Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dålig struktur i min ipod..

Permalänk
Medlem

Dålig struktur i min ipod..

Blir snart förbannad, har provat både Anapod och Itunes med samma resultat. När jag för över musik till min ipod så kategoriseras inte allt, istället så kan det finnas två mappar med samma artist där två halva skivor ligger. Jag förstår inte hur det kan vara ett problem egentligen. Det enda jag vill göra är att föra över musik till ipoden så att de ligger i de mappar som de ligger i datorn.

Jag förmodar att ni förstår vad jag menar, jag har sökt men inte hittat någon tråd som hjälpt mig.

Min fråga är alltså; Hur skall jag göra för att kunna föra över allt så att de ligger samma ordning som jag har på datorn? Jag tycker inte jag skall behöva skapa någon spellista för varje album (Jag vet att anapod kan göra det automatiskt) Har man 12000++ i ipoden så är det bra om man har ordning på dem!!!

Tack på förhand.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Ipoden använder sig inte av någon katalogstruktur utan förlitar sig helt och hållet på id3-taggarna (på gott och ont). Problemet som du beskriver kan uppstå om id3-taggarna inte är helt i ordning.

Permalänk
Medlem

Det kan jag lova att de inte är, har ändrat några men jag vet inte om jag orkar fixa allt, har en mapp med 5500 låtar som inte stämmer. Finns det något program som kan lösa problemet? Hade varit smidigt om man bara kunde sätta in alla låtar så det kollar det åt mig.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Jag gillar att köra med Tag&Rename. Kolla här: http://www.softpointer.com/tr.htm

Permalänk
Medlem

tack frhog håller på att prova det nu, vet du om det funkar att köra programet på flera mappar på en och samma gång? Hade varit smidigt om jag kunde markera hela min musik mapp så de får korrekta id3 taggar

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Jag fixade mina drygt 5000 mp3or med just ovan nämnda Tag and Rename. Bra program, tog ju några timmar men det var det värt!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem

Gjorde du låt för låt eller album för album eller allt på samma gång?

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Annars kan du uppgradera firmwaren på din ipod med rockbox istället. Med det installerat så kan du använda den precis som en extern hårddisk, dvs du kan lägga in låtarna själv i vilken katalogstruktur du vill, och slippa böka med itunes och sånt. Din vanliga firmware försvinner inte när du installerar det, utan du kan välja vilken du vill använda när som helst.

Det finns dessutom många andra fördelar med rockbox. Du kan läsa mer på
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...
eller
http://www.rockbox.org/twiki/bin/view/Main/WhyRockbox

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk
Medlem

Låter bra, skall ta och kolla på det nu...

tack Zax

Håller på att märka om alla id3 taggar nu.. jag har runt 25000 låtar så det kommer ta tid att göra det.

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k_k
Gjorde du låt för låt eller album för album eller allt på samma gång?

Album för album - jag har nästan inga lösa låtar alls.

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Album för album - jag har nästan inga lösa låtar alls.

F%# va lång tid det tar, tror jag har runt 1000 album...

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk

Var också med om att vissa artister och skivor delade upp sig. Men det var för att ett litet mellanslag hade smygit sig in efter titeln på skivan eller artisten.
Så det var bara att ta bort mellanslagen så fixade det sig.

Permalänk
Medlem

Har kollat på vissa skivor om det varit så, men tyvärr fanns det inget "mellanslag" Hade varit väldigt smidigt annars. Jag har börjat märka om dem istället i tag & reaname, det går bra fast det kommer ta tid då jag nu kanske gjort 30 album av 1500

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp