Ni som säljer siter: sätter ni namnet i sidfoten?

Permalänk
Medlem

Ni som säljer siter: sätter ni namnet i sidfoten?

Tja

Detta är en grej som gör mig lite splittrad, jag har inte riktigt kommit fram till något bekvämt system för detta.

I april startade jag firma som säljer lite webbtjänster vid sidan av, detta är inte vår huvudsakliga syssla, utan bara något som ger lite extra pengar tills vi kommit igång med communityt.

Hur som helst så har vi på varje projekt hittils (i prisklass 8k+moms, varav vi tagit ut rätt låg lön) satt företagets namn i sitens sidfot och ansett att vi har vart värda det pga så låg prissättning.

Men jag jobbar med webbprojekt via annan firma i klass 30k+ och där är det ju inte tal om någon pryl i sidfoten i de projekt vi arbetat med hittils.

Jag har inget system för detta, men jag är lite inne på att kunden helt enkelt får betala för att man inte sätter sin lilla namntagg i foten, kanske att det kostar 2000 extra (eller något rörligt) om vi inte ska göra reklam på siten.

Hur gör ni?

edit: Min firmas namn är inte intressant, vi gör ingen reklam här, och vi behöver inte

Permalänk
Medlem

Offtopic: Men vad heter din firma?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Compu-Global-Hyper-Mega-Net?

Permalänk
Legendarisk

Jag skulle ta extra betalt om kunden inte vill ha med någon nametag alls. En sån rad ska dock vara så diskret att man bara ser den om man letar efter den, det får inte övergå till reklam.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk

Köper jag ett klädesplagg med fult märke så tar jag bort det. Köper jag en hemsida som ska ha gratisreklam av mig då jag betalat för en produkt byter jag leverantör....

Det kanske inte fungerar så i praktiken, men om man tänker till lite; Varför skulle jag vilja marknadsföra er gratis? Och som Biber säger, så jag ska alltså köpa en produkt, källkoden anses vara min(?) men jag måste ändå betala för att plocka bort lite text?

Eller hur fungerar det?

//Nyfiken man.

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Köper jag ett klädesplagg med fult märke så tar jag bort det. Köper jag en hemsida som ska ha gratisreklam av mig då jag betalat för en produkt byter jag leverantör....

Det kanske inte fungerar så i praktiken, men om man tänker till lite; Varför skulle jag vilja marknadsföra er gratis?

Se det som att dom ger dig 2000 :- för att få sätta sin tag där. Vill du inte ha 2000 :-, ja, då säger du åt dom att ta bort den. Känns det bättre nu?

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Legendarisk

Varför skulle man inte vilja ha ett stycke diskret information om vem som tillverkade sidan? Har svårt att se något problem med det så länge det inte är distraherande från sidans egentliga syfte, och det är bra för tillverkaren att eventuella nya kunder kan ta kontakt med honom.

Om du äger källkoden eller ej beror på avtalet ni skriver.

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem

På en väldans massa sajter (även Sweclockers i och med den gamla designen) kan man ju se längst ner på sidan oftast (behöver inte vara i en sidfot) att det står typ "design by foobar" eller liknande. Om du som sagt gör det ganska diskret som smälter in bra i designen skulle jag tycka att det var helt ok. Om det blev som reklam som Biber sa, så skulle jag tycka att det var helt oacceptabelt.

Permalänk

Ok Biber. Tackar.

Srekel. Skön attityd och hur får du det där att gå ihop? Problemet var ju att jag tyckte det kändes lustigt att ge reklam gratis?

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

Alltså, är det bara jag som är nyfiken på vad totoo håller på med egentligen? Vi har fått se en hel del trådar av honom med en massa avancerade (iaf för mig) frågor och funderingar.
Jag är dock helt övertygad om att det kommer att bli bra, men du skulle inte kunna ge oss en liten hint om vad det rör sig om?

Iaf, lycka till med communityt!

