

Re: Bättre FPS med X-Fi ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DLM
Creative säger ju att deras X-Fi ljudkort ger ca 15% bättre "spelprestanda" när man kör kortet i "Game Mode".
Någon som har konkret testat om detta ger fler FPS i spel mot om man använder moderkortets ljudkrets ?

Det som antagligen menas med hela idén är att CPU:n avlastas från att driva ljudet. Men att du skulle få en ren FPS-boost på hela 15% är nog inte trolig, eftersom inte t ex grafikkortet avlastas.

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk
Medlem

Beror helt och hållet på vilken upplösning du kör viket har med processorns arbete med texturerna att göra.
Ju lägre upplösning ju mer arbetar proppen.

Permalänk
Medlem

Har kollat lite mer på detta och det är naturligtvis bara spel som är
skrivna för X-RAM som ger bättre spelprestanda. Just nu DOOM3 1.3,
DOOM3:ROE, Quake4, BattleField 2 och BattleField 2:SF.

Jag kan intyga (eftersom jag själv har X-Fi FATAL1TY) att Battlefield 2
blir lite av ett nytt spel med ljudet inställt på "Ultra high" tillsammans
med ett X-Fi med X-RAM. Hagelgeväret ger både ståpäls och stå****

Kolla artikeln nedan för mer:
http://www.digit-life.com/articles2/multimedia/creative-x-fi-...

Det jag tror man kanske inte tänker på i detta sammanhang är att du får
aningen bättre spelprestanda samtidigt som du får MYCKET bättre ljud.
Skillnaden blir alltså egentligen dubbelt negativ utan X-Fi, d.v.s. sämre
spelprestanda + sämre ljud.

Permalänk
Medlem

om grafikkortet inte är flaskhalsen utan att man har låg fps p.g.a. cpun så kan det säkert öka med 15%, men som sagt, om det är gfx kortet som inte orkar ger det ju ingen större skillnad

Permalänk
Medlem

För att sammanfatta: Köp X-fi för att du vill ha bättre ljud, inte för att det skulle ge någon markant skillnad i spelprestanda.

Permalänk
Medlem

men gäller itne det då alla ljudkort?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Vissa ljudkort är ju i princip helt mjukvarubaserade och då måste ju CPU'n jobba ändå.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DLM
Har kollat lite mer på detta och det är naturligtvis bara spel som är
skrivna för X-RAM som ger bättre spelprestanda. Just nu DOOM3 1.3,
DOOM3:ROE, Quake4, BattleField 2 och BattleField 2:SF.

Jag kan intyga (eftersom jag själv har X-Fi FATAL1TY) att Battlefield 2
blir lite av ett nytt spel med ljudet inställt på "Ultra high" tillsammans
med ett X-Fi med X-RAM. Hagelgeväret ger både ståpäls och stå****

Kolla artikeln nedan för mer:
http://www.digit-life.com/articles2/multimedia/creative-x-fi-...

Det jag tror man kanske inte tänker på i detta sammanhang är att du får
aningen bättre spelprestanda samtidigt som du får MYCKET bättre ljud.
Skillnaden blir alltså egentligen dubbelt negativ utan X-Fi, d.v.s. sämre
spelprestanda + sämre ljud.

Instämmer på denna punkt oxå. Bf2 blev grymt mkt roligare & ljudet blev sjukt bra. Märkte oxå att bf2 flyter på bättre oxå... speciellt när ja hade mitt 6600 256mb kort..

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | G.Skill Trident Z Neo 3600mhz 32gb DDR4 | 250+500gb Samsung 960 Evo | XFX Merc 310 RX7900 XTX 24gb Black Edition | Asus ROG Thor II 1200w | Asus Helios Gx610 | Asus Ryujin II 360 | Samsung Odyssey Neo g9

Permalänk
Medlem

Här är ett till test med två modeller av X-Fi + Realtek C850:
http://techreport.com/reviews/2006q1/xfi-fatal1ty/index.x?pg=...

Det är BF2 som är ett av de 2 spel som supportar X-Fi. Där kan man faktiskt se en markant prestandaskillnad när ljudet är ställt på högsta kvaliten (obs, eftersom C850 inte supportar den så är det nästhögsta där). När det gäller Q4 så är resultaten dock lika.

Permalänk
Medlem

Det är rätt kul att se stora spelsajter och hårdvarusajter totalt neglegera hur mycket kraft ett inbyggt grafikkort tar.

När man jämfört grafikkort och CPU så skriker man ut att någon enstaka procents skillnad är helt enorm, medan att byta till ett separat grafikkort kan ge upp mot 10-15% prestandaökning.

En stor del av kraften från CPUn går åt till ljudet om man har ett inbyggt ljudkort.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.