Produkttest: Inet Overkill X2

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Sen installerar de allting och checkar allt, byter kylning på grafikkorten och du har garantin kvar. Då är det knappast dyrt. Men visst, jag köper hellre själv och bygger jag också.

Och installation och "checkning" kostar 6-7000 kr ! Lite väl dyrt trycker jag.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Och installation och "checkning" kostar 6-7000 kr ! Lite väl dyrt trycker jag.

Öh, va?

Permalänk
Avstängd

Den här datorn utmärker sig genom att få mer poäng i 3kmark 06 än 05 (LOL)... den är inte overkill heller o den är dyr

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Komigen KnightCharger. Klart alla som är någorlunda insatta i datorer eller hängt här ett tag vet att man kan inte bara testa en dator med dubbla grafikkort i 800x600 samt 1024x768. Skandal ju rättare sagt. Sedan ingen referens som sagt.

Jag ser ingen skillnad i test av grafikkort i sli/crossfire och en sån här burk. Ni behöver ju inte testa var grej för sig utan folk vill nog veta generelt om det lönar sig att köpa en sån dator och till vilka riktar man sig egentligen. Vanliga "gamers" har knappast råd med burken. Väldigt liten del av datorintresserde skulle lägga så mycket pengar på en dator faktiskt.

Till alla andra angående prisättningar inom datorbranchen. Konsumenter ska ju för fan inte bry sig om vilken vinst företagen gör på grejerna utan konkurrenskraftiga priser, snabb frakt och bra support är viktigare än att vara billigast.

Finns massa nya småferetag som bara skaffar fram en webbshop och sedan börjar sälja med minimal vinst på på produkterna. De har ingen egen lager utan beställer allt från centrallagret. Jag handlar sällar från såna företag tex. då jag vill istället ha nån man kan lita på och som har snabb frakt. Dustinhome, Komplett, JMEData och Datorbutiken är de jag brukar handla av i 95% av fallen när det geller hårdvara. Ibland dyker det dock upp erbjudanden man inte kan motstå och chansar på andra butiker. Visar det sig att de är duktiga och seriösa med bra sortiment så visst börjar man handla hos de i fortsättningen också. Så vi konsumenter ska skita i butikernas förtjänster. Inte våra problem om de går under eller inte. Detta är mest riktat till Kalledoo som enligt mig beter sig nästan som nån anställd av datorbranchen. Så var inte så nonchallant och tuta i folk att de ska bry sig om hur datorbranchen ser ut.

Självklart skall inte konsumenten bry sig ett dugg om vad återförsäljaren har för marginaler för återförsäljarens skull. Det har jag heller aldrig påstått. Det enda jag har försökt påpeka är att en återförsäljare med marginaler allt som oftast kan hålla en mycket bättre servicenivå gentemot konsumenten. Som de flesta av de datorbutiker du själv nämnde kan. Att jag drog upp de problem som finns i datorbranschen handlar inte om att jag springer runt och tycker synd om datorbutiker utan för att påvisa att den trend, med minimala marginaler, som nu finns gör att många konsumenter hamnar i kläm. Sedan har du delvis rätt. Jag jobbar i datorbranschen, dock inte hos en butik utan här hos Sweclockers.com. Detta ger ju mig givetvis en hel del insyn i vad som händer runtomkring.

Enda orsaken att jag öht började diskutera marginaler m.m var när nienithaur tyckte att ett högre pris på en produkt hos en återförsäljare är lurendrejeri. Vilket för mig lät lite lustigt och jag försökte då förklara ur min synvinkel varför ett högre pris hos en ÅF än hos en annan inte kan betraktas som något annat än fullt normalt.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

suck.. det är jhu verkligen SKAMMLIGT om en datorbutik har 15% marginal. FY FAN... suck..

klaga på mat kläder bil ist fjantar

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Och installation och "checkning" kostar 6-7000 kr ! Lite väl dyrt trycker jag.

En snubbe fixade det för 500kr för mig

Dvs han plockade ihop delarna jag köpt, och han körde även installation och testade så att sakerna funkade

Tyckte jag var värt helt klart

Permalänk
Medlem

får man överklocka det utan att garantin ryker :D? isåfall är det bra deal

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CreV-
Här är ungefär precis likadan dator:
http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=360527&...

