Produkttest: Core 2 Duo och Core 2 Extreme

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Vi kan ju börja med det enkla..

Vad testar du när du maxar grafikinställningar? CPU eller GPU? Flaskhalsen går ju för fan över till gpu:n...

Andra roliga poänger är de inte testar encoding av divx/mp3/wma, testar winrar mm....

bara du som missuppfattat det hela ... när du kör med samma grafikkort på två olika plattformar, vad är det då som gör skillnaden? är det grafikkortet eller plattformen? vad är det processorn sitter i? är det moderkortet? vad är det som utöver hastigheten på processorn gör prestandavinst? är det inte ram-minnena och minneshanteringen? dom tre processorn, moderkortet och ram-minnenan utgör en plattform. klart att det inte är så lätt att enbart ställa en processor emot en annan i ett test då moderkort och minneshantering skiljer sig åt.

därav att du testar Intel plattform emot AMD's och den gemensamma nämnaren är grafikkortet. är GPU'n flaskhalsen så är den det på båda plattformarna helt enkelt.

tanken med hela deras test är att visa upp hur lite det skiljer när du kör i dom upplösningar man bör göra för maximal spelupplevelse, [H] har gjort en banbrytande sattsning och vill förmedla just spelupplevelsen.

och som jag skrivit i två poster innan ... läs det andra deltestet så får du se hur det ser ut i applikationerna ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
bara du som missuppfattat det hela ... när du kör med samma grafikkort på två olika plattformar, vad är det då som gör skillnaden? är det grafikkortet eller plattformen? vad är det processorn sitter i? är det moderkortet? vad är det som utöver hastigheten på processorn gör prestandavinst? är det inte ram-minnena och minneshanteringen? dom tre processorn, moderkortet och ram-minnenan utgör en plattform. klart att det inte är så lätt att enbart ställa en processor emot en annan i ett test då moderkort och minneshantering skiljer sig åt.

därav att du testar Intel plattform emot AMD's och den gemensamma nämnaren är grafikkortet. är GPU'n flaskhalsen så är den det på båda plattformarna helt enkelt.

tanken med hela deras test är att visa upp hur lite det skiljer när du kör i dom upplösningar man bör göra för maximal spelupplevelse, [H] har gjort en banbrytande sattsning och vill förmedla just spelupplevelsen.

och som jag skrivit i två poster innan ... läs det andra deltestet så får du se hur det ser ut i applikationerna ...

Det är snarare du som missar min poäng. Hur förväntar du se skillnaderna mellan processorerna, när han kör ett test som mer eller mindre enbart påverkar grafikkoret?

Är det detta du menade? http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTExMCwyLCxoZW...

Det var ett bättre test i så fall, för där testar man faktisk cpu

Permalänk
Avstängd

Jag har bla beställt AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ 2.0GHz och ett MSI K9N Ultra 2F nForce 570 MCP 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket AM2 ATX. Är det dumt om man vill ha en dator nu? Vad kommer det kosta för mig att byta till en E6600 med tillhörade moderkort?

Visa signatur

XAMMAX
Vissa dricker Budweiser, andra dricker Besserwisser.
Gör om, gör rätt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Det är snarare du som missar min poäng. Hur förväntar du se skillnaderna mellan processorerna, när han kör ett test som mer eller mindre enbart påverkar grafikkoret?

Är det detta du menade? http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTExMCwyLCxoZW...

Det var ett bättre test i så fall, för där testar man faktisk cpu

poängen är ju att dom visar den lilla skillnaden ... skriver dom ju ut klart och tydligt ...
all denna hype som varit om prestandakronan i spel är en skröna ... vill man ha max spelupplevelse är det en bra processor med ett mycket bra grafikkort som gäller ... det är nog i nästa generations grafikkort vi kan se en större flaskhals mellan Intels nya processor och den äldre AMDn...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Det är snarare du som missar min poäng. Hur förväntar du se skillnaderna mellan processorerna, när han kör ett test som mer eller mindre enbart påverkar grafikkoret?