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

DeaN, hihihi kul att det väcker intresse. Tcak för lyckoönskningarna, du får titta in snart, om några dagar ska våra nuvarande betatestare få börja smaka på nya beta2, så snart är ska vi låta fler folk testa och ha åsikter. Men fan, community, är inte det "hint" nog?

Just detta har ganska lite med mina andra trådar att göra, men jag måste reda ut det.

bongo-apan - ditt första inglägg verkar inte helt genomtänkt. Du har kanske sett att väldiga många sidor ute på nätet har en "made by" / "designed by" / "produced by" text?

Det hela handlar förståss om vad man har för avtal, och det är inte ett svar på frågan, utan snarare själva frågan: Hur löser ni detta med kunden?

För att besvara bongo-apan: Srekel. Skön attityd och hur får du det där att gå ihop?

Precis som han säger, utvecklaren ger dig t.ex. 2000 kr rabatt för att de sätter sitt namn där, vill du inte ha namnet där, okej, då fick du inte behålla dessa 2000.

Jag tycker att det är en bra lösning, men jag tänkte, det finns väl iaf 10 pers här som sålt hemsidor - hur har ni gjort, och varför?

Permalänk

alright. Men ett argument som "har du inte sett hur alla andra gör..?" fungerar fortfarande inte. Jag var tydlig med att jag ställde en fråga, då jag inte vet hur det fungerar för alla, jag förklarade även hur jag skulle vilja ha det om jag köpte en sida. Peace

-----

Totoo: "ditt första inglägg verkar inte helt genomtänkt. Du har kanske sett att väldiga många sidor ute på nätet har en "made by" / "designed by" / "produced by" text?"

Vad skulle du tycka om en C++-kompilator ifrån microsoft, som kostar runt 20,000:- skulle skicka med en sjysst text med varje program. "This program was compiled with Microsoft C++ Compilator 2005 Special Editition. www.microsoft.com/c++/buy". (Eller gäller inte detta "Hata microsoft hysterin"?)

Eller att filmkameror säljs och på varje bild/frame så finns en fin text: (endast lite svagt, får ju inte anses som reklam): "Detta fotot är taget med en Cannon-3423X."

Men som sagt, detta är ett forum. Jag tycker det ska vara ett ställe man ska kunna fråga saker och hålla diskussioner. Peace

Visa signatur

Ruby (on rails) är fint!

Permalänk
Medlem

okej, jag menade inte att vara offensiv, men jag trodde du greppade poängen.

Varför skulle jag vilja marknadsföra er gratis?

Alt 1) Därför att det inte är gratis, du fick billigare hemsida pga reklamen
Alt 2) Därför att det helt enkelt hör till produkten, vilket företag sätter inte sitt namn på en produkt? Sedan kanske du har rätt att ta bort den (ja, du får ta bort volvodekalen på din bil), men det kan också vara som så att det är ett avtalsbrott att förändra produkten (precis, du får vanligtvis inte ändra på text och grafik till ett program ellre spel du köper, utan bara rimligtvis utvalda delar, typ skins).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan

Vad skulle du tycka om en C++-kompilator ifrån microsoft, som kostar runt 20,000:- skulle skicka med en sjysst text med varje program. "This program was compiled with Microsoft C++ Compilator 2005 Special Editition. www.microsoft.com/c++/buy". (Eller gäller inte detta "Hata microsoft hysterin"?)

Det är inte precis samma sak, du producerar med en kompilator, du köper bara verktyget som du skapar med. En sida får du färdig, och avtal och sådant är redan diskuterade. Och om det nu hade stått i avtalet "Allt som kompileras med denna skitkompilatorn får en fin "This program was compiled with x compiler" så hade jag iallafall inte köpt skiten.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
alright. Men ett argument som "har du inte sett hur alla andra gör..?" fungerar fortfarande inte. Jag var tydlig med att jag ställde en fråga, då jag inte vet hur det fungerar för alla, jag förklarade även hur jag skulle vilja ha det om jag köpte en sida. Peace

-----

Totoo: "ditt första inglägg verkar inte helt genomtänkt. Du har kanske sett att väldiga många sidor ute på nätet har en "made by" / "designed by" / "produced by" text?"

