Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Grafikkortsmarknaden andra kvartalet 2006

Permalänk
Melding Plague

Grafikkortsmarknaden andra kvartalet 2006

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hur kan intel leda??!

Visa signatur

Gigabyte P35-DS3, E4300 @ 3ghz *orginalvolt*, 2Gbyte Corsair Dominator Pc8500, 8800GT, Antec P182, Corsair HX520w.

Permalänk
Hedersmedlem

^^ Alla integrerade grafikkort, tro det eller ej men de flesta datorerna säljs inte för att man ska använda dom till att spela.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miclad
Hur kan intel leda??!

Pga sånna här grafikkort som är integrerad på moderkort. Mycket stor marknad, speciellt om man ser till billigare Dell-burkar och liknande. Och sådana säljer som smör.

Ser man däremot till vad du och jag som entusiaster kallar grafikkort (alltså, inte integrerade kretsar), så är det ATI och Nvidia som dominerar.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

humm? Vilka är dom där "Övriga"?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Om intel har ca 40% totalt.. hur kan dom inte ens stå med på Desktop och Mobile?

Var sitter deras kort, det är ju mkt bärbara som har intel och även billigare dell osv.. men det kanske inte räknas som en dator om det har intel? Dessutom om dom nu räknas in som övriga 0.6/0.2% så borde det ju vara större.. eller har jag fel?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
humm? Vilka är dom där "Övriga"?

VIA, S3, Matrox förmodligen.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
VIA, S3, Matrox förmodligen.

Glöm inte XGI. På desktop och mobilt-diagrammen lär inte VIA vara med då dom, precis som Intel, bara tillverkar integrerad.

Något jag skulle vilja se är hur mycket dom olika företagen säljer för då intekterna i $ är minst lika viktiga som antalet sålda enheter.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Glöm inte XGI. På desktop och mobilt-diagrammen lär inte VIA vara med då dom, precis som Intel, bara tillverkar integrerad.

Något jag skulle vilja se är hur mycket dom olika företagen säljer för då intekterna i $ är minst lika viktiga som antalet sålda enheter.

Blev inte XGI uppköpta??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Om intel har ca 40% totalt.. hur kan dom inte ens stå med på Desktop och Mobile?

Var sitter deras kort, det är ju mkt bärbara som har intel och även billigare dell osv.. men det kanske inte räknas som en dator om det har intel? Dessutom om dom nu räknas in som övriga 0.6/0.2% så borde det ju vara större.. eller har jag fel?

Retail innebär försäljning av lösa kort i detaljhandel. Övrigt inkluderar OEM-försäljning, där Intel tydligen har en stor marknadsdel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miclad
Hur kan intel leda??!

För dom har hittat en riktig guldgruva till skillnad från ATi och nVIDIA. Dom som skiter fullständigt i vilket grafikkort dom har Och som sagt, tro det eller ej, alla spelar inte med sina datorer.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Verkar som den som är störst på integrerade kort vinner. Intel GMA950, ATI Xpress200..

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Vad ska man annväda datorn till förutom att spela. Kontors arbete? hahahaha

Visa signatur

Om ni/du hittar stav fel i mina inläg så bry er/dig inte (om du/ni inte förstår PM:a så ska jag försöka förklar så gått jag kan)

Permalänk

Känns som om det bara kan vara lite sunt att AMD köper upp ATI och på så vis lättare kan utmana Intel nu när det krävs lite hetare kretsar inför Windows Vista.

Visa signatur

3dfx4life tycker jag - en bloggande och egenföretagande webbutvecklare.

Permalänk
Medlem

Ganska självklart att Intel vinner på sina integrerade kretsar. På mitt jobb köper vi in i snitt ungefär 8-10 nya datorer från dell varje månad, alla dessa har integrerade Intel-kretsar.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goblinkiller
Känns som om det bara kan vara lite sunt att AMD köper upp ATI och på så vis lättare kan utmana Intel nu när det krävs lite hetare kretsar inför Windows Vista.

Själv ser jag gärna att det kommer svalare chip..

Permalänk
Medlem

tryckfelsnisse! INTEL ÄR INTE SAMMA SAK SOM NVIDIA! (ironi)

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Själv ser jag gärna att det kommer svalare chip..

jag är imponerad av relevansen...

men det stör mej egentligen inte att intel är störst på grafikkort... med tanke på att man alldrig kommer att varken bry sig eller köpa deras integrerade skräp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Blev inte XGI uppköpta??

Nu när du säger det tror jag att jag läst något om det...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Nu när du säger det tror jag att jag läst något om det...

Aha.. tyckte väl jag kom ihåg att swec hade en nyhet om detta

http://ir.ati.com/phoenix.zhtml?c=105421&p=irol-newsArticle&I...

SweC nyheten
http://www.sweclockers.com/news_show.php?id=4081

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tavlan
Vad ska man annväda datorn till förutom att spela. Kontors arbete? hahahaha

När du blir äldre och pappa inte betalar din dator åt dig, då kommer du nog också hitta andra användningsområden.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiAnti.V
jag är imponerad av relevansen...

men det stör mej egentligen inte att intel är störst på grafikkort... med tanke på att man alldrig kommer att varken bry sig eller köpa deras integrerade skräp

Jag hoppas du citerade fel