Jmicron JMB360 SATAII-kontroller inkompatibel med Ubuntu Dapper!

Permalänk
Medlem

Jmicron JMB360 SATAII-kontroller inkompatibel med Ubuntu Dapper!

Tänkte bara varna er andra som vill köra Linux ASRock 939Dual SATAII! Ubuntu 6.06 Dapper Drake och SATAII-kontrollern på detta moderkort är INTE kompatibla. Resultatet om du försöker blir att installationen på ett eller annat sätt stannar upp när du kommer till delen om partionering.

Om du inte är haj på att kompilera in en fix som finns på länken nedan i en ubuntuskiva är enda lösningen att helt enkelt köra disken i SATA1-läge på en av de därför avsedda portarna, observera dock att det kan vara problem med det med äldre BIOS-versioner (mitt OCWBeta2 ville inte boota med min SpinPoint kopplad på SATA1-portarna).

Mer info, och en eventuell bugfix:

https://launchpad.net/distros/ubuntu/+source/linux-source-2.6...

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talas om Jmicron SATA kontrollers.
Dumt av AsRock att sätta dit en så okänd kontroller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Dumt av AsRock att sätta dit en så okänd kontroller.

Jag tycker precis tvärtom. Det var ett bra drag att använda den controllern, eftersom den följer AHCI-standarden, vilket innebär att man inte behöver göra speciella drivrutiner för just den controllern. Jag har själv en och den fungerar alldeles utmärkt i Linux med stöd för AHCI.

Permalänk
Medlem

Jag installera i IDE mode på diskarna, sen går det att köra med SATA och SATAII efter att du har uppdaterat dapper, stödet kom för två veckor sedan ungerfär.

Permalänk
Medlem

Aha, då kan jag alltså flytta tillbaka min kära SpinPoint då

Tack för infon!

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Aldrig hört talas om Jmicron SATA kontrollers.
Dumt av AsRock att sätta dit en så okänd kontroller.

Inte alls. JMicron var de första att ge komplett dokumentation över sitt metadata format etc till den ata-ansvarige hos FreeBSD. Smart drag. Underligt att stödet kom så sent till Linux (eller hur funkar det?), för det har funnits i FreeBSD i över ett halvår (närmare bestämt sedan i Januari 2006).

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Underligt att stödet kom så sent till Linux (eller hur funkar det?), för det har funnits i FreeBSD i över ett halvår.

Kan tänka mig att det introducerade någongång i februari i år (se http://lkml.org/lkml/2006/1/29/2 ). Jag köpte moderkortet för 4-5 månader sen, och då hade linuxkärnan redan stöd för controllern.