Är det detta du menade? http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTExMCwyLCxoZW...

Det var ett bättre test i så fall, för där testar man faktisk cpu

Jag håller med dig till fullo, Core2 är ruskigt bra och har stor potential. Har man en Core2 behöver man inte fundera på att byta prolle på ett tag i alla fall. Då är det bara att lägga pengar på grafikkort om man vill ha bra spelprestanda.

Hoppas bara att moderkorten sjunker i pris så dom inte ligger runt 2000kr och över, då menar jag inte budgettkorten som man inte kan klocka så bra med utan de bra kort som inte har lika mycket lull lull som 3000kr-korten.

Finns det ett bra, ett BRA! Core2-kort för runt 1200-1300kr? Sugen blir man i alla fall :).

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
poängen är ju att dom visar den lilla skillnaden ... skriver dom ju ut klart och tydligt ...
all denna hype som varit om prestandakronan i spel är en skröna ... vill man ha max spelupplevelse är det en bra processor med ett mycket bra grafikkort som gäller ... det är nog i nästa generations grafikkort vi kan se en större flaskhals mellan Intels nya processor och den äldre AMDn...

Jamen kolla där. Du skriver ju det själv. Det är grafikkortet som bromsar och inte cpu, därav mitt påpekande om köra testerna i lägre upplösning.

Btw: Hur många procesent av datoranvändarna tror du spelar i 1600x1200? 5-10% kanske? Det är snarare mer troligt att 1280x1024 är det dominerande efter som medparten har 19" monitorer.

Citat:

Urspungligen inskrivet av blade80
Jag håller med dig till fullo, Core2 är ruskigt bra och har stor potential. Har man en Core2 behöver man inte fundera på att byta prolle på ett tag i alla fall. Då är det bara att lägga pengar på grafikkort om man vill ha bra spelprestanda.

Hoppas bara att moderkorten sjunker i pris så dom inte ligger runt 2000kr och över, då menar jag inte budgettkorten som man inte kan klocka så bra med utan de bra kort som inte har lika mycket lull lull som 3000kr-korten.

Finns det ett bra, ett BRA! Core2-kort för runt 1200-1300kr? Sugen blir man i alla fall .

Såg att shg hade Abits senate moderkort för så lite som 1495kr.. kanske något att satsa på?

Permalänk
Medlem

Som väntat ja, storslam för Conroe.

Så AMD, är det 2008 vi ska vänta till nu?

Permalänk
Medlem

Största hopp i både pris och prestanda på länge (någonsin). Och då utgår jag ifrån snart nästan halverade priser på AMDs sortiment.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

En e6600 måste köpas nu när lönene kommer ,sitter fan fortfarande på min mäktiga barton 2500+ :D...

En E6600 + 2gb ddr2 minnen + en snabb hårddisk samt en x1900xt/7900gt borde göra susen.

EDIT: Jag saknade ett superPI test mot fx60, 4400+ osv....

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XAM
Jag har bla beställt AMD Athlon64 X2 Dual-Core 3800+ 2.0GHz och ett MSI K9N Ultra 2F nForce 570 MCP 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket AM2 ATX. Är det dumt om man vill ha en dator nu? Vad kommer det kosta för mig att byta till en E6600 med tillhörade moderkort?

Experten talar ut, det är väl rätt uppenbart om det är korkat om du ska köpa eller ska beställa eller om du har beställt, avbeställ om du kan.

Du kan ju så mycket om nätagg , Tagan och Seasonic är ju inte bättre än Hiper, det kunde du *not*, och sedan frågar du en sådan fråga ?

