Kall dricka på lan & Kan detta funka... (Drickkylare)

Permalänk

För att glädja er lite så är watt talet som anges på peltierna den maximala kylkapaciteten. För att flytta denna värme krävs dock mer energi och den effekt som utvecklas från t.ex. en 156W peltier blir genom U*I=P 15.8*18.5=288W om den nu används vid sitt optimala spänning(inte optimalt energi/kylförmåga men där den ger mest kylförmåga.) Så en peltier på 85 volt utvecklar väldigt mycket mer än 85W om du kör den vid rekommenderad spänning. Uppgifterna är hämtade från tjcomputer. Denna beräkning är gjord utan belastning på peltier elementet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Peltieridén verkar bra.. men går det inte utan kopparrör?
Burken är ju av aluminium som leder värme/kyla rätt bra, om man ställer burken på en peltier så borde det funka någorlunda utan kopparrör eller?

En sak till, var kan man få tag på 30 W peltiers? billigt..

Som jag sa tidigare så hade jag funderat på att rippa en 30W peltier ur en kylbag (sägs finnas sådana där). Jaja.. jag återkommer senare. Ska dra och mönstra om nån liten timme.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av acidphreak

JAG är AcidPhreak!!! Tyvärr kan jag ej glädja dig med ngn briljerande idé om Cola kylning men tycker däremot att peltier idén låter väldigt bra... *letar efter koppar rör*

har du inte byggt någon?

då måste det varit någon annan...han som jag tänker på hade bart som avatar (åtminstonde hade...)

han hade också byggt en "cancooler" den skulle från början sitta i en dator, men den färdiga konstruktionen var extern. Kyldes med peltier (och pelitern av vatten i sin tur)

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie

Absolut inte 100% på detta, men eftersom man mäter värme i effekt så kommer en 85W pelt just producera 85w.. Då är säkert den kalla sidan propotionell på samma sätt.. Dvs en 100W är dubblet så bra som en 50w.. ??

Btw 85W är ganska mycket, mer än en XP CPU, man behöver en ganska stor fläns för en sån..?

inte direkt om den inte har någon större last på den kalla sidan, den har ju en viss kapacitet att flytta en mängd värme men värms inte den kalla sidan upp så blir inte heller den varma sådär jätte varm. en vanlig cpu fläkt ska fungera utmärkt

Visa signatur

Pål W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VaCUm
Min lilla lösning:
http://medlem.spray.se/vacum/swec/cancooler/cancooler.png

Bilden borde förklara sig skälv...

jag älskar dig

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Borde inte vacusm ide fungera?
En burk utväcklar inte så mycket värme och då blir väl inte peltieren heller det?
Kanske lite onödigt dyrt men om man har pengar så är det ju en kul och användbar sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rektum
Borde inte vacums ide fungera?
En burk utväcklar inte så mycket värme och då blir väl inte peltieren heller det...

... och då den har någon typ av termostat borde den vara ännu bättre.
Kolla på ritningen. Om man tittar noga ser man att det är bara strömen till peltiern som bryts... men fläkten är fortfarande igång... vilket kyler peltiern...

Vad kostar en peltier?

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

vart kan man köpa peltiers? *vill ha*

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk

Bara några frågor till den där ritningen Vacum. Hur ska du bygga termostaten? Ska den gå steglös (om det går) eller switcha på och av?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En 85w pelt kostar 240:- på tj men de drar mycket ström så man rekommenderas att ha en nätdel till. Men tror ni inte att det kan funka för peltieren kommer inte blå så varm när det bara är en cola burk väl?

Permalänk

man får väl ha en x-tärn nätdel.... kanske

Visa signatur

Epox-EP8K3A KT333||AMD Athlon XP 2400+ @ 2310||512DDR PC3500 OCZ Platinum ||Radeon 9700 Flashad Pro||
>>Mods And Stuff<< Min Sida, Uppföljning Utav Lotus Bygge!

Permalänk

varför krabba med pelt det är ju bara dyrt, om man inte råkar hitta nån då...det räcker väl med kopparrör i en slinga i samma diameter som burken och vanlig vatten kylning...eller?? men om man vill bygga extremt så varför inte göra en burk med flytande kväve som man doppa burken i nårra sek?? Hehe det kanske inte blir så bra men men...en mini vattenkylning och kopparör tror jag funkar fint!!

Visa signatur

har en P4 2Ghz 358RDram 100gb hd geforce 3
http://hem.passagen.se\macke840927\ <---mitt gamla Voodoo 3 3000 med optimal kylning...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel Outside
varför krabba med pelt det är ju bara dyrt, om man inte råkar hitta nån då...det räcker väl med kopparrör i en slinga i samma diameter som burken och vanlig vatten kylning...eller?? men om man vill bygga extremt så varför inte göra en burk med flytande kväve som man doppa burken i nårra sek?? Hehe det kanske inte blir så bra men men...en mini vattenkylning och kopparör tror jag funkar fint!!

