köpa GX2 nu eller vänta till DX10?

Permalänk
Avstängd

köpa GX2 nu eller vänta till DX10?

Jag ska köpa ny dator nu i juli nån gång. Jag har tittat lite på detta grafikkort

ASUSTEK GF 7950 GX2 PCI-E 1024MB 2X DVI

Dx10 kort kommer ju nån gång om typ 4-5 måndarer, tror ni jag kommer få nått för detta kort på andrahandsmarkanden då? Eller ska jag köpa ett sämmre kort nu och byta upp mig när dx10 kommer? Vad tycker ni?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

seek and u will find your answer..

Permalänk

Med tanke på att Dx 10 kräver Vista för full optimering, och Vistas lansering lär säkerligen förskjutas x antal ggr till, så kan väntan din bli väldigt lång

En annan nackdel är ju att det är väl bara 2 spel som man vet nu stöder dx 10, Crysis och nått jag inte riktigt kommer ihåg. Dx 9 lär hänga med ett bra tag till.

Jag hade klippt Gx2 kortet, men det är min åsikt

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Avstängd

tack för svaren...

Tycker ni jag ska ta detta kort eller SLI? Det blir bra mycke billigare med detta kort än två kort i sli...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om du vill komma lite billigare undan så kan du ju köpa ett 7950GX2, men kom ihåg att den presterar LITE sämre än 2 7900GT i SLI i vissa speltester.

Permalänk
Avstängd

vissa säger att GX2 kräver SLI mobo, medans andra inte.. vad stämmer?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
vissa säger att GX2 kräver SLI mobo, medans andra inte.. vad stämmer?

vissa har rätt, å andra har fel.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem

"Hello Erik.
Thank you for contacting us. With a properly configured SBIOS, the NVIDIA® GeForce® 7950 GX2 should work with any PCI Express-compliant motherboard.

Best regards,
NVIDIA Customer Care "

det här är typ 17e ggn jag postar detta.... gx2 kräver inte SLImobo...

i de flesta testerna så presterar 7950gx2 bättre än 2xGT... om du tror annat får du läsa om testet... det är i princip bara i Doom 3 som två GT i SLI funkar bättre... enligt sweclockertestet iaf.

Jag tycker du ska köpa kortet... men jag förstår dilemmat.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att kortet kostar drygt 5000 kr så är det knappast prisvärt. Jag personligen skulle antingen ha väntat några månader tills priset halverats, eller köpt ett mer prisvärt kort. x1800xt verkar vara det mest prisvärda just nu, och det klarar ju minst sagt det mesta. Att köpa ett grafikkort för 5-6 tusen är ganska värdelöst med tanke på att priserna rasar konstant och att nya kort ständigt släpps.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Avstängd

jag köper kortet för ganska mycket lägre än det där, och för oskattade pengar så det är rätt lugnt...

Visa signatur
Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banco
"Hello Erik.
Thank you for contacting us. With a properly configured SBIOS, the NVIDIA® GeForce® 7950 GX2 should work with any PCI Express-compliant motherboard.

Best regards,
NVIDIA Customer Care "

det här är typ 17e ggn jag postar detta.... gx2 kräver inte SLImobo...

i de flesta testerna så presterar 7950gx2 bättre än 2xGT... om du tror annat får du läsa om testet... det är i princip bara i Doom 3 som två GT i SLI funkar bättre... enligt sweclockertestet iaf.

Jag tycker du ska köpa kortet... men jag förstår dilemmat.

Stämmer så bra så:
http://www.nvidia.com/content/geforce_gx2_sbios/us.asp

Man ser ju direkt att det inte är endast SLi-moderkort där.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

men ffs, vänta på DX10-korten. Du vet att det är det rätta valet.

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

Jag läste i en recension att man var tvungen att ha ett SLI moderkort för att kunna använda båda kärnorna på kortet.. Fast då skrev dom kanske fel? Kommer bara inte ihåg vilken recension det var...

Sedär ja.. Citerar Sweclockers direkt

"I dagarna släpper Nvidia en ny modell kallad Geforce 7950GX2 som i princip är två kretskort med var sitt grafikkort men med endast en kontaktyta som man monterar i PCI-E porten. För att detta skall fungera ordentligt måste man använda SLI-moderkort. Dessa moderkort måste även känna igen den PCI-E-brygga som reglerar båda grafikkorten så att dessa fungerar som ett kort."

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Slayer
Jag läste i en recension att man var tvungen att ha ett SLI moderkort för att kunna använda båda kärnorna på kortet.. Fast då skrev dom kanske fel? Kommer bara inte ihåg vilken recension det var...

Sedär ja.. Citerar Sweclockers direkt

"I dagarna släpper Nvidia en ny modell kallad Geforce 7950GX2 som i princip är två kretskort med var sitt grafikkort men med endast en kontaktyta som man monterar i PCI-E porten. För att detta skall fungera ordentligt måste man använda SLI-moderkort. Dessa moderkort måste även känna igen den PCI-E-brygga som reglerar båda grafikkorten så att dessa fungerar som ett kort."

Mmm jag vet, jag har oxå läst den recensionen... MEN jag litar mer på NVIDIA, faktiskt... det var ganksa länga sen de skrev den artikeln oxå.. saker och ting kan ju ha förändrats eller så hade Örjan helt enkelt fel

Nej men tror du att NVIDIA ljuger i ett personligt supportbrev? (ingen dryg ton, jag kände att det kunde tolkas fel )

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Avstängd

medparten av korten på den där listan är ju SLI, så det måste vara nån speciell funktion som SLI-korten har (och några till)

jag tänkte skaffa detta mobo,

Asus M2N32-SLI DELUXE, tror ni att det skulle duga?

Visa signatur