23719.00

Det är ju en förlust på 2200kr och man får garanti för Grafikkorten!
Sedan kostar det att bygga datorn och testa så den fungerar.

Vad hände med grafikkorten och processorn+fläkt och chassit???

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5B DLX/WIFI-AP | Intel Core 2 Extreme X6800 @4Ghz | Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB | XFX GeForce 7900GS 480M Xtreme 256MB | Raptor 74GB | Raptor 150GB | Seasonic M12 700W

Permalänk
Medlem

Det där med Doom 3 kan väl ändo inte stämma! jag kör UQ/ 1600*1200/ AA 0/ och alla andra prylar "on" då har jag mycket spelvänlig fps! och jag sitter på

amd 64 2,2ghz 3200+
1 gig cl3 minnen
x800gt(agp x8) med 548 mhz på både core och minnet! så nu får ni förklara er!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalledoo
Jag har svårt att förstå hur man kan resonera så. Hur kan man tycka att det är lurendrejeri att ett företag tar betalt för en produkt.

Tanken med att driva ett företag är och har aldrig varit att man skall ge bort saker till sina kunder för att dem skall vara glada. Man skall tjäna pengar. Annars finns det snart inget företag kvar.

Att datorbranschen ser ut som den gör idag är skrämmande. Många företag går på knäna för att klara sig, en del klarar sig inte och går i konkurs för att dem har varit tvugna att ha så låga marginaler på produkterna för att få försäljning att en enda felleverans kan innebära förlust på 10 sålda produkter.

Att ha en vettig marginalstruktur på sina produkter är enbart god företagsanda. Det finns tex en orsak att dustin home som är en av Sveriges största datorbutiker sällan ligger billigast på produkter. Dem har en marginal så att dem tjänar pengar på produkten. Tack vare det kan de också erbjuda riktigt bra service, bra hantering på garantiärenden samt snabba leveranser. ( Inte enbart min personliga åsikt utan allmän uppfattning)

Men här har ju alla det personliga valet. En del kunder vill inte befatta sig med färdigbyggda datorer för lite högre prislapp utan bygger gärna själva. Man kanske inte heller bryr sig speciellt mkt om hur företaget man handlar av sköter leveranser, garantiärenden m.m. Då är det alltid fritt fram att handla av de billigaste aktörerna på marknaden. Men man bör vara väl medveten om att risken för problem i efterhand finns där.

Därmed inte sagt att alla företag som erbjuder bra priser inte kan hålla bra service. Vi har flera större butiker i Sverige och Norden som säljer datorprodukter till riktigt konkurenskraftiga priser. Samtidigt så plockas allt som oftast deras marginaler på andra produkter istället där marginalkonkuransen inte ser likadan ut.

Med allt detta sagt så har inte min mening varit att på något sätt insinuera att just Inets Overkill X2 är ett bra köp eller ej. Utan min argumentation riktar sig enbart till dem som får för sig att det skulle vara felaktigt på något sätt att ta betalt för sina produkter.

Jag kan inte annat än hålla med. Sen är det inte säkert att Inet bygger sina egna burkar utan kanske får dom ihopplockade av ett annat företag vilket kräver ännu ett pålägg på mariginalen.

Att ha en mariginal på 5% innebär att man inte har råd med personal, att lagerföra varor (p.g.a. pengaförlusten i och med att hårdvara oftast sjunker snabbt i pris), att hålla en vettig RMA avdelning o.s.v. Och hålla koll på garantiärenden eller leverera ut i tid är minst lika viktigt som att hålla ett bra pris.

Så även om Billiga Bengts Datorprylar har de billigaste grafikkorten betyder det troligen att du får det 2 veckor efter utlovat datum, att du inte kan komma fram på support telefon, att RMA hanteringen tar över en månad.

Det är lätt att dra alla över en kam och visst finns det både guldkorn och ruttna äpplen både här och där men som Kalledoo säger väljer vissa företag att hålla mariginal på produkterna så att du som kund kan få en bättre köpupplevele allmänt.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9