X1300 Mobility bra/dåligt ?

Permalänk

X1300 Mobility bra/dåligt ?

ATI MOBILITY RADEON X1300 med upp till 512 MB HyperMemory - 128 MB PCI Express
Videominne -------128 MB
Max tilldelad RAM-storlek ----- 384 MB

Detta är vad som står på en bärbar jag hittat och nog tänkt att köpa, det kommer att bli min första laptop så jag vet inte så mycket om ATi Mobility RADEON korten.

Datorn i övrigt är en:
Pentium M 1.73 GHz (vad jag vet motsvarar det en P4 på ungefär 3.4 GHz)
Centrino, så den är strömsnål (4 timmars batteritid)
1024 MB RAM
80 GB HDD
15.4 " skärm (1280 x 800)
WLAN, DVD+-RW mm.

Pris: 9k

Jag har läst lite på ATis hemsida om det verkar ju vara ett bra kort, Pixel Shader 3.0 och så (typ alla nya tekniker vad jag vet)

http://www.ati.com/products/MobilityRadeonx1300/index.html

Är detta ett bra kort eller?
Hur kommer det gå att spela på det?
Hur bra är det jämfört med ett 9600 XT (som sitter i en startionär dator)?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

för 9k absolut inte men jag är inte så insatt i mobility precis så.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
för 9k absolut inte men jag är inte så insatt i mobility precis så.

"för 9k absolut inte" VA!? vad menar du?
frågan var om det var bra, vad har då priset med om det är bra eller inte att göra?

okej, men om du inte är så insatt i det, varför svarar du då då?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Avstängd

skitkort... typ som ett x300 ati..

Och ändra attityd grabben !

Permalänk

okej, vad ska man ha för ett grafikkort i en bärbar då?

nej, det tänker jag inte göra (mot honom då) eftersom han inte är så insatt i det, då förstår jag inte varför han överhuvud taget svarar för.

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

jadu ett geforce go 7800gtx funkar tex.

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Du får inget bättre grafikkort i en bärbar dator för 9000:-..

Skulle väl gissa på att det håller ungefär 9600XT klass. (Bara min approximation)

Kan dock lova dig att det är bra mycket bättre än ett inbyggt GMA900 från Intel exempelvis, vilket fungerar ungefär som farsans gamla S3 Trio 64 2MB PCI-kort i 200:an.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

okej, men ett 7800gtx foinns väl inte till bärbara?
då är det väl 7800 GO!

men nu är det ett X1300 det handlar om, jag har inga höga krav på min laptop, det ska inte vara någon spel,maskin, de spelen jag tänkt att köra (jag spelar knappt överhuvudtaget så) är HL2, GTA: SA, lite CS och så, så det är inga jätte krävande saker det handlar om!
lite photoshop, men det kräver inget på graffet typ och sålite 3DsMax vilket kräver lite mer men det ska jag klara med ett X1300, den är mest tänkt att jag ska ha i skolan och så, därför kommer jag inte spela så mycker toro jag,
jag går teknik på gymnasiet och håller på mycket med programmering(som inte kräver så mycker datorkraft), photoshop (som typ bara behöver RAM, och en gig räcker nog åt mig, jag kan ju använda FV också) och 3DsMax klarar den av då datorerna vi har i skolan då vi har lektioner i 3Dmodellering kan vara sämre beroende på vilket klassrum vi är i.

nu till en annan fråga, är det stor skillnad på ett Radeon X1300 och ett Mobility Radeon X1300?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Re: X1300 Mobility bra/dåligt ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
ATI MOBILITY RADEON X1300 med upp till 512 MB HyperMemory - 128 MB PCI Express
Videominne -------128 MB
Max tilldelad RAM-storlek ----- 384 MB

Detta är vad som står på en bärbar jag hittat och nog tänkt att köpa, det kommer att bli min första laptop så jag vet inte så mycket om ATi Mobility RADEON korten.

Datorn i övrigt är en:
Pentium M 1.73 GHz (vad jag vet motsvarar det en P4 på ungefär 3.4 GHz)
Centrino, så den är strömsnål (4 timmars batteritid)
1024 MB RAM
80 GB HDD
15.4 " skärm (1280 x 800)
WLAN, DVD+-RW mm.
Pris: 9k

Låter väldigt prisvärt faktist, vad är det för märke? Lite skeptisk till skärmen, måste vara något som de har snålat på för att dragit ner priset, men vem vet

Citat:

Är detta ett bra kort eller?
Hur kommer det gå att spela på det?
Hur bra är det jämfört med ett 9600 XT (som sitter i en startionär dator)?

