Release: SimpleRemote för IR-kontroller

Permalänk
Medlem

Release: SimpleRemote för IR-kontroller

Håller på att sätta ihop en HTPC och var tvungen att ha ett program som jag kunde styra mitt mediacenter med, jag vet inte hur länge jag letade runt men jag hittade iaf inget som fungerade. Hälften hittade inte ens fjärrkontrollen och gjorde något program mot all förmodan det så var man tvungen att lära in kontrollen i flera minuter och sen gick det ändå inte konfigurera vad som skulle hända när man tryckte på knapparna.

Så jag slängde ihop ett eget program som fungerade precis så som jag ville att det skulle göra.

Programmet behöver i prinicp ingen konfiguration överhuvudtaget, bara starta, ställa in vilken com-port ir-mottagaren sitter på och börja spela in knappar.
Eftersom jag bara har en dator och en ir-mottagare att testa på vet jag inte hur kompatibelt programmet är men det borde fungera med alla ir-mottagare som kommunicerar med com-porten, jag tror t.om det fungerar med tgb/gamepads/liknande som använder com-porten också.

Edit: Länkarna kommer antagligen dö eftersom jag byter namn på filerna men programmet finns här iaf: http://erik.er.funpic.org/program/simpleremote/
Programmet (Kräver .NET 2.0)
Källkod (C# .NET 2.0)

Permalänk
Medlem

fint jobbat! Riktigt kul med något lite annorlunda program, det är alldeles för sällan man ser någon som pysslar med applikationer som kommunicerar med hårdvara på det här sättet.

Ska försöka komma ihåg att använda detta om jag ska bygga något custom till htpc:n sen.

Permalänk
Medlem

Mycket bra program, funkar utmärkt till min fjärrkontroll. Första programmet jag själv lyckats fånga signalerna med.

Egentligen finns det bara en sak kvar att önska: att kunna skicka keystrokes till olika fönster, inte bara det som är aktivt. En annan sak jag tänkte på är Baudrate, vilket gjorde att min fjärrkontroll kunde bli igenkänd. Du kanske vill lägga till det här under "help": "Baudrate [bit/sek]. Vanliga Baudrate´s är multiplar av 75 bit/sek som: 75, 150, 300, 600, 1200, 9600, 19200 och 38400 bit/sek." (plockat från http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b4059/sercom/index.htm) så man kan testa sig fram till rätt värde. Jag plockade mitt Baudrate värde från en lirc fil, sen fungerade fjärrkontrollen bra (Trots att det står 9600 bit/sek i enhetshanteraren).

Tack för ett bra program

Edit:
hittade lite buggar:
*när man får för många funktioner är fönstret för kort, en scroll lista eller nåt skulle vara bra.
*Det går inte att spara Baudrate. Jag lyckas inte heller få programmet att ladda config-filen.

Permalänk
Medlem

hade varit trevlig om det gick att få det att funka utan .NET 2. har bara 1an

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johhh
Mycket bra program, funkar utmärkt till min fjärrkontroll. Första programmet jag själv lyckats fånga signalerna med.

Egentligen finns det bara en sak kvar att önska: att kunna skicka keystrokes till olika fönster, inte bara det som är aktivt. En annan sak jag tänkte på är Baudrate, vilket gjorde att min fjärrkontroll kunde bli igenkänd. Du kanske vill lägga till det här under "help": "Baudrate [bit/sek]. Vanliga Baudrate´s är multiplar av 75 bit/sek som: 75, 150, 300, 600, 1200, 9600, 19200 och 38400 bit/sek." (plockat från http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b4059/sercom/index.htm) så man kan testa sig fram till rätt värde. Jag plockade mitt Baudrate värde från en lirc fil, sen fungerade fjärrkontrollen bra (Trots att det står 9600 bit/sek i enhetshanteraren).

Tack för ett bra program

Edit:
hittade lite buggar:
*när man får för många funktioner är fönstret för kort, en scroll lista eller nåt skulle vara bra.
*Det går inte att spara Baudrate. Jag lyckas inte heller få programmet att ladda config-filen.

Tack

Jag hade tänkt lägga till fler funktioner som t.ex starta program, ladda config osv men jag vet inte hur jag ska göra det på smidigaste sätt, det går ju alltid lägga till ett extra fält för varje funktionstyp men det känns lite omständigt.
Funderade på om man kanske kan ha ett vb- eller javascript för varje knapp. Då finns det ju knappt några begränsningar. Har sett andra program som använder sig av denna metoden. Måste bara ta reda på hur man kör ett sådant från .NET.

Fönstret går förstora på höjden så du får skaffa större skärm om du vill ha fler knappar Men en scrollbar ska jag nog lyckas klämma in till nästa version iaf.

Är det ladda keyconfigs eller inställningar som inte fungerar?
Jag tror den versionen som ligger uppe inte kan ladda setup-filen vid uppstart, kanske var något annat fel också. Jag har en ny som klarar det, kan slänga upp den senare.

Retarded, det är väl bara att ladda ner 2an?

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag länge letat efter ett program som fungerar. Hoppades verkligeh på det här, men jag kan inte få det till att fungera. Har testat alla COM-portarna och 3:an är den enda som fungerar. Har även testat en massa Baudrate's utan att lyckas. Någon som har en idé om vad som är fel? Var kan man förresten se genom vilken port ir-mottagaren fungerar?

Visa signatur

xintron
I had a life, then my pokémon died

Permalänk
Medlem

Fungerar inte för mig heller. Funderar på att bygga ihop en ny IR-mottagare dock, inte helt säker på att den jag har nu fungerar. Någon som sitter med ett bra schema? Gärna med någon diod som blinkar när den registrerar en signal också så man ser att den är igång.

Permalänk
Medlem

Hmm, man kan nog inte säga att programmet är gjort för att ta emot ir-signaler, det kommunicerar bara med com-porten.
Provade att använda en annan fjärr än den jag fick till datorn och programmet reagerade inte överhuvudtaget.
Men om du har en ir-mottagare som sitter på serialporten så borde det fungera utan problem.

Permalänk
Medlem

jag provade två andra fjärrkontroller till min mottagare och dioden blinkar, men datorn fattar inget. På elektronikforum pratar dom om att fjärren och mottagaren är avstämda till en viss frekvens.

Chimaira:
det skulle vara bra med den nyare versionen med Autoload av configfilen. Ännu en feature som skulle vara bra är att kunna hålla inne en knapp och programmet skriver fler tecken, på utvalda knappar ex "upp". dvs repeterar.

Jag kombinerar ditt program och mediaportal (projekt Mayhem 3) och powerstrip till filmdator.

Edit: ändrade till "upp" istället för "space"

Permalänk
Medlem

Sådär, programmet är uppdaterat nu.
Finns här:
http://erik.er.funpic.org/program/simpleremote/

*Laddning av config-filer ska fungera.
*Scrollbar finns nu om du har många knappar, vet inte hur den fungerar om du ändrar storlek på fönstret men det borde fungera ok.
*Programmet är lite stabilare.

Jag har inte hunnit provat den nya versionen med kontroll eftersom jag inte har det på den här datorn men jag har inte ändrat särskilt mycket så det borde fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RetarDeD
hade varit trevlig om det gick att få det att funka utan .NET 2. har bara 1an

Svårt att skaffa .NET 2? Förslagsvis går du in på Windows Update

Permalänk
Medlem

hur gar det med programmet_, jag har iaf ett tips pa forbattring>

Om programmet bara tillater en inmatning per knapp (direkt fran fjarrkontrollen) under en halv sekund sa undviker man feltryckningar.