No offence min vän, men du reggar dig juli och vi skriver månad juli och du äger forumet redan, abow

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

8-12 /cry fan 3 veckor efter release aja har beställt en e6600 iaf

Visa signatur

Byggaren

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PoinT
8-12 /cry fan 3 veckor efter release aja har beställt en e6600 iaf

Gjorde du rätt i :=)

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

590 vs RD600 vs 975X vs 965

För en tid sedan såg jag en banner på tomshardware, där gigabyte påstod att något av deras modekort stödjer även kentsfield processorn.
Enligt uppgift kräver väl FSB1333, eller kan den köras med andra dividers än 1:1? Om inte så borde väl även 975X eller 965 klara 1333 MHz.

Och som någon annan påstod, man skall nog vänta tills ATIs eller Nvidias styrkretsar kommer ut. Men varför inte vänta ända tills nov-dec, då förmodligen ATI har släppt R600 och Nvidia G80?

Visa signatur

/Eric

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Experten talar ut, det är väl rätt uppenbart om det är korkat om du ska köpa eller ska beställa eller om du har beställt, avbeställ om du kan.

Du kan ju så mycket om nätagg , Tagan och Seasonic är ju inte bättre än Hiper, det kunde du *not*, och sedan frågar du en sådan fråga ?

No offence min vän, men du reggar dig juli och vi skriver månad juli och du äger forumet redan, abow

Prata ur nattmössan ffs. Jag har aldrig påstått att jag är en expert, citerade bara dig då du skrev till en här på forumet att han inte vet vad han pratar om då han tyckte att ett annat nätaggregat än det du "gillar" är bra. Vad gör dig till en expert skrev jag bara och inget annat men du kanske inte förstår det man skriver...eller vad säger du lillrapparn lol!

Visa signatur

XAMMAX
Vissa dricker Budweiser, andra dricker Besserwisser.
Gör om, gör rätt!

Permalänk

Hög kvalité på inläggen här...NOT! skippa skitsnacket och dom personliga påhoppen i annat fall är jag tvingad till att anmäla er...;)

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Det roliga är ju att amd inte har släppt sin nya processorserie än, de har ju bara uppgraderat till socket am2 och släppt några tillsvidare processorer.
Om någon månad eller två kommer amd lansera en processor som sopar mattan med intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Det roliga är ju att amd inte har släppt sin nya processorserie än, de har ju bara uppgraderat till socket am2 och släppt några tillsvidare processorer.
Om någon månad eller två kommer amd lansera en processor som sopar mattan med intel.

Tyvärr tyder alla rykten och spekulationer på att det inte blir så snart.

E6600 får det nog lov att bli för min del, bara att vänta på rediga moderkort nu då.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KulanZ
Det roliga är ju att amd inte har släppt sin nya processorserie än, de har ju bara uppgraderat till socket am2 och släppt några tillsvidare processorer.
Om någon månad eller två kommer amd lansera en processor som sopar mattan med intel.

Ifall det är K8L så är jag rädd att du är ute och cyklar.... Pröva 3:e kvartalet 2007 som tidigast. Har man tur så får man se 65nm i december, detta kommer dock bara vara av nuvarande processorer.

Enda andra som AMD har att komma med inom närmaste tiden är 4x4 plattformen. Fast vem fan vill betala 15k för bara processorerna?

Permalänk
Medlem

Vilka moderkort finns det som är vettiga till E6600?
Finns det några över huvud taget?

Visa signatur

CITERA MIG FÖR SVAR! [maskin] Macbook - 2Ghz CoreDuo, 1280Mb, 60Gb[/maskin]

Permalänk
Medlem

*håller tummarna för att imacen får sig en conroe och ett lite fetare graffe den 7e *

Permalänk
Medlem

Ja men de låter helt överkomligt, ska kolla in det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Jamen kolla där. Du skriver ju det själv. Det är grafikkortet som bromsar och inte cpu, därav mitt påpekande om köra testerna i lägre upplösning.

Btw: Hur många procesent av datoranvändarna tror du spelar i 1600x1200? 5-10% kanske? Det är snarare mer troligt att 1280x1024 är det dominerande efter som medparten har 19" monitorer.

