Permalänk
Medlem

Dra kabel-tv till mitt rum.

Hej det är så att jag ska försöka skaffa Chello 24/8 till min lägenhet genom UPC.

Problemet är att jag inte har något uttag i mitt rum vilket betyder att vi måste dra en kabel dit.

Fråga 1:

Hur mycket kostar det att dra ett kabel-tv jack till ett rum? Beror det på avståndet? (Jag måste dra rent utsagt genom hela lägenheten (175kvm) för att nå till mitt rum).

Fråga 2:

Hastigheten blir väll inte försämrad om man inte är inkopplad till huvudantennuttaget?

Skulle vara mycket tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Re: Dra kabel-tv till mitt rum.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av opleq
Hej det är så att jag ska försöka skaffa Chello 24/8 till min lägenhet genom UPC.

Problemet är att jag inte har något uttag i mitt rum vilket betyder att vi måste dra en kabel dit.

Fråga 1:

Hur mycket kostar det att dra ett kabel-tv jack till ett rum? Beror det på avståndet? (Jag måste dra rent utsagt genom hela lägenheten (175kvm) för att nå till mitt rum).

Fråga 2:

Hastigheten blir väll inte försämrad om man inte är inkopplad till huvudantennuttaget?

Skulle vara mycket tacksam för svar.

Du har inte funderat på att köra trådlöst eftersom det är ganska mycket jobb att dra kabel genom flera rum om du vill ha det snyggt med kabellister etc.
Jag kan rekommendera t.ex. Kjell & Company eller Clas Ohlson dom brukar ha antennkablar etc.

Permalänk
Medlem

Att du är inte är ansluten till första uttaget gör ingenting, allt skickas bara vidare endå, snarare längden på kabeln man ska oroa sej över, Ang kabeln brukar de vara bäst att få hem en installatör som har bra kabel, eller att du försäkrar dej om att du får köper en bra kabel, annars kan du tappa väldigt mycket. Du kan ju höra med din hyresvärd, Där borde de finnas info att hämta om vart du ska vända dej för att få jobbet gjort riktigt...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Dra kabel-tv till mitt rum.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Du har inte funderat på att köra trådlöst eftersom det är ganska mycket jobb att dra kabel genom flera rum om du vill ha det snyggt med kabellister etc.
Jag kan rekommendera t.ex. Kjell & Company eller Clas Ohlson dom brukar ha antennkablar etc.

Förlorar man inte ganska mycket hastihet om man kör trådlöst? Man måste väll hålla på att köpa antenner och skit, låter jobbigt :/.

Sen så vet jag inte om jag måste dra genom en massa rum, jag kan nog bara dra efter väggen till mitt rum, men det är en en ganska lång bit, hur mycket hastighet förlorar man?

Ska man fråga efter "en bra kabel" när man beställer en sån här kille som gör åtgärden?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Dra kabel-tv till mitt rum.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av herakles
Du har inte funderat på att köra trådlöst eftersom det är ganska mycket jobb att dra kabel genom flera rum om du vill ha det snyggt med kabellister etc.
Jag kan rekommendera t.ex. Kjell & Company eller Clas Ohlson dom brukar ha antennkablar etc.

De flesta trådlösa lösningar är bara bra upp till 10 meters avstånd. Jag köpte sändare och mottagare från Clas Ohlsons och det gav dålig bild och dåligt ljud på ca 8 meter. Lämnade tillbaka produkten direkt. Möjligt att det finns andra liknande produkter med bättre signalstyrka.

Permalänk
Medlem

Kostar nåstans på 1500kr och uppåt att få en CANTauktoriserad firma att dra ett nytt uttag. Det är ingen idee att göra det själv för på det avståndet måste det mätas och extraförstärkas endel. Att få rätt dämpning på nya jacket och inte råka skada huvudjacket är heller inte lätt för den oinvigde. Bäst lösning i detta fall är trådlöst eller slå upp en router bredvid modemet och dra en 90 meter tpkabel. Över det avståndet blir det värre.

90 meter Tp om den är i bra kvalitee och inte skadas vid installation skall ej försämra hastigheten.

www.cant.se för entrepenörer som drar om jacket.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Har besvarat en del trådar med samma fråga så kolla dessa:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=4...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=3...

Kanske svar på din fråga?
Hur långt är det från närmaste TV uttag in till ditt rum?

Permalänk

kan säga att din Dbmv , utan förstärkare kommer gå upp till högre en det normala , men med lite tur kan det funka .

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

Sätt modemet vid utaget sen drar du TP till ditt rum, inga problem att dra en bit över 100 meter då.

Permalänk

annars ringer du UPC / Comhem om du vill ha ett utag , riktigt installerat , det går väll på runt 2000 kr , då får du förstärkare kabeldragning , och framför allt besiktning

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
annars ringer du UPC / Comhem om du vill ha ett utag , riktigt installerat , det går väll på runt 2000 kr , då får du förstärkare kabeldragning , och framför allt besiktning

Jag mailade UPC och de gav mig ett nummer, får väll snacka med dem då.

Permalänk

lycka till själv har man 5 utag i sitt hus ^^

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.