Bästa grafikkortet utan att min processor blir en flaskhals

Permalänk
Medlem

Bästa grafikkortet utan att min processor blir en flaskhals

Vilket är det bästa grafikkortet som ajg kan köra med detta system utan att det blir någon flaskhals? Är det möjligt med ett 7900gt/1900xt?

Systemet i sig.

Visa signatur

ASrock P55 Extreme | i7 870 @ 3.6GHz | 4GB | Gigabyte GTX 460 OC | 2,06TB| Corsair 620W och Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

3500+ är en MYCKET bra processor. Funkar utmärkt med alla spel på marknaden. Långt ifrån flaskhals till ett 7900 GT.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
3500+ är en MYCKET bra processor. Funkar utmärkt med alla spel på marknaden. Långt ifrån flaskhals till ett 7900 GT.

En 3500+ är nog inte så jätte bra om man inte klockar den dvs.
I 2.2 ghz är den en liten flaskhals..Så du måste klocka den för att få ut allt ur ett 7900gt eller högre..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Bara flaskhals i upplösningar 1024x768 och neråt skulle jag tro. Och bara i 2-3 spel av 10..

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Jag har en San Diego 3700+ och ett 7900GT. Är den också en flaskhals då eller?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 64AthloN
En 3500+ är nog inte så jätte bra om man inte klockar den dvs.
I 2.2 ghz är den en liten flaskhals..Så du måste klocka den för att få ut allt ur ett 7900gt eller högre..

Enligt vad du säger så skulle det alltså inte vara nån skillnad prestandamässigt på ett 7900GT och ett 7900GTX på en 3500+?

Svar: Det är fel.

Bara för att man får högre FPS om man stoppar i en snabbare processor behöver inte det betyda att grafikkortet jobbar mer, utan att processorn får mer gjort.

Så det är egentligen fel att säga att bara processorn blir en flaskhals för grafikkortet.

Köp du ditt 7900GT, det kommer göra gott

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 64AthloN
En 3500+ är nog inte så jätte bra om man inte klockar den dvs.
I 2.2 ghz är den en liten flaskhals..Så du måste klocka den för att få ut allt ur ett 7900gt eller högre..

Vet du eller gissar du bara?

Till trådskaparen, du behöver inte bekymmra dig särskilt mycket över att din processor ska vara en flaskhals, det gör en så smal skillnad prestandamässigt så det behöver du inte bry dig om.

För att bevisa min teori för tvivlare så kan jag meddela att det är t.ex. 8 fps skillnad mellan en Athlon 3500+ Venice och en Athlon 64 FX-57, med ett 6800GT och 1024*768 i upplösning. Skillnade kommer ju vara större med ett 7900GT alldeles säkert men antagligen inte många mer FPS.

Källa

Happy purchase!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Re: Bästa grafikkortet utan att min processor blir en flaskhals

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thimzor
Vilket är det bästa grafikkortet som ajg kan köra med detta system utan att det blir någon flaskhals? Är det möjligt med ett 7900gt/1900xt?

Systemet i sig.

Du kan köra 7900GT eller X1900XT utan problem, särskilt som du har överklockat din processor (även utan överklockning går det bra).

Här är en intressant artikel där de testat prestandaskillnaden med olika processorer och ett 7800GT i ungefär de inställningar som folk kan tänkas spela med.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/cpu-games2.html

Det är extremt liten skillnad i FPS mellan en 3200+ och en FX57:a.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Moderator
Testpilot

Re: Re: Bästa grafikkortet utan att min processor blir en flaskhals

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Du kan köra 7900GT eller X1900XT utan problem, särskilt som du har överklockat din processor (även utan överklockning går det bra).

Här är en intressant artikel där de testat prestandaskillnaden med olika processorer och ett 7800GT i ungefär de inställningar som folk kan tänkas spela med.
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/cpu-games2.html

Det är extremt liten skillnad i FPS mellan en 3200+ och en FX57:a.

Precis.

Lyssna på pellen ovan, köp det grafikkortet som du tycker är motiverat och har råd med. Din processor är INGEN flaskhals.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hur stor skillnad kommer jag märka med ett 7900gt (överklockat då) eller ett 1900XT? Funderar på om jag ska vänta till dx10, dock så har jag som "fattig student" nog inte råd att köpa både processor, moderkort, minne och nytt grafikkort.

Visa signatur

ASrock P55 Extreme | i7 870 @ 3.6GHz | 4GB | Gigabyte GTX 460 OC | 2,06TB| Corsair 620W och Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Om du har ett 7800gtx nu förstår jag inte varför du ska uppgradera dig om du är en "fattig student".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Om du har ett 7800gtx nu förstår jag inte varför du ska uppgradera dig om du är en "fattig student".

precis

Permalänk
Medlem

För att det blir ännu dyrare ifall jag väntar. Kan tänka mig att stanna ett bra tag på dx9-nivån. En anledning kan vara att det faktiskt är möjligt att sälja ett 7800gtx för ett par tusen och då blir det inte direkt dyrt längre.

Visa signatur

ASrock P55 Extreme | i7 870 @ 3.6GHz | 4GB | Gigabyte GTX 460 OC | 2,06TB| Corsair 620W och Fractal Design Define R3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thimzor
För att det blir ännu dyrare ifall jag väntar. Kan tänka mig att stanna ett bra tag på dx9-nivån. En anledning kan vara att det faktiskt är möjligt att sälja ett 7800gtx för ett par tusen och då blir det inte direkt dyrt längre.