Bra kort är ju svårt att svara på. Ett bra kort i en bärbar skall vara strömsnålt och svalt enligt mig. Men att spela med funkar det mesta med förvänta dig inget under. Jag har X600 i min bärbara och det är igentligen ett 9600pro med PCI-express i stora drag. De flesta spelen går att köra, men oblivon, FEAR osv går ju inte så bra. Men WOW, NFSU most wanted, GTA3 spelen och lite andra spel fungerar alldeles utmärk.

Devil May Cry: Leta upp en bärbar för 9k som är bättre. Om du inte vet bättre så kan du bara knipa.

Tokdatorn: hur vet du att ett X1300 presterar som ett X300? Källa tack, eller är det bara vilda gissningar?

Mantus: Men då snackar vi bärbar för minst det dubbla priset. Dessutom är är 7800GTX värdelöst till en bärbar, enligt mig iallfall.

Det är svårt att stoppa in riktigt bra grafikort i bärbara eftersom vassa grafikort krävar väldigt mycket energi. Det blir ingen bärbar dator längre. Dessutom är X1800 mobile och 7800GO så fruktansvärt dyra kort eftersom det tillverkas så få av dem.

Permalänk

Re: Re: X1300 Mobility bra/dåligt ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Låter väldigt prisvärt faktist, vad är det för märke? Lite skeptisk till skärmen, måste vara något som de har snålat på för att dragit ner priset, men vem vet

okej, nja det är en Acer, så jag tycker att det borde vara en normal bra skärm i alla fall.

15.4" TFT aktiv matris 1280 x 800 - 24 bitar (16,7 miljoner färger)
(beskrivning på skärmen)

Bra kort är ju svårt att svara på. Ett bra kort i en bärbar skall vara strömsnålt och svalt enligt mig. Men att spela med funkar det mesta med förvänta dig inget under. Jag har X600 i min bärbara och det är igentligen ett 9600pro med PCI-express i stora drag. De flesta spelen går att köra, men oblivon, FEAR osv går ju inte så bra. Men WOW, NFSU most wanted, GTA3 spelen och lite andra spel fungerar alldeles utmärk.

okej, jo men FEAR och tex BF2 är inte spela jag spela så mycket, och vill jag göra det kan jag göra det på nån av mina startionära system.
(vill dock tilläga att det går att köra BF2,COD2 på ett (klockat) 9600! )

Devil May Cry: Leta upp en bärbar för 9k som är bättre. Om du inte vet så kan du bara knipa.

Tokdatorn: hur vet du att ett X1300 presterar som ett X300? Källa tack, eller är det bara vilda gissningar?

HJÄLP!!!

när jag läser inlägget i tråden så ser jag:

...går ju inte så bra. Men WOW, NFSU most wanted, GTA3 spelen och lite andra spel fungerar alldeles utmärk.

Ni nissar som tjatar om 7800GTX till den bärbara plattformen vet inte vad man har en bärbar dator till. (vill tillägga här bara att det är mycket bra sagt;) )

sen är det slut, här är det ju:

...går ju inte så bra. Men WOW, NFSU most wanted, GTA3 spelen och lite andra spel fungerar alldeles utmärk.

Devil May Cry: Leta upp en bärbar för 9k som är bättre. Om du inte vet så kan du bara knipa.

Tokdatorn: hur vet du att ett X1300 presterar som ett X300? Källa tack, eller är det bara vilda gissningar?

vad är nu detta för en bugg?

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G

Permalänk
Medlem

Matte_Lind: Jag gjorde om mitt inlägg lite, kände att det var lite mer att skriva. Så det är ingen bugg

Permalänk
Avstängd

det finns 7900gtx i bärbar

Permalänk

sunnis: hehe okej, ja jo jag blev lite fundersam när det stod en sak och sen en helt annans sak

tokdator: ja det finns det säkert, men vad spela det för roll, jag ska inte ha ett sådant, det ska inte vara någotr super spel laptop, det ska vara en som duger, det är min första så jag tänker inte lägga ut mer är 10k på den!

Visa signatur

Droid Razr/SM GS4/GS5
MacBook Pro 15" early 2008
NB200 Win XP/BT5
iPad 2 32GB WiFi + 3G