Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mer om open-source / free software?

Permalänk

Mer om open-source / free software?

Jag skulle tycka det var mer intressant att se / läsa på lite mer om open-source / free software.
Har sett dokumentärerna "The Code" och "Revolution OS" redan. Det hade varit roligt med en bok som fördjupar sig mer i open-source och free software, inte bara Linux.
Vill bara poängtera att jag inte vill ha någon instruktionsbok eller dyl. utan en bok om fenomenet open-source och saker som kretsar kring det.

Några förslag?

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Inaktiv

Då tycker jag du ska läsa följande böcker:

Just for fun (utav Linus Torvalds)
The Cathedral and the Bazaar (utav Eric S Raymond)

http://www.catb.org/~esr/writings/cathedral-bazaar/cathedral-...

Permalänk
Medlem

Ja de böckerna ska vara väldigt bra. Beställde dem själv faktiskt förra veckan på adlibris. 290kr inklusive frakt för båda.
Dock så tog jag den inbundna "Just for fun" då jag har hört att pocketboken inte ska vara lika bra(eg. ha fotnoter som inte leder nånstans), vet dock inte varför :S
Men "The cathedral and the bazaar" tog jag som pocket.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

rekommenderar också ”Copyright finns inte” den handlar inte så mycket om open source utan mer om hackerkulteren. finns i apt-get om man har rätt förråd.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nota bene: Torvalds har inte bidragit nånting till själva fri programvara-rörelsen som sådan, och på senare år ESR inget annat än en stor, stor börda.