I och för sig är ju inte skillnaden mellan 7800GTX och 7900GT så där jättestor, så egentligen behöver du inte uppgradera. Om du skall uppgradera till något så är det till X1900XT och överklocka eller 7900GTX eller till X1900XTX om du vill märka skillnad.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att ett 7800GTX presterar som ett 7900GT, och är cirka 50% bättre än ett 7600GT så speciellt stor skillnad är det inte presis som WrongTarget säger.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Re: Bästa grafikkortet utan att min processor blir en flaskhals

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thimzor
Vilket är det bästa grafikkortet som ajg kan köra med detta system utan att det blir någon flaskhals? Är det möjligt med ett 7900gt/1900xt?

Systemet i sig.

Den stående frågan!
Vad är det som hackar för dig med det system som du har idag som du inte tror kommer att hacka med ett 7900gt eller värre?

Att uppgradera från ett 7800gtx till ett 7900gt eller värre är lika onödigt som att byta från en 3500+ till en 3700+. Köp inget idag tycker jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thimzor
För att det blir ännu dyrare ifall jag väntar. Kan tänka mig att stanna ett bra tag på dx9-nivån. En anledning kan vara att det faktiskt är möjligt att sälja ett 7800gtx för ett par tusen och då blir det inte direkt dyrt längre.

Men mellanskillnaden du måste lägga är ändå inte motiverat, eller hur?

Är du verkligen en fattig student som det ryktas om?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Går på barnbidrag (ska börja 8:an). Får ut typ 600kr/månad av det så inte får jag mycket pengar inte.

Kanske är bättre om ajg väntar tills prisdroppet på X2 till 939 och sen köper Nått dx10-kort när de kommer

Visa signatur

ASrock P55 Extreme | i7 870 @ 3.6GHz | 4GB | Gigabyte GTX 460 OC | 2,06TB| Corsair 620W och Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thimzor
Hur stor skillnad kommer jag märka med ett 7900gt (överklockat då) eller ett 1900XT? Funderar på om jag ska vänta till dx10, dock så har jag som "fattig student" nog inte råd att köpa både processor, moderkort, minne och nytt grafikkort.

Ursäkta men tror du inte att ett 7800GTX kommer klara DirectX10.....?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej ett 7800gtx stödjer inte Directx10 så du kan inte köra directx10 spel på det med directx10 effekter utan bara dx9 effekter.

Skulle inte byta kort i dagens läge om jag var du.
Inte värt det.

Spara ihop mer pengar och köp nytt senare. Så ska jag göra iaf.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk

Angående 7900GT -.vs.- 7800GTX så är det ingen störres skillnad @ default, jag körde upp mitt 7900GT @ 695Mhz/1840Mhz och det spöar inprinsip alla grafikkort @ default som finns idag på marknaden.

Så ska du voltmodda + klock så är det ett kap att köpa ett 7900GT och sälja ditt 7800GTX. Ska du köra default, dvs. orginal(utan klock), så kan du lika gärna behålla ditt 7800GTX.

Sedan, precis som noxxer skriver, finns inga utav korten på marknaden _idag_ som stöder DX10.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hoppas jag får låna din tråd lite.. 8)
Kommer min 3200+ flaskhalsa 7900gt eller 1900xt?
Ska köpa till fetingkylning så jag räknar med att klocka den till minst 3500..

Visa signatur

939 is still alive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B3rger
Hoppas jag får låna din tråd lite.. 8)
Kommer min 3200+ flaskhalsa 7900gt eller 1900xt?
Ska köpa till fetingkylning så jag räknar med att klocka den till minst 3500..

Klart din processor kommer att vara en flaskhals men inte så jätte mycket. Du tjänar i alla fall inte på att köpa en ny processor. Men klocka den lite du så kommer det att göra susen!

Min gamla 3000+ winchester klockade fint från 1,8 till 2,4 utan några problem men jag bytte för att jag fick min X2 så billigt så jag bara inte kunde motsåt att köpa den

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B3rger
Hoppas jag får låna din tråd lite.. 8)
Kommer min 3200+ flaskhalsa 7900gt eller 1900xt?
Ska köpa till fetingkylning så jag räknar med att klocka den till minst 3500..

Enligt artikeln nedan så verkar det som om snabbare processor än 3200+ kommer att ha väldigt liten inverkan på FPS i spel. Visserligen testkör de med ett 7800GT och en 7900GT är snabbare och kräver kanske mer av processorn, men skillnaden blir förmodligen inte särskilt stor ändå. Det verkar som det är grafikkortet som får dra det tyngsta lasset, särskilt om upplösningen och bildkvaliteten ökar. (De gjorde ett liknande test tidigare, men med lägre upplösning och medium bildkvalitet)

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/cpu-games2.html

Här är det andra testet:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/28cpu-games.html

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

precis som wrongtarget skriver, gör inte så stor inverkan.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Enligt artikeln nedan så verkar det som om snabbare processor än 3200+ kommer att ha väldigt liten inverkan på FPS i spel. Visserligen testkör de med ett 7800GT och en 7900GT är snabbare och kräver kanske mer av processorn, men skillnaden blir förmodligen inte särskilt stor ändå. Det verkar som det är grafikkortet som får dra det tyngsta lasset, särskilt om upplösningen och bildkvaliteten ökar. (De gjorde ett liknande test tidigare, men med lägre upplösning och medium bildkvalitet)

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/cpu-games2.html

Här är det andra testet:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/28cpu-games.html

Okej. Det låter ju hyffsat bra ändå...Har tänkt
eventuellt att köpa ett till 7900 senare, Då kommer väl min 3200 flaskhalsa ganska mycket?

/Berger

Visa signatur

939 is still alive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B3rger
Okej. Det låter ju hyffsat bra ändå...Har ju tänk o eventuellt köpa ett till 7900 senare, Då kommer väl min 3200 flaskhalsa ganska mycket?

/Berger

Nej inte mycket. Men den kommer att bli en flaskhals.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.