Problemet är att vattnet i vattenkylningen ligger strax över rums temp, om man har för många radiatorer så ligger de kanske på runmstemp men den ligger aldrig under rumstemp. och man vill att colan ska vara kallare än rumstemp. (det vill jag i alla fall)

det enda en normal vattenkylning skulle göra är att se till att colan kommer upp i ca 21 grader snabbare

Visa signatur

Gigabyte GA-7VRXP | AMD XP AGOIA 1800+@2000+ | Tyst luftkylare ;) | Samsung 256 MB DDR | GF 2 PRO | Seagate Barracuda IV 80 GB

Permalänk
Medlem

Kan man inte använda en heatpipe då? Eller kan dom inte heller bli kallare än rumstemp?

Permalänk

scaz:
Är du gay?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sparven
Bara några frågor till den där ritningen Vacum. Hur ska du bygga termostaten? Ska den gå steglös (om det går) eller switcha på och av?

ska man ha den "steglös" så är det väl en termistor som gäller?

Permalänk
Medlem

en termistor skulle vara ett bra alternativ... om man hittar en med rätt spec.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Hmm.. Borde det inte funka med kylspray från Biltema?

Permalänk
Inaktiv

termistor borde väl finnas på Elfa?

Permalänk
Medlem

Många tokiga ide'er... Nackdelen som alla har är att det fortfarande kommer ta ett tag att kyla ner burken innan man kan dricka den, och man brukar inte orka vänta.
Lösningen vore en konstruktion som kyler ner colan i realtid.
Tänk er en 2Liters eller 1.5liters PET-flaska.
Tänker att man bygger ett vattenblock av något annorlunda form där inloppet har en skruvfattning som passar preics på en PET-flaska, och utloppet är ett munstycke som passar lagom i käften.
Montera en termostatkyld peltier på vattenblocket och ställ in termostaten på 0 grader celcius.
Isolera hela vattenblocket så gott det går för att slippa effektförluster.
Peltiern måste kylas, antingen med en kylfläns eller med vattenkylning, antar att det är en smaksak vilket.

Peltiern komer nu hålla vatteblocket kring noll grader, och när du bestämmer dig för att ta en klunk så kyls colan ner av den kalla kopparen i vattenblocket.
Vattenblockets temperatur kommer troligtvis gå upp en bit medans du dricker din klunk eftersom peltiern inte lär orka kyla ner det lika mycket som colan värmer upp det, men det spelar ingen strörre roll eftersom peltiern har gott om tid på sig att kyla ner vattenblocket igen innan du tar din nästa klunk.

Vattenblocket måste ha mycket stor yta mot colan för att det ska funka bra.
Och det är möjligt att koppar lämnar lite dålig smak, och är kanske lite ohälsosamt, så man bör kanske plättera kopparen med någon bättre metall invändigt, förslagsvis silver som är en ädelmetall och dessutom leder det bra. Annars kan kanske ett mycket tunt lager plast duga.

Visa signatur

Relaxen und vatch das blinkenlights!
http://www.blinkenlights.tk

Permalänk
Medlem

Mitt projektarbete kommer att bli kylning...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

... jag ska då bygga en colakylare

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xviz
om man ska ha en peltier så måste man även ha el till de,,

men jag har en bättre lösning!! man köper en burk med -50 kylspray och sputar lite på cola burken när man har tänkt dricka.,., skulle det kunna funka, det hade ju varit perfekt!!

Det värsta är att såna burkar e ganska dyra

//Danne

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk

vart kan man köpa koppar i bit? Och går det att borra ett hål för en Burk cola?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Koppar på bit hittar man nog på olika typer av skrotsammlingar, men dom kostar en slant om man ska ha massiva block. Kan nog vara drygt att borra hål för en hel cola. Själv ska jag köra med första bästa metallrör jag hittar.

Visa signatur

Min svävare är full av ålar.

Permalänk
Medlem

skall svarva ut ur ett massivt kopparblock...

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk

<Baracuttra> man borrar ju inte så stora diametrar, fräs med borrande pinnfräs är det bästa!! men vad sägs om min tidigare ide, doppa burken i8 flytande kväve??

Visa signatur

har en P4 2Ghz 358RDram 100gb hd geforce 3
http://hem.passagen.se\macke840927\ <---mitt gamla Voodoo 3 3000 med optimal kylning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Intel Outside
<Baracuttra> man borrar ju inte så stora diametrar, fräs med borrande pinnfräs är det bästa!! men vad sägs om min tidigare ide, doppa burken i8 flytande kväve??

Skulle såklart inte funka. Om man bara doppade den skulle bara aliminiumet bli kallt, och skulle inte påverka drycken.

Om man skulle låta den ligga där ett tag skulle nog burken sprängas innan den blev kall.. på något konstigt sätt.

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!