Såg att shg hade Abits senate moderkort för så lite som 1495kr.. kanske något att satsa på?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Jamen kolla där. Du skriver ju det själv. Det är grafikkortet som bromsar och inte cpu, därav mitt påpekande om köra testerna i lägre upplösning.

Btw: Hur många procesent av datoranvändarna tror du spelar i 1600x1200? 5-10% kanske? Det är snarare mer troligt att 1280x1024 är det dominerande efter som medparten har 19" monitorer.

ja det är klart att grafikkortet är den del som bromsar. men plattformen är väl det som leverar data till grafikkortet eller? ...

varför köpa en dator med ett grafikkort för flera tusen om du endån ska köra i så låg upplösning som 1280x1024... köpa en conroe 2 och NVIDIA SLI och begränsa dig med en 19" monitor och 1280x1024 ... skumt ...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Jag tror AMD kommer sitta och hoppas på att deras Opetron serie kommer sälja även om intels server sida nu också är snabbare. Men vad kommer intel sätta för pris på den? Långt över AMD's priser skulle jag tippa.

Det är nog deras trumkort just nu och fram till slutet av 2007. Men vem vet.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pho
Vilka moderkort finns det som är vettiga till E6600?
Finns det några över huvud taget?

Själv har jag beställt mig ett Asus P5B för 1400 kr. Det duger nog bra.

Mysko känsla att "köra" Intel igen efter alla dessa år av AMD-dominans.

Brutal jävla prestanda man får för en processor för tre futtiga tusen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Själv har jag beställt mig ett Asus P5B för 1400 kr. Det duger nog bra.

Mysko känsla att "köra" Intel igen efter alla dessa år av AMD-dominans.

Brutal jävla prestanda man får för en processor för tre futtiga tusen.

Ahh tack. Funderar på detsamma

Visa signatur

CITERA MIG FÖR SVAR! [maskin] Macbook - 2Ghz CoreDuo, 1280Mb, 60Gb[/maskin]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av korda
Själv har jag beställt mig ett Asus P5B för 1400 kr. Det duger nog bra.

Mysko känsla att "köra" Intel igen efter alla dessa år av AMD-dominans.

Brutal jävla prestanda man får för en processor för tre futtiga tusen.

Precis ^^

Permalänk
Medlem

Synd att de inte hade AM2 med, FX62/5000+ hade varit intressantare, men visst ser de bra ut, men, A64:ran tuggar på ett tag till.

Visa signatur

ASUS A8N-E| AMD Athlon 64 3200+@2380Mhz 100% Prime stabilt (Zalman 7700-CU)| sapphire X800 256Mb @447.43Mhz/428.14Mhz(856.28Mhz DDR)(Zalman VF700-cu LED)| 1024Mb Corsair XMS3200C2| OCZ modstream 520W| 23576poäng i 3DMark 01 1337 i 06 :)
"Non violence has never solved anything!" - Homer

Permalänk
Medlem

Ja vi snackar verkligen helt förkrossande för AMD. Intels 2,4Ghz, som dessutom troligen är VÄLDIGT överklockbar, slår AMD's fetaste och sjukt dyra CPU. Detta för endast 3000kr......

Nu lär AMD få dumpa allt sitt till budgetnivå.

AM2 eller inte, det ger ju ändå typ 0 prestandavinst, så trist med en massa "nytt" som ger 1-2%. Nä, tacka vet jag Core 2 Duo med 25-30%

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Avstängd

det roliga när man jämför e6600 med fx-62 förutom att fx62an är 7 000kr dyrara är att e6600 klockar lika bra på luft som amds fx62 gör på ln2/cascade

kunde dom inte få med lite kentsfield testar här på swec också.
asus har ett bra conroe kort för ca 1600kr som klockar fint men kommer inte ihåg va det heter.

Permalänk
Medlem

man kan nog inte jämföra nuvarande AMD med kommande Conroe 2 heller. ungefär som att jämföra en nyutvecklad Ferrarie med en Porsche ifrån 60-talet ... försprånget som en helt ny microarchitecture ger är ungefär detsamma.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!