Permalänk
Medlem

Raid0-begränsning på 47gb

Tjo,

Jag har ett Intel Desktop Board (Intel D955XBK) som har 8st sata-portar (och två stycken ide-portar, men skit i dom). Fyra av dessa sata-portar är blå, fyra av dom är svarta, vad jag förstått så är det dom svarta som representerar sata för Intel Matrix Storage och de blå representerar Silicon Image.

Problemet är att jag har tre stycken Seagate barracuda sata-2 på 750gb styck som inte vill bli större än 47gb i raid0 när man skapar raid-enheter i raidverktygen, oavsett om jag använder Intel Matrix Storage eller Silicon Image.

De olika raid-typerna som går att välja mellan är raid0, raid1, raid5 och raid10 och givetvis vill jag få ut så mycket diskutrymme som möjligt så att spegla är inte att tänka på.

Att begränsningen sitter på 47gb, det är det jag funderar över, varför går det inte att välja större? Har jag missat nåt...?

(Manualen säger inte någonting om någon begränsning av detta.)

Tack!

Permalänk
Medlem

Re: Raid0-begränsning på 47gb

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phalcos

Problemet är att jag har tre stycken Seagate barracuda sata-2 på 750gb styck som inte vill bli större än 47gb i raid0 när man skapar raid-enheter i raidverktygen, oavsett om jag använder Intel Matrix Storage eller Silicon Image.

Med tanke på att du har såpass galen hårdvara så måste du ju veta vad du sysslar men jag måste ändå säga det... 3x750GiB RAID0? Jag hade blivit lite konstig i magen om arrayn trillar samman eller det börja låta lustigt om en disk, om man säger så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phalcos
Tjo,
Problemet är att jag har tre stycken Seagate barracuda sata-2 på 750gb styck som inte vill bli större än 47gb i raid0 när man skapar raid-enheter i raidverktygen, oavsett om jag använder Intel Matrix Storage eller Silicon Image.

Att begränsningen sitter på 47gb, det är det jag funderar över, varför går det inte att välja större? Har jag missat nåt...?

Mysko. Bygger du arrayerna i respektive kontrollerkorts BIOS eller i Windows / annat OS? (Mer än 47GiB går i RAID0 bara för att klargöra det)

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Raid0-begränsning på 47gb

Hej Rushdie, tack för ditt svar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Med tanke på att du har såpass galen hårdvara så måste du ju veta vad du sysslar men jag måste ändå säga det... 3x750GiB RAID0? Jag hade blivit lite konstig i magen om arrayn trillar samman eller det börja låta lustigt om en disk, om man säger så.

Jag har ingen som helst erfarenhet av raidning men att ha en och samma disk som är totalt ~2,1tb stor kändes väldigt lockande, och eftersom det är 5 års garanti på dessa diskar så känner jag mig lugn.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Mysko. Bygger du arrayerna i respektive kontrollerkorts BIOS eller i Windows / annat OS? (Mer än 47GiB går i RAID0 bara för att klargöra det)

Jag bygger arrayerna i bios, i Intel Matrix Storage eller Silicon Image vilket är två olika raidprogram som styr varsin del, Intel Matrix Storage styr de svarta sata-portarna och Silicon Image styr de blåa sata-portarna.

Vad bra att det inte finns någon begränsning för raid0, det var aningen för långsökt antar jag. Hur är det med moderkorts begränsning då, kan det troligtvis vara ett lågbudgetmoderkort (köpte bara ett på måfå som klarade 3.8ghz) som jag köpt som i sig inte klarar av arrayer större än 47gb? Kan det vara så att det just är 750gb-disken som är problemet, dvs att så stora diskar inte kan raidas från en och samma disk?

Sen en annan fundering, JBOD, är det lika känsligt som raid0 om tex disk två av tre skulle gå sönder?

Permalänk
Medlem

JBOD är i princip lika känsligt. Har du tur kan det hända att i alla fall en del av filerna inte delats mellan diskarna, men det är mest slumpen som styr.

JBOD är verkligen värdelöst. Det ger ingen direkt prestandavinst, men du tappar driftsäkerhet!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phalcos
Jag har ingen som helst erfarenhet av raidning men att ha en och samma disk som är totalt ~2,1tb stor kändes väldigt lockande, och eftersom det är 5 års garanti på dessa diskar så känner jag mig lugn.

Om du inte sitter med backup på dina 2,25TB så är det inte disken i sig själv som är det värdefulla, utan det som ligger på disken. Om en disk pajjar så får du alltid ut en ny på garantin, men att förlora 2.25TB kan ju fan leda till depression.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av phalcos
Hur är det med moderkorts begränsning då, kan det troligtvis vara ett lågbudgetmoderkort (köpte bara ett på måfå som klarade 3.8ghz) som jag köpt som i sig inte klarar av arrayer större än 47gb? Kan det vara så att det just är 750gb-disken som är problemet, dvs att så stora diskar inte kan raidas från en och samma disk?
Sen en annan fundering, JBOD, är det lika känsligt som raid0 om tex disk två av tre skulle gå sönder?

Nej, moderkortet skall inte spela någon roll. Du har inga schyssta manualer man kan läsa igenom och se om dom säger något?
JBOD är minst lika känsligt som RAID0, men utan RAID0:s fördelar.

Visa signatur

Nej är också service.