Vad skulle du tycka om en C++-kompilator ifrån microsoft, som kostar runt 20,000:- skulle skicka med en sjysst text med varje program. "This program was compiled with Microsoft C++ Compilator 2005 Special Editition. www.microsoft.com/c++/buy". (Eller gäller inte detta "Hata microsoft hysterin"?)

Eller att filmkameror säljs och på varje bild/frame så finns en fin text: (endast lite svagt, får ju inte anses som reklam): "Detta fotot är taget med en Cannon-3423X."

Men som sagt, detta är ett forum. Jag tycker det ska vara ett ställe man ska kunna fråga saker och hålla diskussioner. Peace

Jag skulle kunna tänka mig att "tvingas" ha med en "This appliaction made with MSVS 2008" om jag fick licensen till programmet betydligt billagare (gratis?). Nu är det ett lite dumt exempel, eftersom det redan finns en gratislicens av MSVS.

Men säg att du antingen kunde betala 10000 för en fullt fungerande dv-kamera, eller få den för 500 om den la till en text/reklamfilm i början och slutet av varje film. Nu är det ett lite extremt exempel, men poängen är samma. Antingen köper du "full-licensen" av totoo för X kronor, eller så köper du den rabatterade för X-2000 (smygreklam för SJ?) kr, i vilken den enda skillnaden är att längst ner på din hemsida så står det "made by totoo and his 1337 krew". Är han ond för att han ger dig det alternativet? Eller borde han sätta full-licenspriset till X - 2000 kr från första början?

Själv har jag nog aldrig reagerat negativt av en sån grej iaf (alltså en logga/text längst ner på en sida), iaf om den inte varit helt förskräcklig. Men jag tror inte direkt totoo slänger ihop en logga i Paint, om jag säger så.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem

haha, om JAG skulle gjort loggan så hade den vart i paint, men som tur är så har jag grafiker som jag jobbar med, annade hade jag kunnat lägga ned verksamheten direkt.

Men jag behöver väl bara hänvisa till mitt förra inlägg, företag sätter sina namn på sina produkter. Men på hemsidor (som faktiskt är ett undantag) så ser man inte alltid företagsnamnen där. Detta lär vara pga att kunden helt enkelt inte vill ha det där, och att de eventuellt har fått betala för att ta bort texten.

Men alla ni som faktiskt gjort hemsidor kommersiellt (jag vet att ni finns, kryp fram, inte minst allas vår idoool bjööörn h), säg nåt för tusan, eller har ni ungefär lika kass lösning på problemet som jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bongo-apan
Eller att filmkameror säljs och på varje bild/frame så finns en fin text: (endast lite svagt, får ju inte anses som reklam): "Detta fotot är taget med en Cannon-3423X."

Det gör de också, högerklicka på bilden -> Egenskaper -> Sammanfattning

IMO ska det gå hitta tillverkarens namn någonstans men det ska inte blinka i ansiktet på en som om det vore reklam från Jamba. Har ni någonsin köpt en pryl där tillverkarens namn inte finns med på produkten?

Permalänk

Bara som ett litet exempel (från vBulletin's License Agreement (i och för sig kanske i lite större skala än vad ni gör, men det spelar inte så stor roll)):

Citat:

All vBulletin copyright notices within design templates must remain unchanged (and visible).

Så jag skulle nog säga att det beror på vad du gör för avtal med din klient.

Permalänk
Medlem

Jag brukar lägga en liten logga någonstans diskret på sajterna. Detta för att ge information om vem som producerat dem, så att intresserade vet var de ska gå om de vill anlita mig. Jag tar för tillfället ut ett ganska lågt pris för mina verk så reklamen känns berättigad. Min förra kund föreslog till och med att jag skulle göra loggan större och mer synlig, något som jag dock inte ville göra.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med att lägga med sin logga eller sitt namn när man gör en sajt åt något litet företag är att när man släppt sajten och företaget själva går in och gör ändringar så kan sajten bli allt fulare och innehålla stavfel och andra mindre korrekta formuleringar, vilket resulterar i att man själv får badwill istället för goodwill.

Så länge man sköter sajten åt dem är det ju inga problem, men så små sajter brukar vara engångstillfällen och sen lämnas ansvaret åt köparna.

Permalänk

Det är mkt enkelt egentligen.. på nätet är en sidas framgång mer eller mindre helt beroende av hög ranking i de stora motorerna.. msn, goggole, mfl. Inlänkar är en av de viktigaste ingridienserna för att lyckas i SERP. Inlänkar är en handelsvara. Inlänkar från sidor med relevant content och hög pr säljs för höga brlopp, inte för trafiken utan för själva länkens värde.

Kan man få inlänk så är det givetvis fint. Gör så att du har med länken, men gör det enkelt att ta bort för den som äger sidan. Inget hymmel helt enkelt.

Men i grund och botten, ett "riktigt" jobb, med offertbeskrivning osv, så ska det ju stå med allt där, så det är ju bara att ta ställning innan.

Permalänk
Inaktiv

Precis som konstnären signerar sina tavlor så ska webbdesignern/företaget signera deras verk tycker jag.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köra med en länk i sidfoten och plocka bort den om kunden begär det. Gör det diskret bara, med stor sannolikhet så är majoriteten av de som kommer att se hemsidan inte intresserade av vem som gjort den. Personligen skulle jag ha svårt att säga till en kund att "för 2000:- tar jag bort länken", men å andra sidan behöver jag aldrig prata med kunder nu för tiden.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Kan man inte ha det i en kommentar i koden?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Kan man inte ha det i en kommentar i koden?

Kan folk då se vem som gjort sidan genom att bara surfa in på den då? Eller menar du HTML-koden?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Kan man inte ha det i en kommentar i koden?

Ehm, det lär ju inte vara det som de flesta utvecklarna är ute efter då de flesta kanske vill synas.

Aja, hur som helst, vi sätter namnet i sidfoten normalt, och det kommer jag fortsätta med... Det verkade inte vara någon här som hade något speciellt system att presentera, så det är bara att ösa på.

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag inte ha med min text någonstans på sidan, jag låter kunderna ge referenser. Varje gång någon kund gör så jag får en ny kund kan jag tex göra något gratis åt den kunden, skicka choklad ask(?) något bara så de känner att man uppskattar det . Och det funkar.

Visa signatur

PHP och MySQL programmerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Kan folk då se vem som gjort sidan genom att bara surfa in på den då? Eller menar du HTML-koden?

Om nu folk är så intresserade av vem det är som gjort hemsidan så kontaktar de förmodligen företaget eller gör lite mer avancerade eftersökningar än bara letar i sidfoten... så att skriva in skaparen i en kommentar i HTML-koden (ja vilken kod trodde du?) så slipper man att skryta medans man fortfarande tillhandahåller informationen.

Permalänk
Medlem

Att tvinga folk som kanske inte har en aning om vad html ens är att kolla källkoden och leta upp en kommentar kan nog utesluta en del av ens potentiella kunder, skulle jag tro. Är nog inte många % av sveriges befolkning som vet hur en html-kommentar ser ut.

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Srekel
Att tvinga folk som kanske inte har en aning om vad html ens är att kolla källkoden och leta upp en kommentar kan nog utesluta en del av ens potentiella kunder, skulle jag tro. Är nog inte många % av sveriges befolkning som vet hur en html-kommentar ser ut.

Att skriva sitt namn i sidfoten kan få folk att välja bort ens företag också bara för att de inte gillar ens smygreklam. Men det är ju klart, det beror ju på vad det är för kunder man vill ha. Större företag letar nog inte på andras sidor överhuvudtaget, de letar bra reklambyråer.